• Jess Gbg

Det har brunnit hemma hos oss. Hur får man bort röklukt?

Det började brinna på vår spis.
    Vår dotter gick och skruva på spisen och på spisen låg en handduk som tog eld.
    Det brann bara på spisen inget annat blev brandskadat, men det luktar så mkt rök fastän vi har vädrat.

Någon som vet hur man blir av med röklukten?

En fråga till. Hur kan man undvika att ungarna kan sätta på spisen. Finns det något man kan sätta på dom där "vreden" så att man inte kan vrida på dom?

• Svar på tråden Det har brunnit hemma hos oss. Hur får man bort röklukt?
  • Karpet

Ättika brukar ta bort de flesta lukter. Ställ in ett fat med ättika på så kanske det hjälper.

• Jess Gbg

Karpet.

Åh tack så mycket för tipset.
    Det ska jag testa!

• HelleGbg

du kan även ta bort vredena på spisen.
    våran lägenhet har också varit rökskadad,men det hjälpte inte med ättika.det kanske hjälper om man har haft fest och rökt inne en kväll,men det kan ju vara värt ett försök

• Jess Gbg

Jasså kan man ta bort vreden, det har jag aldrig ens testat, det måste jag kolla upp.

• Jess Gbg

Men om det inte försvinner med ättika, måste man byta inredning då? Eller försvinner det tids nog?

• Julias mamma

Det brukar ta vansinnigt lång tid att få bort lukt..

Det brann i några polares kök...efter det fick dom dit en saneringsfirma som skrubbade och gjorde rent rubbet, dessutom fick dom omtapetserat direkt... dom diskade tom deras dricksglas...

Det luktade rök hos dom även ett år efter!!!

Lycka till iaf...

• Peztis

Kul... jag fasar för det där varje dag och i morgon när sonen fyller ett år så ska han få ett spisskydd av mamma och pappa - eller mormor och morfar blir det ju för honom.

På Babyland finns det ett so man fäller ned för knapparna när man inte använder spisen och när man fäller upp så är det för att förhondra att han når plattorna o jag har fattat det rätt.

395:- kolla på www.babyland.se och skriv in detta art.nr i deras artikelsök: AK04210 (ändra till artikelnumer) eller skriv knappskydd och tryck på sök.

• tea79

okey.. Tänkte om de var hyresrätt så hade de varit tvungna till att sätta in barnsäker spis =) Lite synd.. då har ja tyvärr inga råd

• Peztis

Ursäkta stavningen, sonen har sabbat M-knappen på laptopen.

• Jess Gbg

Tack för alla tips!
    Fasen också säger jag...vi köpte huset för inte så längesen...och det dyker upp mer och mer problem.

• Bispan

Försäkringsbolaget borde väl kunna hjälpa till med det?? Ozon?

• Jess Gbg

Bispan.
    Jaha man kanske ska kontakta försäkringsbolaget.
    Men vad exakt kan dom göra? Vet du det?

• Bispan

Jag vet inte exakt eftersom jag inte varit med om det. Det går väl att fråga dem om du ringer dit? Då kan ni ju själva avgöra om det är något i själva kan fixa enkelt. Sen beror det väl på vilken självrisk man har för brand.

Svar på tråden Det har brunnit hemma hos oss. Hur får man bort röklukt?