• Lantani

Någon, vars barn har förkylningsastma, med enbart hosta som symtom?

Sonen, snart 3 år har hostat mer eller mindre konstant i 7 veckors tid.

Var på vårdcentralen när han hade hostat i  4 veckor och fick då mollipect utskrivit, vilket iprincip inte hjälpte.
    I fredags var vi på vårdcenralen igen och denna gången fick han flytande bricanyl utskrivit.
    Doktorn började prata om förkylningsastma, eftersom jag har både astma och allergi och sonen har mycket eksem.
    Kan tillägga att han inte är rosslig och det hörs inget konstigt på lungorna (då hade han fått inhalationsmedicin direkt).

Nu har vi testat att ge bricanylen och han hostar väldigt mycket mindre när han får denna regelbundet. Ikväll glömde jag ge honom dem och ville inte väcka honom. Han väckte sig själv, genom att hosta masssor, fick bricanylen och efter ett tag sov han gott igen, utan hosta, sedan dess har jag inte hört honom hosta alls.

Läser man om förkylningsastma, så står det ofta att de ska vara rossliga, ha långdragen hosta, vara tungandade osv, men inget av detta är sonen (bara en hemsk hosta under lååångt tid).

Han har en lillasyster också, och visst hon har också hostat, men har ändå haft en hel del dagar då hon inte hostat alls.

Så finns det någon här, vars barn har fått diagnosen förkylningsastma, med bara långvarig hosta som symtom? 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Någon, vars barn har förkylningsastma, med enbart hosta som symtom?
  • Mammat3

Min son fick det. Varje förkylning slutade med 10 v hostande innan det blev ett kort uppehåll. Vi fick inhalatorer med andningsmask ( pulmicort, ventoline) det försvann väldigt efter det. Nu är det 2 år sen och vi har inte behövt använda inhalatorerna på 1 år så jag håller tummarna för att det har växt bort :)

• Lantani
    Mammat3 skrev 2011-10-23 22:21:42 följande:
    Min son fick det. Varje förkylning slutade med 10 v hostande innan det blev ett kort uppehåll. Vi fick inhalatorer med andningsmask ( pulmicort, ventoline) det försvann väldigt efter det. Nu är det 2 år sen och vi har inte behövt använda inhalatorerna på 1 år så jag håller tummarna för att det har växt bort :)
    Hur gammal var han när han fick det?
  • Blå Flygare

Dottern hostade dagligen i 6 mån innan hon fick sin astmadiagnos. Då hade hon haft indragningar och varit snabbandad bara  vid ett par tillfällen, så hostan höll på rätt länge innan det andra kom.

• Rosenöga

Förkylningsastma innebär att det blir astmatiska besvär i samband med förkylning och det är just som du beskriver med hosta under flera veckor i samband med förkylningsinfektionen. Det brukar vara en hosta som kommer med jämna mellanrum. Host, host, host och sedan ett uppehåll, host, host, host och uppehåll. Inga speciella upphostningar men ibland kan det höras ett pipande eller väsande vid utandningen.

Om din son får ihalera t ex pulmicort redan från början kan det bli som en vanlig förkylning som ger med sig utan hosta någon längre tid.    

Ja, det är goda chanser att det blir bättre när han växer och luftrören därmed vidgas. 

Hostan kommer ofta när de ligger ner och ska sova. Om du lägger örat intill hans bröstkorg kan du kanske höra att det låter lite vid utandningen och liksom bubblar i lungorna.    

• Marilyn

Vår dotter på 3 år har förkylningsastma med enbart hosta. Det började förra hösten, i aug nångång. Vi var inne på akuten med henne flera ggr eftersom hon hade svårt att andas. Fick sedan, efter några VC-besök, komma till barnmott för en utredning.

De tog pricktest och vi fick svar på frågor om vår hemmijlö. Hon är inte allergisk mot något, hostan kom till hösten och höll i sig till vårvintern nu i år, alltså ett bra tag.

Vi fick också en inhalator med Pulmicort, som hon skulle andas i, 5 andetag morgon/kväll under 2 mån, sedan vid behov. Det försvann ett tag, men kom sedan tillbaka. Fick också ventoline att ta om andningsproblemen började igen. Hon hostar mer eller mindre, men andningsvårigheterna är helt borta.

Nu, under denna höst, har hon hostat i en månad ungefär. Vi kör på med "tutan" men hon hostar ändå. Hon hostar bara på kvällar/nätter när hon ligger ner i sin säng. Ibland även när hon ansträngt sig. Tråkigt eftersom hon ofta är trött på morgonen eftersom hon (och vi) inte får sova ordentligt.

Vi bor i ett gammalt hus med torr miljö, vi eldar för värme inomhus och då bli luften ännu torrare. Vi köpte en luftfuktare på Clas Ohlson som vi kör i hennes rum när hon ska sova. Den funkar bra, kör vi den på högsta hastighet hostar hon nästan inte alls. Det blir dock väldigt fuktigt så vi är försiktiga så att mögel inte bildas. Kanske kan vara värt några 100-lappar att testa?

Har även lagt ett par tjocka böcker under sängbenen för att få lite lutande liggläge.  

• Rosenöga

..ja TS, om Bricanyl hjälper så som du säger så är det säkert rätt diagnos också.

• Lantani

Jag tycker det är så svårt detta.. Ringde upp till vc idag igen, så får vi se vad läkaren säger när han ringer upp mig vid 13,15.

Men alltså bricanylen bör inte hjälpa om det bara är vanlig hosta eller vad säger ni? 

• Mammat3

Glömde svara på din fråga men han var iallafall 2 år när han fick sin diagnos.

• Lantani

Läkaren på vc verkar ändå inne på att det är vanligt virus, med långdragen hosta, det går tydligen nu.
    Fick ingen mer bricanyl utskrivit till honom. Hostar han fortfarande om 2 veckor, så ska vi ringa vc igen och så får vi se hur det blir! Så nu försöker vi snåla med den bricanyl vi har, så att han iallafall kan vara hostfri på nätterna!

Läkaren sa även att man till 99 % hör på lungorna om det är förkylningsastma eller inte. 

• LNE

ow denna tråd tar uppprecis det jag sitter och funderar på nu!!!!

Min dotter på 23 månader har alltid varit känslig vid förkylningar och får alltid världens hosta som håller i sig i veckor! Hon har även problem med eksem!

I feb fick båda mina barn RS, minstingen på 7 månader fick andningssvårigheter och behandlas nu för förkylningsastma med fluetid och airomir.

Tösen fick en helveteshosta av RS och den sitter fortf. i. hon har druckit molipect och bricanyl men detta hjälper henne inte!
    funderar även på hennes rum och att luften är torr däriinne att man kanske ska köpa en luftfuktare!

men det kan alltså vara så att förkylningsastma bara ger hosta som symtom??????? 

• sprallan

Min dotter fick det. Alltså diagnostiserad med förkylningsastma med i princip bara hosta som symtom. Debuterade strax efter ettårsåldern. Medicinerade med Pulmicort, Bricanyl, Airomir och Singulair. Hon hade även Ventoline vid behov men det behövde vi inte använda så ofta. Hon hade värst besvär nattetid och när det var som värst sov vi ingenting på nätterna. Dagarna var relativt besvärsfria, dock hade hon alltid med inhalationer till dagis. Några gånger fick de ge henne men inte speciellt ofta. Besvären började lana av vid ca 3,5 år ålder för att helt försvinna när hon var ca fem.

• Sixxty

Vår son har fått diagnosen förkylningsastma enbart baserat på hosta. Har du astma är risken stor att också sonen får det speciellt om han har eksem. Prata med VC igen och be att få en remiss till barnkliniken så ni kan få hjälp så fort som möjligt.

Hjälper Bricanylen så tyder ju det på astma men Bricanyl är en vid behovs medicin inte en medicin man ska ta "på tider". Astma behandlas med kortisonspray.

• LNE

Hur sätter dem diagnosen? genom anamnes eller?
    Jag har nu bokat tid till en annan mottagning för båda mina barn för jag vill ha en annan åsikt!  

• Sixxty
    Sixxty skrev 2012-04-11 19:20:57 följande:
    Vår son har fått diagnosen förkylningsastma enbart baserat på hosta. Har du astma är risken stor att också sonen får det speciellt om han har eksem. Prata med VC igen och be att få en remiss till barnkliniken så ni kan få hjälp så fort som möjligt.

Hjälper Bricanylen så tyder ju det på astma men Bricanyl är en vid behovs medicin inte en medicin man ska ta "på tider". Astma behandlas med kortisonspray.
    Kan tillägga att hans hosta i princip försvann när han fick en inledande "förkylningskur" med kortisonspray.
  • tessan27

dottern har fått diagnosen infektionsutlöst astma baserat på att hon hostar en massa vid förkylning. Det började vid 1 års ålder och idag är hon 6 år och har inte alla samma besvär men vi behöver åka in och inhalera ett par gånger per år. Hennes hosta är ganska torr och väldigt irriterande, som hennes pappa brukar säga "den ger ingenting" En ganska stötig hosta. Hon fick ganska direkt pulmicort och airomir utskrivet att ta hemma och sen även singulair, vilket gjorde susen. Maja har även en immun-brist så hon var sjuk ungefär varannan vecka och i början behövde vi åka in och inhalera vid varje förkylning, fick även ligga inne några gånger.

Sonen ¨på 2 år har en helt annan hosta, mer åt krupphosta och han har nu hostat ganska rejält i flera veckor. Även han har fått astmamediciner utskrivna som funkar ganska bra, men dem fick han för ca ett år sedan när han hostade konstant hela vintern, fick dock åka in och inhalera adrenalin för en vecka sedan ungefär.  

• Åskan

Ja min son. Först nu när han är lite äldre (5,5) så har jag faktiskt hört lite pip i bröstet också, vid enstaka tillfällen. Men förut var det BARA hosta. Både vid förkylning el allergiska besvär.

Svar på tråden Någon, vars barn har förkylningsastma, med enbart hosta som symtom?