• Cindra

Flytta till Ljungskile!!?

Nu är vi på gång att kanske köpa hus i Ljungskile! Ni som bor där, dela gärna med er till mig; vad är bra och vad är mindre bra?
    Hur funkar det att pendla till Göteborg, både med bil och buss/tåg?
    Finns det "bättre" och "sämre" områden? Var ska man INTE bo??
    Det allra BÄSTA med Ljungskile?! 

• Svar på tråden Flytta till Ljungskile!!?
  • Gabriella83

områden som är bra och inte vet jag inte så mkt om,bodde bara där ca ett år.Jo Lyckorna var underbart vackert..
    min sambo pendlade mellan gbg och ljunskile,och det blev en del tidiga mornar..han åkte buss och tåg då,tror restiden låg på 45 min-60 min,men bussar stannar ju på vägen.Två timmars restid per dag.Förövrigt verkar de ha det mesta där,nära in till Uddevalla,10 min med bil till torps köpcentrum,sen är det inte superlångt till Göteborg heller,annars har de en konsum,pizzeria,ett bageri,järnhandel,ica,apotek,bank,restaurang o pub-126 sorters öl-säger min sambo tror det var två restauranger till.skola,folketshus med mammaträffar..det finns allt man behöver..och det är väldigt vackert där..

• Cindra

Låter bra tycker jag!!  Har varit där och rekat lite, kollat på huset från utsidan och så... annars så åker man ju bara rakt igenom Ljungskile, har aldrig stannat där, förutom att jag varit i Lyckorna. DÄR skulle man bo! Fast detta huset ligger på andra sidan motorvägen!

• kajsa835

vi flyttar till ljungskile på lördag, kommer också från göteborg o köpte hus i Ljungskile. man får mer för pengarna och nära till havet! vi ska iallafall tillobörja med pendla till jobben i gbg. jag ska åka tåg, och som det är nu tar det mej ca en timme att åka bussen hem i stan med, så jag hoppas inte det känns för långt. nu vet jag ju inte hur det är att bo i ljungskile iof. men ska bli spännande att flytta dit!
    vilekt område ligger huset ni spanar på?

• Cindra

Åh va roligt!!
    Ja, det är ju långa restider i Gbg, både med bil och kommunalt, även om avstånden inte är så stora. Det som oroar mig med bilpendling Ljungskile-Gbg är att fastna i morgonrusningen...då tar det lång tid är jag rädd för...!
    "Vårt" hus ligger i Simmersröd.
    Vart ska ni flytta, blir ju nyfiken nu!! 
    Stort lycka till! 

• Cindra
    kajsa835 skrev 2011-10-25 22:08:44 följande:
    vi flyttar till ljungskile på lördag, kommer också från göteborg o köpte hus i Ljungskile. man får mer för pengarna och nära till havet! vi ska iallafall tillobörja med pendla till jobben i gbg. jag ska åka tåg, och som det är nu tar det mej ca en timme att åka bussen hem i stan med, så jag hoppas inte det känns för långt. nu vet jag ju inte hur det är att bo i ljungskile iof. men ska bli spännande att flytta dit!
    vilekt område ligger huset ni spanar på?
    Hur har det gått med flytten!?
  • Cindra

Någon annan som har något att berätta om Ljungskile!?

• Superbia

Känns kanske inte som att tråden är så aktuell längre, men om du läser här TS så kan jag hälsa att Ljungskile är ett underbart ställe att bo på! Jag är uppvuxen där och vi försöker verkligen att komma tillbaka dit, men tyvärr kan jag tycka att huspriserna är lite väl dyra. En av sakerna som lockar mest är skolan. Jag vill att mina barn ska gå i den skolan för jag trivdes själv väldigt bra när jag gick där. Förhoppningsvis är det likadant nu som då.

Pendla funkar helt okej. Gjorde det i nästan ett år när jag bodde hemma och jobbade i Göteborg. Tog väl 45-60 minuter har jag för mig, beroende på hur mycket trafik det var. Vet att min syster som då bodde i Bergsjön tyckte att det var löjligt att det tog lika lång tid för henne att komma hem som för mig.

I mitt tycke finns det inget dåligt område, men jag hade själv inte valt att bo i Grinneröd eller ut mot Backamo. Det handlar mest om att bussförbindelsen är lite dålig. Hade heller inte valt Lyckorna, lite av samma anledning. Favoritområdena är Kärr/Aröd/Centrum. Hälle är helt okej, men det är en ganska brant backe upp som kan bli jobbig på vintern.

Hoppas att ni har hittat er något redan och att ni känner er nöjda Glad

Älskar verkligen Ljungskile!

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • ToveEliasAron
    Superbia skrev 2012-03-17 19:46:49 följande:
    Känns kanske inte som att tråden är så aktuell längre, men om du läser här TS så kan jag hälsa att Ljungskile är ett underbart ställe att bo på! Jag är uppvuxen där och vi försöker verkligen att komma tillbaka dit, men tyvärr kan jag tycka att huspriserna är lite väl dyra. En av sakerna som lockar mest är skolan. Jag vill att mina barn ska gå i den skolan för jag trivdes själv väldigt bra när jag gick där. Förhoppningsvis är det likadant nu som då.

Pendla funkar helt okej. Gjorde det i nästan ett år när jag bodde hemma och jobbade i Göteborg. Tog väl 45-60 minuter har jag för mig, beroende på hur mycket trafik det var. Vet att min syster som då bodde i Bergsjön tyckte att det var löjligt att det tog lika lång tid för henne att komma hem som för mig.

I mitt tycke finns det inget dåligt område, men jag hade själv inte valt att bo i Grinneröd eller ut mot Backamo. Det handlar mest om att bussförbindelsen är lite dålig. Hade heller inte valt Lyckorna, lite av samma anledning. Favoritområdena är Kärr/Aröd/Centrum. Hälle är helt okej, men det är en ganska brant backe upp som kan bli jobbig på vintern.

Hoppas att ni har hittat er något redan och att ni känner er nöjda Glad

Älskar verkligen Ljungskile!
    TS här, har bytt nick!
    Tack för svaret!! Vi släppte huset i Ljungskile då huset i sig inte kändes 100%, lite för litet o MASSOR att göra. Dock billigt pris och trevligt läge... 
    Vi har inte varit bundna till en viss ort då vi letat hus, utan mer ett geografiskt område kring Norra Kungälv, Stenungsund, Ale eller Lilla Edet. Eg INTE Uddevalla kommun, undantaget Ljungskile då!! Det viktigaste för oss var inte orten i sig utan HUSET - vi bara måste bli förälskade direkt, det skulle vara gammalt, 1 1/2-plans, stort med många rum, stor tomt med rejält garage och uthus, soligt läge och trevlig omgivning - gärna lantligt!
    Nu har vi hittat det!!! Det blev en avstyckad gård i Lilla Edets kommun och vi flyttar in i sommar! 
  • Superbia
    ToveEliasAron skrev 2012-03-19 21:08:56 följande:
    TS här, har bytt nick!
    Tack för svaret!! Vi släppte huset i Ljungskile då huset i sig inte kändes 100%, lite för litet o MASSOR att göra. Dock billigt pris och trevligt läge... 
    Vi har inte varit bundna till en viss ort då vi letat hus, utan mer ett geografiskt område kring Norra Kungälv, Stenungsund, Ale eller Lilla Edet. Eg INTE Uddevalla kommun, undantaget Ljungskile då!! Det viktigaste för oss var inte orten i sig utan HUSET - vi bara måste bli förälskade direkt, det skulle vara gammalt, 1 1/2-plans, stort med många rum, stor tomt med rejält garage och uthus, soligt läge och trevlig omgivning - gärna lantligt!
    Nu har vi hittat det!!! Det blev en avstyckad gård i Lilla Edets kommun och vi flyttar in i sommar! 
    Vad var det för hus ni tittade på i Ljungskile? Här är man nyfiken vettu Flört

Roligt att ni hittade ett hus ni kände var rätt för er. Lilla Edet hade jag själv dock aldrig valt, men jag har egentligen ingen "riktig" erfarenhet av stället, utan mest rykten. Det är säkert inte sämre än andra ställen Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
Svar på tråden Flytta till Ljungskile!!?