• Alvi

Gå-bort-present till knytkalas - överambitiöst??

Vi ska vara fyra par med barn på nyårsafton och alla ska bidra till maten. Vi till exempel ska ha med oss förrätt och kvällsgodis.

Men jag tycker att det är trevligt att ha med sig en liten present när man går bort... Men det kanske bara gäller om det är värdparet som står för allt?

Är det överkurs att ha med sig present när alla gör lika mycket? Vi ska ju trots allt vara i deras hus...

Presenten i fråga är 5 stycken disktrasor som jag köpte på Mique, vita med röda hjärtan på. Söta, användbara och lagom som gå-bort-present...

Men som sagt, är det överkurs att göra det just för den här middagen?

• Svar på tråden Gå-bort-present till knytkalas - överambitiöst??
  • Mimmsi

Precis vad jag sitter och tänker på.

Jag vet inte heller om man ska ha något med sig eller inte. Tycker det känns lite

dumt om inte de andra familjerna har det.

• JCA

Nej, jag hade nog också gett bort nåt. Som du skriver, det är ju trots allt i deras hus som ni ska vara...

• pcotjej

nej det tycker jag inte, bara trevligt med en liten överraskning kan ju skoja och säga att ni hjälps åt med torkning och diskning efteråt.

• Idun

Det låter inte som att du "behöver" ha med dig en present men det kan ju ändå vara trevligt! Enda anledningen som jag kan se till att du bör låta bli är om de ni ska till kommer känna sig tvungna att ha med presenter till er när de kommer på middag nästa gång. Då kan man hamna i en jobbig present-cirkel som är svår att bryta. Men om de är mer avlappnade tycker jag att du ska ge presenten om du känner för det!

• Alvi

Idun: Tja... sant det du skriver... men å andra sidan så är just disktrasor så _himla_ "vardagligt"... hade känts lite värre om det hade varit en flaska vin eller nån blombukett eller så...

Nej, jag tror jag kör på lilla presenten...

Dock tror jag inte att de andra kommer att ge nåt..... Ett par för att de är så himla nära vänner så jag tror inte de tänker på det, och de andra paret för att de helt enkelt inte tänker på det misstänker jag...

Hoppas bara att det inte verkar "smörigt."...........

• Glass

Du behöver det inte, men tänk på hur glada värdparet kommer att bli! Jag hade definitivt tagit med något bara för att göra dem glada

• Alvi

Glass: Åh vad bra det låter! Då ska jag nog ta o slå in lilla paketet snart!

TACK alla för svaren och ha en underbar nyårsafton!!!

• ebben

Jag skulle ta nån liten present ändå! Även om värdparet inte står för allt..........de står ju för uppehållet i alla fall,huset.........
    Gott nytt år!

• Idun

Hur blev det med presenten Sisu?

• Alvi

Idun: Tackar som frågar - De blev glada och tyckte att det var en perfekt liten present...!

Svar på tråden Gå-bort-present till knytkalas - överambitiöst??