• Jezzysnor

katten fortfarande förkyld, HJÄLP!

hej, jag hämtade hem katten Casper för en månad från ett katthem. när jag fick hem honom så var han riktigt förkyld och fick åka till veterinären  och kolla till honom. fick då att det går över av sig själv!
    2 veckor senare och förkylning ännu värre fick vi medicin till honom men extra stor dos.
    idag är det  1vecka sen han slutade med sin kotrison/pencilin ( kommer inte riktigt ihåg va det var för nått i sprutan,men nått sånt)  spruta. han vart snorfri i nån dag men nu är han snorig IGEN! 
    han är snorig och låter täppt å hostar ibland.
    fick gå upp i natt och torka näsan på honom för det lät så täppt. snälla kan nån hjälpa mig och säga vad det är för fel på katten? för jag antar att förkylningen skulle ha försvunnit med mun-sprutan.
    känner mig lurad av veterinären :( har redan betalat 750kr för medicin och undersökning.

Mvh Jessica 

• Svar på tråden katten fortfarande förkyld, HJÄLP!
  • lelodi

Hm, det där låter ju inget vidare. Katter är väldigt sällan sjuka på det där sättet. En luftvägsinfektion som inte ens klaras med medicinering tyder på att katten är nedsatt på fler sätt. Jag hade åkt till djursjukhus direkt!

• nemo1

Jag tycker först och främst att du självklart ska kontakta katthemmet så att dom får betala dina utlägg, vad var det för katthem som säljer en förkyld kisse, det skulle jag vilja veta? Tyvärr är det så att katter kan få en kronisk snuva som brukar blossa upp vid stressiga händelser, så som flytten nu var för din katt. Ring katthemmet och rådfråga hur du ska göra för det är deras ansvar hävdar jag. Och du ska självklart ha pengar för dina veterinärbesök.

• nemo1

Kattsnuva är ett virus och behandlingen du fick med, jag gissar Vetrimoxin är för att förebygga mot ev. följdsjukdomar som kan komma som tex pneumoni. Kattsnuva går inte över av antibiotika då det är ett virus. Se till så att din katt har det lugnt och tyst omkring sig och att inga moment som är stressande för katten förekommer.

• Tigerliljaaa

Jag tog hem min gammla Bettan från ett katthem, då var hon förkyld och är det än idag några år senare... Katter, speciellt gammla katter kan få kronisk snuva och då är det inget att göra åt förutom att hålla lite koll och torka ibland...

Om en katt då vistats på ett katthem med så många andra katter som kommer lite var stans ifrån är det inte konstigt om snuvan skulle bivit kronisk tyvärr

• PrincessOfIce

Det finns en kroniskt förkylning som katter kan få. Egentligen ska de få vaccinering mot detta redan som kattungar men det är ju inte alla som vaccinerar de.

Vi hade en katt när jag var liten som hade kattsnuva och han snörvlade och snorade ner fönstren och nös ibland. inget smittsamt för människor men det gäller att gnugga fönster hela tiden.

När han dog fick min pappa ordna ett nytt fönster i köket då fläckarna hade torkat in och inte gick att få bort.

Att de är snoriga innebär inte att katten är sjuk.
    Sen tycker jag det var lite dyr veterinär. Vet inte om det är så dyrt nu för tiden då jag inte har eget husdjur numera.
    Kanske kolla upp om du hittar en lite billigare för framtida bruk?         

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Jezzysnor

tack för alla svaren, han har fått vaccin för kattsnuva för nån månad sen så det kan det nog inte vara. 
    har för mig att katthemmet kan han nämt nått om kronisk snuva men har skickat ett mail och frågat om det kan vara det!
    jag känner att det var en oseriös veterinär så det är sista gången jag åker dit, finns en annan jag har kollat på så jag ska ringa till dom i veckan och få prata med dom så man får lite bättre info om kliniken ( den andra är privat).

men kronisk snuva. hur uppkommer det och försvinner det nån gång? 

• nemo1

Eftersom katten troligtvis varit hemlös så har den säkert åkt på det ute i den tuffa världen. Kronisk snuva är då som sagt kronisk och kommer aldrig att gå över. Men den kan lägga sig latent och blossa upp igen vid stressiga situationer. Snuva är kattsnuva och katter som är vaccinerade kan också få kattsnuva men oftast mildare variant. Hur gammal är katten?

• Jezzysnor
    nemo1 skrev 2011-10-24 18:14:49 följande:
    Eftersom katten troligtvis varit hemlös så har den säkert åkt på det ute i den tuffa världen. Kronisk snuva är då som sagt kronisk och kommer aldrig att gå över. Men den kan lägga sig latent och blossa upp igen vid stressiga situationer. Snuva är kattsnuva och katter som är vaccinerade kan också få kattsnuva men oftast mildare variant. Hur gammal är katten?
    okej, katten är 5år och jag vet att när han blir stressad så snorar och nyser han massor,
    men tycker synd att han ofta är snorig :( finns det nått som får det att lindra? 
  • nemo1

5 år?? då lär denna snuva inte vara ny, tråkigt att inte personalen informerade dig. Tycker fortfarande att det är katthemmet som ska stå för notan. Tyvärr finns ingen lindring mer än fasta rutiner och lugn och ro. Jag tar själv hand om hemlösa katter och vet att det är relativt vanligt med dessa snuvor.

• nemo1

Glömde ge dig en stjärna för att du hjälpte en kisse från katthem Skrattande

• Jezzysnor
    nemo1 skrev 2011-10-24 19:41:18 följande:
    Glömde ge dig en stjärna för att du hjälpte en kisse från katthem Skrattande
    åh, va snäll du är :) kände allt jag ville hjälpa en katt i nöd, jag behövde inte betala för katten pga att han var förkyld. glömde skriva det :o
  • nemo1

Aha, då var du informerad redan innan. Låt katten bo i en så trygg och lugn miljö som möjligt så ska du se att det lugnar ner sig. Är han väldigt snorig och kan ligga still så kan du prova med en sån där örontuta man iaf förr fick med i revaxörförpackningarna.

• Tigerliljaaa
    Jezzysnor skrev 2011-10-24 18:51:45 följande:
    okej, katten är 5år och jag vet att när han blir stressad så snorar och nyser han massor,
    men tycker synd att han ofta är snorig :( finns det nått som får det att lindra? 
    renässans näsdusch fungerar fantastiskt på min katt med snuva, hon tycker inte om män man ger det men hon har mycket lättare att andas sen... inga konstigheter, bara avsvällande koksaltlösning :)
Svar på tråden katten fortfarande förkyld, HJÄLP!