Hur göra med innekatt som vill vara ute?
Jag har två kissar hemma. En 4 månaders bondkatt och en 5 årig birma. Vi bor just nu i en tvåa på översta våningen så båda katterna är innekatter. Däremot brukar jag gå ut och gå med båda två i sele här utanför, vilket dom båda tycker om. Sen dess har dock den yngre katten börjat visa tydligt att han vill vara ute. Han brukar jama högt och öppna ytterdörren genom att hoppa på handtaget. Vi ska snart flytta till en trea på nedre våningen en bit härifrån.
Det finns en gräsmatta på baksidan som tar slut mot baksidan av en garagevägg. Och på andra sidan om denna garagevägg finns det en stor parkering och därefter en bilväg. Det är alltså inte så lantlig miljö där. Väldigt tätbyggt område. Jag och sambon funderar över hur vi ska göra med den yngsta katten när vi flyttar. Ska vi göra om honom till utekatt så han får komma och gå som han vill (trots området) eller ska vi bara låta han vara ute på baksidan i sele med lina tills det att vi kan bygga en uteplats med nät så båda katterna kan vara utomhus men ändå under uppsikt?
Han vill ju så gärna vara ute men jag är ju så sjukt rädd om honom och vill inte att något ont ska hända. Om han nu skulle bli utekatt så kommer vi ju självklart att kastrera och id-märka honom först.
Vad tror ni är det bästa alternativet för våran kisse?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 08:22
Hit kommer vi att flytta: www.hitta.se/LargeMap.aspx%e5
I lägenhet på höger sida.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 08:23
(TRYCK PÅ "GATUBILD"!)