• echk

Hur göra med innekatt som vill vara ute?

Jag har två kissar hemma. En 4 månaders bondkatt och en 5 årig birma. Vi bor just nu i en tvåa på översta våningen så båda katterna är innekatter. Däremot brukar jag gå ut och gå med båda två i sele här utanför, vilket dom båda tycker om. Sen dess har dock den yngre katten börjat visa tydligt att han vill vara ute. Han brukar jama högt och öppna ytterdörren genom att hoppa på handtaget. Vi ska snart flytta till en trea på nedre våningen en bit härifrån.

Det finns en gräsmatta på baksidan som tar slut mot baksidan av en garagevägg. Och på andra sidan om denna garagevägg finns det en stor parkering och därefter en bilväg. Det är alltså inte så lantlig miljö där. Väldigt tätbyggt område. Jag och sambon funderar över hur vi ska göra med den yngsta katten när vi flyttar. Ska vi göra om honom till utekatt så han får komma och gå som han vill (trots området) eller ska vi bara låta han vara ute på baksidan i sele med lina tills det att vi kan bygga en uteplats med nät så båda katterna kan vara utomhus men ändå under uppsikt?

Han vill ju så gärna vara ute men jag är ju så sjukt rädd om honom och vill inte att något ont ska hända. Om han nu skulle bli utekatt så kommer vi ju självklart att kastrera och id-märka honom först. 

Vad tror ni är det bästa alternativet för våran kisse?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 08:22
    Hit kommer vi att flytta: www.hitta.se/LargeMap.aspx%e5

I lägenhet på höger sida.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 08:23
    (TRYCK PÅ "GATUBILD"!)

• Svar på tråden Hur göra med innekatt som vill vara ute?
  • lindaothomas

vi har två st raskatter som vi enbart har som inne katter...

ja vågar inte ha om ute eftersom de är vårat allt!! ja skulle vara livrädd att de skulle bli påkörda...
    de värsta med en bondkatt är ju att dom oftast vill vara ute med.. det brtukar ju gå att vänja bort
    fast har du dom ute i sele kanske det  är  svårt... :/ 

svårt att råda dig... men ja skulle inte ha dom ute iaf!! :)
    Lycka till !

• Purlan

Nu bor vi i ett rätt lugnt villaområde men vi resonerade som så att om katterna blir överkörda är de i alla fall lyckliga katter fram till dess. (vi bodde i lägenhet mitt i stan förut och då var de inne och rastlösa.

Nu blev det så att den ena katten faktiskt blev överkörd på en liten liten parkering ( står typ 6 bilar) just bredvid vårt hus. Maximal otur då han lagt sig under ett släp och troligen inte fattade att släpet också skulle rulla då bilen det var kopplat till starta. Saknar honom, men ångrar trots detta inte alls att han fick vara ute!!!

• nemo1

Jag tycker absolut inte att du ska låta dom vara ute själva, dom kommer att bli överkörda. Tyvärr är det ofta så när man börjar gå ut med katterna i sele att dom står och skriker i tid och otid. Jag tror att iom flytten så blir det lättare då katten inte associerar den nya lägenheten med utgång. Gå inte ut med dom i sele i den nya lägenheten utan vänta med att släppa ut dom tills ni nätat in uteplatsen.

Att huskatter vill ut mer än andra katter är helt fel. Och att resonera som dig Purlan är vanvettigt, "blir dom överkörda så har dom ändå varit lyckliga" usch vad tråkigt att du har den inställningen, då är man inte mån om sina katter tycker jag. 

• Purlan

Nemo01 - du har ingen aning om ifall jag är mån om mina katt(er). De är öronmärkta, försäkrade, vaccinerade, avmaskade. De har bra mat osv. Då kan man aldrig släppa ut sina katter, bilar finns överallt. Och jo, jag tror att min katt hade det roligare när han kunde vara ute och jaga möss och smyga runt och sen komma hem och få mat och omvårdnad än att vara inne hela tiden.

• nemo1
    Purlan skrev 2011-10-24 12:04:01 följande:
    Nemo01 - du har ingen aning om ifall jag är mån om mina katt(er). De är öronmärkta, försäkrade, vaccinerade, avmaskade. De har bra mat osv. Då kan man aldrig släppa ut sina katter, bilar finns överallt. Och jo, jag tror att min katt hade det roligare när han kunde vara ute och jaga möss och smyga runt och sen komma hem och få mat och omvårdnad än att vara inne hela tiden.
    Vad fint att dina katter inte är kastrerade, fler hemlösa kattungar som föds ute i vinter Skrikandes Jag hävdar att man inte är mån om sina katter om man släpper ut dom där det är trafikerat. Jag har hemmet fullt av fd hemlösa jourkatter  som ÄLSKAR att vara just bara innekatter.
  • Pocatello

Jag håller med dig Purlan. Vissa katter trivs bra inne och vissa ute. Vi har två kattbröder varar den ena höll på att bli helt galen innan vi lät honom gå ut, då bodde vi i lägenhet nära vägar. Visst måste en vara medveten om riskerna men hellre en lycklig katt som får leva lite farligare än en så olycklig katt som vi hade innan. Håller man en katt instängd fast den bara vill ut så känns det mer som en gör det för sin egen skulle, för att slippa oroa sig, än för kattens. Men om ni kan näta in uteplatsen och båda katterna kan hålla sig nöjda där så är det ju toppen.

• Purlan
    nemo1 skrev 2011-10-24 12:29:43 följande:
    Vad fint att dina katter inte är kastrerade, fler hemlösa kattungar som föds ute i vinter Skrikandes Jag hävdar att man inte är mån om sina katter om man släpper ut dom där det är trafikerat. Jag har hemmet fullt av fd hemlösa jourkatter  som ÄLSKAR att vara just bara innekatter.
    De är även kastrerade och vårt område består till 95 % av cykelvägar, men visst  bilar måste ta sig fram även här.

Klart slut från mig.

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • echk
    nemo1 skrev 2011-10-24 10:43:44 följande:
    Jag tycker absolut inte att du ska låta dom vara ute själva, dom kommer att bli överkörda. Tyvärr är det ofta så när man börjar gå ut med katterna i sele att dom står och skriker i tid och otid. Jag tror att iom flytten så blir det lättare då katten inte associerar den nya lägenheten med utgång. Gå inte ut med dom i sele i den nya lägenheten utan vänta med att släppa ut dom tills ni nätat in uteplatsen.

Att huskatter vill ut mer än andra katter är helt fel. Och att resonera som dig Purlan är vanvettigt, "blir dom överkörda så har dom ändå varit lyckliga" usch vad tråkigt att du har den inställningen, då är man inte mån om sina katter tycker jag. 
    Ja, jag följer nog ditt råd och väntar tills vi kan bygga den där uteplatsen. Det blir nog dock inte förän till nästa sommar men området känns inte alls säkert att släppa ut honom i. Som ni kan se så är det nästan bara vägar runt omkring.
  • Tippsie

Vi har trädgårdskatter.
    Det innebär att vi satt nät på ovansidan och undertill staketet till vår trädgård.
    De kan vara ute fritt i trädgården men inte rymma och bli påkörda. Plusset är dessutom att barnen 1,5 och 4 år gamla kan vara ute utan att rymma och bli påkörda dom också  
    Fungerar bra för oss 

• echk
    Tippsie skrev 2011-10-24 13:17:30 följande:
    Vi har trädgårdskatter.
    Det innebär att vi satt nät på ovansidan och undertill staketet till vår trädgård.
    De kan vara ute fritt i trädgården men inte rymma och bli påkörda. Plusset är dessutom att barnen 1,5 och 4 år gamla kan vara ute utan att rymma och bli påkörda dom också  
    Fungerar bra för oss 
    Haha, ja men det lät ju bra Vi väntar nämligen vårat första barn till Mars nästa år. 
  • PumpkinQueen

Det viktigaste är ju så klart att ni kastrerar, vaccinerar och ID-märker katten, och det har ni ju redan tänkt på. Glad

Själv skulle jag aldrig låta mina katter gå ute utan koppel, för jag skulle bli så sjukt ledsen om de blev överkörda eller på något annat sätt skadade/dödade. Jag skulle inte kunna tänka som Purlan att "de haft ett bra liv, nu skaffar jag en ny katt som kan få gå ut och bli överkörd". Det skulle verkligen kännas som mitt fel om de blev överkörda, ihjälbitna av ett rovdjur, plågade av elaka människor, instängda av misstag i ett garage, eller något annat som händer katter som springer ute vind för våg. Men det är ju bara jag. Var och en får fatta de beslut som de själva tycker är bra.

Sen kan det också vara så att katten som vill gå ut lugnar sig lite med det när han blir kastrerad. De brukar ju kunna bli lite lugnare då.

• Jackie85

Vänta med att släppa ut dom tills ni har hägnat in skulle jag säga. Vi skall snart flytta till ett radhusområde med trädgård åt ena hållet och uteplats åt andra. Vår katt är epileptiker och vi kan därmed inte ha honom utomhus då han MÅSTE få sin medicin varje dag. Tanken har ju slagit mig att han kommer "sticka" ut någon gång när jag öppnar dörren eller när altandörren ut till trädgården lämnas öppen av sonen av misstag eller liknande. Vi har tänkt sätta galler/när på insidan av staketen i någon diskret kulör så han inte kan sticka ut även om han tar sig ut. Vår katt har visserligen aldrig visat tecken på att vilja vara ute då han bara klöst helt hysteriskt och sprungit mot ytterdörren så fort vi har haft honom i koppel..han vill in igen.

Svar på tråden Hur göra med innekatt som vill vara ute?