• Anonym (Less)

Kan man få missfall innan bim?

efter missfall så har jag haft första ägglossningen och vi hade sex en gång. Har nu väntat och väntat på att  få testa, bim kring 27 eller 28/10 (torsdag eller fredag). Har under dessa dagar känt som att något är på gång. Molvärk, finnar, trötthet och de senaste 2 dagarna illamående som kommer och går. EXAKT samma symtom som jag hade vid förra graviditeten som då slutade i mf. 

Nu på morgonen såg jag att det kommit lite blod i trosorna. Tog ett trosskydd och det har inte kommit så mycket men jag blir så besviken. Är detta ett jätte tidigt missfall? Eller bara mensen som kommer för tidigt? Typiskt :( 

• Svar på tråden Kan man få missfall innan bim?
  • Anonym (Less)

puff 

• Kia82

Ja, det är möjligt att få ett jättetidigt mf innan bim, fast du kan aldrig veta om det är så i ditt fall om du inte tagit ett tidigt grav-test.

• Anonym (Less)
    Kia82 skrev 2011-10-24 11:10:54 följande:
    Ja, det är möjligt att få ett jättetidigt mf innan bim, fast du kan aldrig veta om det är så i ditt fall om du inte tagit ett tidigt grav-test.
    jo det är sant. Lika bra att inte veta isf! jag blöder inte längre, det har kommit lite brunt bara på trosskyddet, hoppas att det inte kommer mer eller att det åtminstonde blir vanligt mensblod. 
  • Anonym

Kan ju vara vilket som. Antingen tidig mens, missfall men oxå en nidblödning.
    Men jag tänkte dela med mig av min berättelse, lite kort.

Med barn nr1 så trodde jag att jag fick mens, förtidigt. Men 2 dagar senare plussade jag:) Var alltså en nidblödning skulle jag tro. Så sånt kan hända.

När vi skulle skaffa nr 2 så testade jag på bim -1. Blev ett svaaaaaagt pluss, så jag tog ett digitalt, som visade gravid. va överlycklig! Dagen efter, på bim, kom mensen. Riklig mens och lite mörkar och klumpig på nåt sätt och väääärldens mensvärk. Tidigt missfall trodde min härliga BM. Hon sa oxå att antagligen är man gravi och får tidigt mf då o då utan att veta om det ( ja om man inte skyddar sig alltså) för man tror att det är vanliga mensen. Är fulllt naturligt och hon sa att om man inte höll på att testa sig hit och dit skulle man ju inte ens veta. Så dessa svaga pluss kanske borde finnas. Jag testade 2 dagar efter bim och hade minus igen på stickan. 2 mån senare var jag gravid och bebis nr 2 är nu 1 år=)

Men när jag fick mitt tidiga mf (som i sjukvården inte ens räknas som mf utan som mens) blödde jag mycket, så jag håller tummmarna för att det är en nidblödning du fått. Om jag tänker på min nr1 så låter det ju så=)

Du måste uppdatera oss!

(å bm gillade inte de digitala testen, för då ser man inte ens att det är svagt, dom är för känsliga sa hon, bättre att testa med vanligt och vänta till bim minst så man får starkt)

• Anonym

Visst kan det vara ett tidigt missfall.
    De allra flesta befruktningar blir ju inte ens en graviditet påvisbar med gravtest.... utan slutar utveckas antingen innan det ens kläckts ur sitt äggskal, misslyckas med att implantera i slemhinnan eller börjar fästa men pga något fel så avstannar det. 

• Anonym (Less)
    Anonym skrev 2011-10-24 13:47:57 följande:

Kan ju vara vilket som. Antingen tidig mens, missfall men oxå en nidblödning.
    Men jag tänkte dela med mig av min berättelse, lite kort.

Med barn nr1 så trodde jag att jag fick mens, förtidigt. Men 2 dagar senare plussade jag:) Var alltså en nidblödning skulle jag tro. Så sånt kan hända.

När vi skulle skaffa nr 2 så testade jag på bim -1. Blev ett svaaaaaagt pluss, så jag tog ett digitalt, som visade gravid. va överlycklig! Dagen efter, på bim, kom mensen. Riklig mens och lite mörkar och klumpig på nåt sätt och väääärldens mensvärk. Tidigt missfall trodde min härliga BM. Hon sa oxå att antagligen är man gravi och får tidigt mf då o då utan att veta om det ( ja om man inte skyddar sig alltså) för man tror att det är vanliga mensen. Är fulllt naturligt och hon sa att om man inte höll på att testa sig hit och dit skulle man ju inte ens veta. Så dessa svaga pluss kanske borde finnas. Jag testade 2 dagar efter bim och hade minus igen på stickan. 2 mån senare var jag gravid och bebis nr 2 är nu 1 år=)

Men när jag fick mitt tidiga mf (som i sjukvården inte ens räknas som mf utan som mens) blödde jag mycket, så jag håller tummmarna för att det är en nidblödning du fått. Om jag tänker på min nr1 så låter det ju så=)

Du måste uppdatera oss!

(å bm gillade inte de digitala testen, för då ser man inte ens att det är svagt, dom är för känsliga sa hon, bättre att testa med vanligt och vänta till bim minst så man får starkt)

Tack snälla du för att du delar med dig! ja just det, har inte tänkt på nidblödning. Jag blödde också ordentligt vid mitt tidiga missfall och det var väldigt klar rött. Skulle också räkna det som mens enligt bm. 

Ja, det är bara att vänta och se hur det blir, om det kommer mer eller om det avtar. 
    Hur länge blödde du under nidationsblödningen? 
  • Anonym (Less)

köpte ett 2-pack clearblue idag, testade för en timme sedan 
    det är ett svagt plus väl? eller är jag knäpp? varför dessa bruna flytningar/blödningar? vill inte ha ett mf till

• Anonym
    Anonym (Less) skrev 2011-10-24 19:07:34 följande:
    köpte ett 2-pack clearblue idag, testade för en timme sedan 
    det är ett svagt plus väl? eller är jag knäpp? varför dessa bruna flytningar/blödningar? vill inte ha ett mf till

Ja det är Plus!
    Är jättevanligt med små blödningar under graviditet, utan att det behöver betyda mf.
    Ta´t lugnt - och testa igen om ett par dagar så ser du om det blir starkare. 

• Anonym (Less)
    Anonym skrev 2011-10-24 20:42:08 följande:
    Ja det är Plus!
    Är jättevanligt med små blödningar under graviditet, utan att det behöver betyda mf.
    Ta´t lugnt - och testa igen om ett par dagar så ser du om det blir starkare. 
    Det kom riktigt rött blod nu på morgonen. Som vid mens. Antar att det betyder att det inte blev något. Ännu en gång. Tack för att ni alla tog er tid och svarade! 
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2011-10-25 10:31:13 följande:
    Det kom riktigt rött blod nu på morgonen. Som vid mens. Antar att det betyder att det inte blev något. Ännu en gång. Tack för att ni alla tog er tid och svarade! 
    Tråkigt...
    Isfl är det nog ett tidigt mf.
    Fick du mf lika tidigt förra gången?  
    Det är ju vanligt nu för tiden - när det är möjligt att testa redan före bim - att man får svaga plus, men sedan kommer blödning ändå. Det är ju då frågan om att ett ägg blivit befruktat och börjat fästa i livmodern men pga något fel med cellerna på embryot så utvecklas/fäster det inte normalt och stöts istället bort som en vanlig mens.
    Förr visste man inte  ens om man det påbörjats en graviditet... men nu kan man ibland upptäcka det 3-4 dagar före beräknad mens med urinprov och 6-7 dagar före om man smulle testa med blodprov. 
  • Anonym (Less)
    Anonym skrev 2011-10-25 11:53:36 följande:
    Tråkigt...
    Isfl är det nog ett tidigt mf.
    Fick du mf lika tidigt förra gången?  
    Det är ju vanligt nu för tiden - när det är möjligt att testa redan före bim - att man får svaga plus, men sedan kommer blödning ändå. Det är ju då frågan om att ett ägg blivit befruktat och börjat fästa i livmodern men pga något fel med cellerna på embryot så utvecklas/fäster det inte normalt och stöts istället bort som en vanlig mens.
    Förr visste man inte  ens om man det påbörjats en graviditet... men nu kan man ibland upptäcka det 3-4 dagar före beräknad mens med urinprov och 6-7 dagar före om man smulle testa med blodprov. 
    Nej förra gången fick jag cirka en vecka efter bim och nu blev det ju till och med innan. Hade jag inte testat hade jag ju inte ens vetat. Känns tråkigt men är allt inte som det ska så är det ju tur att kroppen tar hand om det själv. Men man börjar ju undra om det är något fel på en själv liksom?
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2011-10-25 12:29:52 följande:
    Nej förra gången fick jag cirka en vecka efter bim och nu blev det ju till och med innan. Hade jag inte testat hade jag ju inte ens vetat. Känns tråkigt men är allt inte som det ska så är det ju tur att kroppen tar hand om det själv. Men man börjar ju undra om det är något fel på en själv liksom?

Nej det är det 99% säkert inte!
    Så här tidiga mf är otroligt vanliga och beror så gott som alltid på kromosomfel i det befruktade ägget.
    Släpp den tanken nu. Cool

Men - skulle du få flera mf på varandra efter att du testat pos efter bim - då kan du gå och kolla ditt TSH-värde på vårdcentralen. Samma om det skulle ta väldigt lång tid utan nytt plus. För ibland kan en för långsam ämnesomsättning sätta ner fertiliteten inkl missfall. Dock beror de flesta tidiga missfall beror på embryot och inte på någonting hos kvinnan!
  • Anonym (Less)
    Anonym skrev 2011-10-25 14:38:52 följande:
    Nej det är det 99% säkert inte!
    Så här tidiga mf är otroligt vanliga och beror så gott som alltid på kromosomfel i det befruktade ägget.
    Släpp den tanken nu. Cool

Men - skulle du få flera mf på varandra efter att du testat pos efter bim - då kan du gå och kolla ditt TSH-värde på vårdcentralen. Samma om det skulle ta väldigt lång tid utan nytt plus. För ibland kan en för långsam ämnesomsättning sätta ner fertiliteten inkl missfall. Dock beror de flesta tidiga missfall beror på embryot och inte på någonting hos kvinnan!
    Tack! Känns skönt att höra. Man får inte ge upp, är i alla fall glad att jag ens kan bli gravid!
Svar på tråden Kan man få missfall innan bim?