• M  och  M

Hur många olika ytterplagg behöver de egentligen?

Vi har nu haft en skaloverall till vår dotter som vi tyckt varit bra. Men sen behövs det ju galonkläder nu också känns det som när det börjar bli regn och rusk. Och sen istället för att behöva klä på massa olika lager, fleece-(skaloverall)-galon är ju en fodrad regnoverall eller fleecefodrade regnkläder bra att ha. Plus att när det blir vinter är ju en vinteroverall ett måste. Men ska man alltså behöva ha typ 4-5 olika ytterplagg för höst-vinter-vår-regn? Hur tänker ni och vad använder ni för ytterplagg under året?

• Svar på tråden Hur många olika ytterplagg behöver de egentligen?
  • BlommyNess12

Höst: Galonkläder, fleeceunderställ, vindbyxor och jacka som är vattenavstötande 8för inte fullt så regninga dagar men kalla sådana) höstskor, gummistövlar

Vinter: Overall, två olika par vinterkängor (ifall ett par blir blöta så tar det lång tid för dem att torka) överdragsbyxor typ galon för slaskiga dagar

Vår: Galonkläder med fleeceunderställ, eller fleecefodrat galonställ, vindjacka och vindbyxor. Vårskor, gummistövlar

Sommar : Vindjacka, hattar och kepsar, bandanas, galonkläder, gummistövlar, gympadojor, sandaler..

Så har det sett ut här ungefär, grabben är tre år. 

• t0va

Vi kör med lager på lager-variant det värmer bäst. Sonen har ett par vanliga overaller som vi köpt begagnat för att ha på förskolan, de tål endel väta. Sen har han en varm jacka och skaljacka med överdragsbyxor. Är det vått så har han vanliga regnkläder inget fodrat. 

Under så är det underställ i ull som gäller och fleeceoverall om det är riktigt kallt.  

• Unik27

Jag har pop skalkläder,fleece tröja~byxa, och vinteröverall. Mer än så behöver jag inte . Sen blir det gympadojor,gummistövlar och vinterstövlar. Kommer ev köpa en vinterjacka för de dagar vi ska till affären eller till släkt o vänner så slipper barnet överallen.

• BlommyNess12
    Unik27 skrev 2011-10-24 12:16:14 följande:
    Jag har pop skalkläder,fleece tröja~byxa, och vinteröverall. Mer än så behöver jag inte . Sen blir det gympadojor,gummistövlar och vinterstövlar. Kommer ev köpa en vinterjacka för de dagar vi ska till affären eller till släkt o vänner så slipper barnet överallen.

Inga regnkläder eller gummistövlar?
  • Mumin80

Det beror väl lite på var man bor, Skåne, mellansverige eller norra norrland...

Vi bor i mälardalen och har kört ungefär såhär till dottern i år (som fyller två om en månad):

Sommar:
    Galonställ och vanliga stövlar vid regn.

Höst:
    Vatten- och vindavvisande överdragsjacka & -byxor i början av hösten, över dom "vanliga" kläderna (t-shirt/tröja och byxor i manchester, plysch eller jeanstyg). När det blev lite kallare strumpbyxor under vanliga byxorna. Lite stadigare och mera högskaftade höstskor, tyvärr inte vattentäta. 

Galonställ vid regn, ofodrat, men vi har en mikrofleeceoverall från förra vintern som fortfarande funkar, att ha under vid behov. 

Microfleecejacka, för sig själv eller i kombination med överdragsjackan i slutet av september å framåt. Oftast dom neoprenfodrade gummistövlarna, eftersom marken i princip alltid är lite blöt (om skorna varit mera vattentäta hade vi inte behövt stövlarna så ofta, men dom är suveräna vid regn också...). 

Vattentäta termobyxor i stället för överdragsbyxor sedan början av oktober ca. 

Vinteroverallen börjar vi med lite gradvis nu när termometern kryper mot noll, då har vi inget under utom vanliga kläder. 

Vi har vantar i fodrad galon, samt även ett par från didrikson i goretex eller nåt sånt, också fodrade. Och en vanlig mössa självklart. 

Vinter:

Vinteroverall, med en extra tröja eller strumpbyxor under efter behov, vinterstövlar. Vantar, mössa och krage (efter behov). Vi har en overall st. 86 som hon började ha förra vintern (då var den gigantisk...), passar bra nu och kanske fram till jul/januari. Sedan har vi ett par i garderoben i st. 90och 92, som vi har som reservoverall nu och byter till på heltid när hon växer ur denna. 

Vår:

Förhoppningsvis ryms hon i det mesta från hösten, å så tar vi det i omvänd ordning En av vinteroverallerna i garderoben har löstagbart foder, så vi borde kunna variera lite med den framåt våren också. Vårkängor av något slag (inte ännu inhandlade). 

Det mesta vi har är köpt begagnat eller fått från vänner. Därav att vi kan ha ganska mycket olika plagg, och kan ha en del kläder i dubbla uppsattningar och i reserv. Dessutom är vår dotter ganska liten av sig, så hon har t.ex. inte helt vuxit ur sånt hon hade förra vintern/våren. 

• Unik27

Gummistövlar skrev jag men inga regnkläder. Skalkläderna har en vattenpelare på 10000 o släpper inte igenom vatten eller viind och senast så har min 2 årig sutiit i en vattenpöl i en halvtimme och de släppte inte igenom. Samma vattenpelare har jag på överallen till vintern och den håller också. Skalkläder köper jag på polarn o pyret när de har rea o de används hela året. Vinteröverallen är från kappahl märke protex kostar 700kr tror jag. . .

• mezzi

Bor på västkusten med allt vad det innebär!

Höst: POP skalkläder, vikingkängor (lågmodell) gummistövlar, vantar,mössa halsduk, flecce tröja och byxa att ha när det är lite kallare!

Vinter: samma som höst fast Overall (temsportia, 5000 i vattentätthet) istället, viking vinterkängor(högmodell) mössa osv. termobyxa och jacka till fint=)

Mer anser jag inte behövas, sonen har aldrig varit blöt igenom, trots simträning i vattenpölarTungan ute.

• mezzi

samma skalkläder till våren om det inte är urvuxet!

• strojes

Fodrade gummistövlar, vinterkängor, galonkläder (ofodrade), fleecebyxor, fleecjacka, underställ i ull, overall, termobyxor, tjock jacka, galonvantar (ofodrade), tunna vantar i ull, tjocka vantar, mössor i olika tjocklekar.
    Ovan nämnda grejer anänds olika beroende på väder. Overallen används vid snö och riktigt kallt väder, termobyxor och tjock jacka används innan snön kommer (köpt begagnat lite billigare att slita på innan snön).

• Emma 02

Vår & höst: Skalkläder(med hög vattenpelare) med fleecebyxa och tröja under om det är kyligare.

Vinter: en overall och ett set med byxa/jacka.

Det är det vi har till våra barn.    

• chrissandra
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 12:30:27 följande:
    Inga regnkläder eller gummistövlar?
    Skalkläder kan ha högre vattenpelare än galon och andra traditionella regnkläder.
    Dessutom andas funktionsplagg, det gör inte galon. 
  • Gurkan

Höst:
    Vattentät skaloverall (ofodrad)
    Fleecejacka och byxa
    Mössa
    Tunna vantar 
    Regnvantar
    Lätt fodrade kängor
    Gummistövlar
    Tjockare sockar

Vinter:
    Vattentät overall
    Fleecejacka och byxa
    Tjocka vattentäta vantar
    Tjocka sockar
    Varmfodrade kängor
    Vintermössa som går ner över kinderna

Vår
    Samma som hösten  

• N88

Höst: Vattentäta skalkläder, fleecekläder, vindfleecejacka, gummistövlar, jympaskor.

Vinter: Vattentät overall, fleecekläder, ullunderställ, vinterjacka, fodrade vattentäta vinterstövlar.

Vår: Se hösten.

Sommar: Använder vårens skalkläder och vindfleecejacka om det behövs.    

Vår dotter har aldrig haft galonkläder eller fleecefodrad galon och har klarat sig bra ändå. Jag minns själv hur svettigt det blev med galon när jag var liten och vill inte utsätta mitt barn för det. Köper man bara tillräckligt bra skalkläder så räcker oftast det.

• MD3

Jag tycker gott att du kan strunta i de fodrade galonkläderna. Om du gärna vill ha galon så är det bättre med vanliga ofodrade med varma kläder under. Faktum är att galonkläder också blir blöta och de fodrade varianterna tar en evighet att torka, även i torkskåp!

Om ni har en skaloverall som ni är nöjda med kan ni väl köra på den. Ev med ullfrotté eller fleece under. När minusgraderna kommer byter ni till en vinteroverall istället, men har kvar ullfrotté och fleece att sätta under när det blir ännu kallare.Om dottern går på förskola kan det även vara bra att köpa ett par ofodrade galonbyxor som kan dras över om det är väldigt blött eller lerigt. På så vis slipper ni tvätta overallen så vansinnigt många gånger!

Självklart behövs även ett par bra vinterskor och ullstrumpor! Undvik strumpbyxor, det är så krångligt att ta av när man ska gå ut, och man BÖR byta strumpor innan man går ut! Helst till ull/ullfrotté-strumpor.

Jag tycker även att man ska satsa på vintervantar med långt skaft. Är barnet inte så gammalt får det gärna vara dragkedja längs skaftet. Jag rekommenderar Didriksons vintervantar som har långt skaft och finns både med och utan dragkedja!

Tänk även på att det kan behövas flera olika mössor att variera mellan beroende på hur vädret är, och om hjälm behövs mm.

• Cecci78

Till vår och höst skalkläder med fleece under eller ull. På vintern vattentät vinteroverall. Inga regnkläder behövs om man har riktiga skalkläder

• Dieselmom

Höst:
    under hösten kör vi med lager på lager
    Skaljacka +tjock tröja/fleece
    fodrat Regnställ

Vinter.
    Overall från GNEIS som tåler både regn,snö och vind
    vid extra kalla dagar kompletteras med antingen en fleece eller underställ.

Vår/sommar:
    Ofodrat Regnställ
    Skaljacka/ Vind fleece

• Mamma till viljestark dotter

Höst: Fleecefodrade regnkläder, jacka och överdragsbyxor, fodrade gummistövlar, fleecefodrade handskar

Vår: samma som på hösten

Sommar : jacka och överdragsbyxor, hattar, gummistövlar, samma fleecefodrade regnkläder som vår/höst, gympaskor, sandaler

vinter: overall, rejäla vinterskor, tjocka handskar och mössor. Kompletterar med fleecetröja och fleecebyxor. Tjocksockar.

Svar på tråden Hur många olika ytterplagg behöver de egentligen?