• mulena

talförsening eller inget tal?

I natt drömde jag att min pojke pratade. Har pratade massor och sa långa svåra meningar. Det var så mysigt.

Jag vill så gärna att han ska börja prata. Längtar så, men det är inte alls säkert att han kommer att prata eller så kommer han bara prata lite. Neurologen vet inte riktigt varför han inte pratar, men vi ska ju snart börja utreda autism/ autistiska drag, vilket kan vara en orsak till uteblivet tal. Hörseln är det inget fel på.

Finns det fler som har problem med talet och förståelsen? Vilken hjälp har ni fått? För oss har det tagit lång tid. Jag märkte tidigt att allt inte stämde. Vi har kommit igång med pecs-bilderna, men det går trögt. Vi är bara i början. Sen ska han få en egen pärm med bilder som han ska kunna "prata" med

Finns det någon med erfarenhet av pecs?

• Svar på tråden talförsening eller inget tal?
  • mulena

visste inte att det var så ovanligt, Det kanske är ovanligt med pecs och uteblivet tal, men talförsening trodde jag var rätt vanligt..jag får väl skylla på att det är NYårsafton

gott nytt år!

• Åke Vilse

Hejsan!

Hur gammal är killen?

• elika

hej

Min dotter har heller inget tal, hon har fått diagnosen autism med utvecklingsförsening, vi har gjort MRT undersökning, allt ser normalt ut, så ingen vet varför hon inte vill prata. Vi använder oss också av bilder för att kommunicera. Hon är 4 år kanske jag ska tillägga..

ha ett riktigt gott nytt år /Elin

• Pallas

Viktor är nog vad man kallar normalstörd men sen i utvecklingen på det mesta. Han är 20 månader och pratar inte mer än ett-två ord och det är nog ingen utanför familjen som fattar vad han menar. Det är ju inte jättesent, men vi har fått remiss till talpedagog och jag har blivit intervjuad två gånger för att se om han är kvalificerad för hjälp. För att vara det måste han vara minst 1/3 försenad och jag tror han ligger på gränsen. Jag tror inte att det är hörselproblem eller autism som ligger bakom utan att han är seg i starten bara, men vår läkare tyckte ändå att det kan vara värt att få lite verktyg för att stimulera honom. Om man gör det nu så kan det räcka med några veckors "träning" medan det kan ta flera månader om det dröjer längre och talet inte kommer igång. Tycker det låter vettigt, vi skulle iaf få svar från talkliniken om några veckor.

• mulena

ÅkeVilse
    min son är bara två år ännu.
    enl. vår neurolog ska barn kunna sätta i hop två ord bl.a. min son har inga ord alls. Har har sagt mamma, men det är i perioder. I långa perioder säger han inget. Han har en sån diagnos där talförsening och autism är vanligt. så därför är vi relativt tidigt ute. Vi ska utreda autism snart.
    gott nytt år

• mulena

hej Elika.
    Hur gammal var er dotter när ni fick utreda? Använder ni sk. pecsbilder? Går det bra?

Min pojke är bara två och vi har precis börjat med pecs. Känns som man har tusen frågor.

kramar

• mulena

-Pallas
    min son är inte så mycket äldre än din. Fem månader äldre, om jag räknat rätt.

Vi är inskrivna på hab, för att han har språkförsening (Tuberös skleros) och andra beteende problem.

när det gäller språket, så säger han ingenting i perioder, men vi vet att han förstår mer än vad han kan uttrycka.

Hoppas att ni får bra hjälp om ett par veckor och goda råd om träning. Skulle vara intressanty och höra hur ni ska träna honom?
    kram

• Pallas

mulena: Jag får återkomma med rapport sen om vi får komma dit! Min läkare sade att det handlar mycket om att locka fram intresset för att forma ljud och även en del om bilder osv. Viktor har fram tills nu visat ganska dålig förståelse för orsak och verkan och hur livet hänger ihop egentligen men de senaste dagarna har han tydligt visat att han förstår rörelserna i Imse Vimse Spindel, det kändes lite som ett genombrott.

• mulena

Pallas
    Min son har också ganska dålig förståelse för orsak och verkan. Vi fick se ett dataspel på hab, som vi ska försöka fixa hem till honom så snart det går. Då behöver man en stor knapp som barnet kan trycka på och olika saker händer på dataskärmen.

Gossen tyckte det var riktigt roligt, ett bra sätt att träna orsak och verkan. Dessa finns på ett ställe som kallas datateket.

Ja, du får berätta mer om hur er träning ska gå till sen..

• ung5barnsmamma

Min dotter är 5 o har talförseningar o utvecklingsförsening..

Hon går hos logoped.. Ska börja med utredning på henne snart.. Hon har även en hörselnedsättning på vänster öra..

Vi har gjort en utredning om autist men det vissade bara att hon är försenad..

Svar på tråden talförsening eller inget tal?