• MadHatter

Tips på saker till paketkalender?

Vi har tradition här hemma med paketkalender, en liten present varje dag i december fram till jul.
    Jag tycker att det är jätteroligt men har svårt attt komma på smågrejer till i år. Min dotter är nu 10 år och inte längre intresserad av småfigurer med diverse tillbehör, lego, bokmärken, klistermärken osv som fungerade så bra förut.

Det enda jag kommer på är: nagellack, sudd, penna och pepparkaksform och kanske en liten påse pärlor, lina osv till halsband.

Är det någon som har fler idéer?

• Svar på tråden Tips på saker till paketkalender?
  • Litet My

När jag var liten fick jag & brorsan en liten en varje år och små saker att hänga i den varje år i paketkalendern med små julpynt ifall hon gillar sånt.

Små håracessoarer? är det något hon gillar? Snoddar? Spännen? Klämmor? osv

• MadHatter

Julpynt är ju en jätterbra ide!

Hårgrejer är tyvärr ingen jättefavorit - det är jag som vill att hon sätter upp håret - själv vill hon bara ha det hängande. Men det kanske går att få tag på något billigt halsband, ring eller liknande.

Tack för tipsen.

• Tant Green

Små tvålar, badbomb, reflex, pysselsaker (att göra julpyssel av), smycken, godis på lördagarna. Kanske "presentkort" på något ni kan göra tillsammans (gå till badhuset, julmarknad mm).

Vi förenklade livet en aning förra året och tog bort de dagliga paketen (bara chokladkalender) och gjorde ett lite större paket till adventssöndagarna istället. Paketen gömde jag och gjorde en skattkarta till dem. Det var väldigt uppskattat (men min dotter är förstås yngre)

• Pirum

Man kan ju ge nyttoprylar någon dag också. Strumpor, tandborste, dushtvål, vantar. 

• MadHatter
    Tant Green skrev 2011-10-24 13:31:59 följande:
    Små tvålar, badbomb, reflex, pysselsaker (att göra julpyssel av), smycken, godis på lördagarna. Kanske "presentkort" på något ni kan göra tillsammans (gå till badhuset, julmarknad mm).

Vi förenklade livet en aning förra året och tog bort de dagliga paketen (bara chokladkalender) och gjorde ett lite större paket till adventssöndagarna istället. Paketen gömde jag och gjorde en skattkarta till dem. Det var väldigt uppskattat (men min dotter är förstås yngre)
    Ja, jag har faktiskt funderat på det där med adventsöndagarna också. Tycker att det är en bra idé så jag ska fundera lite mer på det.
    Tack för många bra tips förresten.
  • nirakanna2

Kan man inte köpa en pysselsats till t.ex. ett halsband och dela upp så man får några delar varje dag och det blir färdigt efter någon vecka?

• MadHatter
    nirakanna2 skrev 2011-10-24 14:28:00 följande:

Kan man inte köpa en pysselsats till t.ex. ett halsband och dela upp så man får några delar varje dag och det blir färdigt efter någon vecka?

Bra idé. Ska tänka på om jag kan få ihop något sådant.
  • amia01

Ett pussel, där bitarna delas upp i flera olika paket så att det inte blir färdigt med en gång. Det kommer jag ihåg att jag tyckte var jättespännande när jag var liten

Något annat roligt är skattkartan. Några olika bitar av en skattkarta i olika paket, med den sista biten på julafton. När man får den kan man leta reda på det sista och ritigt stora paketet

Pennor, sudd, tatueringar och klistermärken är några andra småsaker jag brukar ha med. 

Svar på tråden Tips på saker till paketkalender?