• bebispåväg

Hotellpaket Malmö/köpenhamn

Är det någon som bokat hotellpaket i Malmö där tågbiljetter till Köpenhamn ingått? Har detta funkat smidigt? Såg att Grand hotell Garden hade såna paket, är det någon som bott där och i så fall vad tyckte ni om hotellet?

• Svar på tråden Hotellpaket Malmö/köpenhamn
  • SailorGirl

En ToR biljett för två vuxna (och upp till tre barn) kostar 302,4:- om man köper med jojokort. Biljetten kallas familj/duo.

Jojokortet kan man ladda med 400:- och få hos Pressbyrån och på Skånetrafikens kontor (som finns på stationerna Trianheln och Malmö C). Då har man lite pengar på det om man vill åka buss inom Malmö också (räcker till 3 duo/familje-resor). Kontanter funkar nämligen inte på bussen. Kontant i biljettmaskin kostar Malmö-Köpenhamn 378:-

Kanske något som är värt att väga in för att se om paketet är värt priset?

I Köpenhamn har jag bara bott på Hotel Fox och det gillade jag Har man barnvagn, eller små barn så är det kanske inte det festligaste alternativet pga trånga trappor, men för ett par är det fint. Alla rum är inredda av konstnärer och har olika teman.

• bebispåväg
    SailorGirl skrev 2011-10-24 13:32:31 följande:
    En ToR biljett för två vuxna (och upp till tre barn) kostar 302,4:- om man köper med jojokort. Biljetten kallas familj/duo.

Jojokortet kan man ladda med 400:- och få hos Pressbyrån och på Skånetrafikens kontor (som finns på stationerna Trianheln och Malmö C). Då har man lite pengar på det om man vill åka buss inom Malmö också (räcker till 3 duo/familje-resor). Kontanter funkar nämligen inte på bussen. Kontant i biljettmaskin kostar Malmö-Köpenhamn 378:-

Kanske något som är värt att väga in för att se om paketet är värt priset?

I Köpenhamn har jag bara bott på Hotel Fox och det gillade jag Har man barnvagn, eller små barn så är det kanske inte det festligaste alternativet pga trånga trappor, men för ett par är det fint. Alla rum är inredda av konstnärer och har olika teman.
    Tack för tipset! Måste man boka i god tid om man ska åka på detta sätt?
  • SailorGirl

Nej, herregud! Skånetrafiken är lokaltrafiken, så det är inte platsbiljetter och sånt, utan bara att hoppa på när man köpt biljett. Billigare än SJ över sundet, dessutom! Där kostar det 135:- i 2:a klass för en person, så för två är det 540:- ToR. Å andra sidan kan det vara väldigt fullt på Öresundstågen (som de heter) eftersom många jobbpendlar med dem och ännu fler åker till/från flygplatsen (Kastrup) och man kan inte åka med jojo-biljett på SJ, eller tvärt om. Då blir det böter.

Nu lät det jättekomplicerat, men jag lovar att det inte är det
    Här är en länk till Skånetrafiken: www.skanetrafiken.se/

• gullican

Jag håller med föregående. Helt onödigt att leta efter hotellpaket med tågbiljett. Enklaste sak i världen att bara köpa ett jojokort och betala med. Välj istället hotell efter vad ni vill ha och kanske nära någon av stationerna?

Vad är syftet med er resa? Hur länge ska ni vara här i Malmö/Köpenhamn? 

• bebispåväg

Syftet är att bara komma iväg lite. Är sugen på att åka till Tivoli i Köpenhamn, och sambon har pratat om att åka till Malmö tidigare. Bor ca 10 mil från Göteborg så det börjar bli lite uttjatat, vore kul med nåt nytt. Tyvärr har vi bara möjlighet att åka fredag till söndag. Några bra tips på vad man kan göra för övrigt eller restaurangtips?

• gullican
    bebispåväg skrev 2011-10-27 16:27:05 följande:
    Syftet är att bara komma iväg lite. Är sugen på att åka till Tivoli i Köpenhamn, och sambon har pratat om att åka till Malmö tidigare. Bor ca 10 mil från Göteborg så det börjar bli lite uttjatat, vore kul med nåt nytt. Tyvärr har vi bara möjlighet att åka fredag till söndag. Några bra tips på vad man kan göra för övrigt eller restaurangtips?
    Ja, det finns hur mycket som helst. Beror lite på hur ni är och vad ni gillar, vilken typ av mat och vilka priser vi talar om. 

Tivoli är fint och det finns massor av restauranger därinne också, men ganska dyrt. Ska ni åka när deras julmarknad har börjat så är det väldigt fint där under den tiden.

Min favoritrestaurang i Köpenhamn är Rasmus Oubaek. Där är portionerna i typ förrättsstorlek så de rekommenderar att man tar 2-3 st. Verkligen vällagat och gott. 

I Malmö kan man gå på St Markus vinkällare och äta buffé, där är ALLT på den buffén och man kan knappt gå när man är klar

men som sagt, det beror på vilken prisklass man håller sig till. De jag skrev tillhör de dyrare, men kvalitén är såklart därefter också. 
Svar på tråden Hotellpaket Malmö/köpenhamn