• Conzec

Funderar att skaffa katt - att tänka på?

Hej!

Jag och Sambon har funderat ett bra tag på att skaffa oss en kattunge, våran hund behöver en kompis om dagarna i hans tillvaro.

Han har inga problem med katter i överhuvudtaget. Dock blir han ju väldigt nyfiken och ska fram och känna på dem.. Det är en schäfer med en blandning utav collie i sig på cirka 3,5 år.

Det vi behöver veta är vad vi behöver skaffa, vi har tänkt oss en innekatt. Vi bor i en hyresrätt på 56 kvm (2 rum & kök)

1) Hon eller Hankatt?
    2) Vad kostar kastreringen? När vet vi när den ska göras?
    3) Hur mycket mat per månad uppskattar ni att man lägger ner på en katt? inkl. kattsand osv.
    4) Vad för prylar behövs?
    5) Vad kan en sån kattställning kosta?

Jag har säkert flera frågor, men vi börjar såhär..

• Svar på tråden Funderar att skaffa katt - att tänka på?
  • Biinzan

Först lär ni hitta en katt som är van vid hundar, annars blir det jobbigt.

1. Honkatter är mer lätthanterliga anser jag. Men dom löper och bör därför steriliseras efter första löpningen är avklarad.

2. Den brukar ligga mellan 1000-1500 kr. Och den görs efter första löpningen om det är en honkatt, annars när som helst på en hankatt.

3. Vi lägger ungefär 3-400 kr på våran katt. Kanske någon hundring mer.

4. Matskål, leksaker,kattställning,kattlåda,klösbräda,spade att rengöra lådan med, ev. en sele att gå ut med katten i. 

5. Vi gav 1200kr för våran kattställning, men det finns olika som är billigare. Kolla på eran djuraffär. 

• Thea86

Jag skulle rekomendera er att skaffa en hankatt. Min uppfattning är att hankatter är lättare eftersom de är mer hemmakära. Men det är bara vad jag tycker, jag vet inte om det ligger något i det egentligen.

kastrering kostar väl mellan 500- 1000 kronor och ska göras när katten är ett halvt år. Du ska även öronmärka eller chippa katten. Sedan ska den vara försäkrad. Försäkringar kan väl variera men jag betalar 1200 kronor per år.

När det gäller mat så bör du köpa riktig kattmat och inte den billiga varianten i mataffären eftersom den inte är bra för katterna. Jag har två katter och lägger runt 500 kronor per månad. Mina katter har torrfoder som står framme hela tiden och så får de mjukmat en gång om dagen.

Du behöver matskålar och kattlådor. Katten vill även ha leksaker men det kan ju vara i princip vad som helst. en ihoptrasslad papperboll är minst lika rolig som de kattleksaker som finns att köpa.

Här är WT lika överanvänt som alla andra bokstavsdiagnoser
  • BuoBä
    Biinzan skrev 2011-10-24 14:04:27 följande:

1. Honkatter är mer lätthanterliga anser jag. Men dom löper och bör därför steriliseras efter första löpningen är avklarad.

2. Den brukar ligga mellan 1000-1500 kr. Och den görs efter första löpningen om det är en honkatt, annars när som helst på en hankatt.

Honkatter behöver inte alls löpa innan de kastreras (ja det heter så för honkatter också), utan de kan kastreras vid ca 6 månader. Det går mest på vikt, dvs de ska vara stora nog att klara narkosen.

Vissa veterinärer kastrerar redan från 3 månader, men det är ovanligt i Sverige än så länge.

• Biinzan
    BuoBä skrev 2011-10-24 14:18:48 följande:

Honkatter behöver inte alls löpa innan de kastreras (ja det heter så för honkatter också), utan de kan kastreras vid ca 6 månader. Det går mest på vikt, dvs de ska vara stora nog att klara narkosen.

Vissa veterinärer kastrerar redan från 3 månader, men det är ovanligt i Sverige än så länge.

Jaha okej. Det kanske var så förut? För när vi skulle kastrera/Sterilisera våra katter så skulle dom löpa först. 
  • Conzec

Tack för alla svaren.

Hur mycket kattsand går det åt skulle ni uppskatta på en månad.. rent generellt, är en katt billigare än en hund i drift?

Jag vill gärna ha nån sån stor klätterställning/träd. Vet att min kusin hadde det förut.. behöver det bli dyrt? köpa begagnat ? pris?

• Biinzan
    Conzec skrev 2011-10-24 14:23:41 följande:
    Tack för alla svaren.

Hur mycket kattsand går det åt skulle ni uppskatta på en månad.. rent generellt, är en katt billigare än en hund i drift?

Jag vill gärna ha nån sån stor klätterställning/träd. Vet att min kusin hadde det förut.. behöver det bli dyrt? köpa begagnat ? pris?
    Hos oss går det åt ca 10-20kg kattsand i månaden. En katt är billigare i drift än en hund.
    Du kan kolla på blocket efter en klätterställning. Du kan också rådfråga personalen på djuraffären.
  • BuoBä
    Biinzan skrev 2011-10-24 14:21:13 följande:
    Jaha okej. Det kanske var så förut? För när vi skulle kastrera/Sterilisera våra katter så skulle dom löpa först. 

Det var äldre rekommendationer, som ändrades för mer än 6 år sen i alla fall (inte koll på exakt när). Tyvärr är vissa veterinärer inte särskilt uppdaterade och ger därmed föråldrade rekommendationer.

• Biinzan
    BuoBä skrev 2011-10-24 14:30:19 följande:

Det var äldre rekommendationer, som ändrades för mer än 6 år sen i alla fall (inte koll på exakt när). Tyvärr är vissa veterinärer inte särskilt uppdaterade och ger därmed föråldrade rekommendationer.

Okej :) Tack för informationen. 
  • pluvdo
    Biinzan skrev 2011-10-24 14:04:27 följande:
    Ja, fast tar man en kattunge så tar det typ max en vecka och sedan är den van vid hund. En vuxen katt går oftast också att vänja vid hund, förresten.
  • pluvdo
    Thea86 skrev 2011-10-24 14:10:54 följande:
    Mina katter har torrfoder som står framme hela tiden och så får de mjukmat en gång om dagen.
    Du vet att vilket billigt märke som helst av burkmat är bättre än även det dyraste torrfodret, va?
Svar på tråden Funderar att skaffa katt - att tänka på?