• narie24

Svårt att pumpa, kan det funka med en elektrisk??

Halloj.

Sist jag hade en liten försökte jag vid upprepade tillfällen pumpa med en sån där manuell pump, avent tror jag. Gick knappt alls o jag fick bara ut några droppar. En gång lyckades jag få ut hyfsat och det var när jag pumpade mitt i natten.
    Nu undrar jag om ni tror att det ändå kan vara värt att prova en elektrisk eller är det helt meningslöst? HUr har det varit för er?  

• Svar på tråden Svårt att pumpa, kan det funka med en elektrisk??
  • NICU

Hur kommer det sig att du behöver pumpa?
    Det brukar vara skillnad på manuella och elektriska pumpar - de elektriska har bättre sugförmåga :)

• Bellini

Jag får inte heller ut många droppar när jag pumpar, de e svårt att få till tekniken. Man brukar få ut mer med en elektrisk pump. Har du provat att pumpa under tiden du ammar?

• Konstantine

Jag kunde knappt pumpa med en manuell och jag skulle aldrig köpa en ny elektrisk. Beroende på situationen så skulle jag hellre ge ersättning  
    Jag fick in tekniken på att pumpa men jag hade bara inte tillräckligt mycket mjölk, dottern ammade varannan timma typ tills hon började äta mat så det fanns knappt tid till att pumpa ändå.

• narie24
    NICU skrev 2011-10-30 18:51:18 följande:
    Hur kommer det sig att du behöver pumpa?
    Det brukar vara skillnad på manuella och elektriska pumpar - de elektriska har bättre sugförmåga :)

Behöver o behöver...Sist kämpade jag ut litem mjölk och samlade ihop då jag redan vid 2 mån ville iväg och hitta på ngt. Sen vill vi kunne dela på vissa nätter här hemma. Och jag vill helst vänta med att blanda in ersättning. Jag höll på o sparade ihop bröstmjölk i flera månader innan jag "gav upp" och började med ersättning sist. Då tyckte jag i u för sig att det var väldigt skönt. 

Hört att man kan hyra en pump på bb. Kanske kan vara värt att testa? 
  • mysan13

Jag hade också problem med Avents manuella pump, men lite bättre gick det med ett annat märke (en gul pump, Medela) samt när jag tog bort den där silikoninsatsen som finns i "tratten" på Aventen.

Jag tyckte innerst inne att det var lite obehagligt att pumpa mjölk så jag tror att det hämmade mjölkproduktionen vid pumpning. Gick mycket bättre efter några månader när jag vant mig, så fortsätt försöka så går det säkert bättre.

• Ruggugglan

Provade du att pumpa direkt efter amning? Då rinner mjölken mycket lättare.

Jag försökte pumpa och fick det inte till att funka. Men en gång provade jag direkt efter amningen och det rann ju hur mkt som helst!

• Miss Obsessive

Vi hyrde pump från sjukhuset i ca två veckor, sen köpte vi en egen. Pumpen var en Avent som både var manuell och elektrisk, man kunde alltså välja om man ville handpumpa eller inte. Vi tyckte det var värt att köpa egen pump, eftersom det i slutändan skulle ha blivit dyrare att hyra pump veckovis. Elektrisk pump är fantastiskt smidigt också :) 

• NICU
    narie24 skrev 2011-10-31 09:26:26 följande:
    Behöver o behöver...Sist kämpade jag ut litem mjölk och samlade ihop då jag redan vid 2 mån ville iväg och hitta på ngt. Sen vill vi kunne dela på vissa nätter här hemma. Och jag vill helst vänta med att blanda in ersättning. Jag höll på o sparade ihop bröstmjölk i flera månader innan jag "gav upp" och började med ersättning sist. Då tyckte jag i u för sig att det var väldigt skönt. 

Hört att man kan hyra en pump på bb. Kanske kan vara värt att testa? 
    Ja, det kan man göra på de flesta BB.
    Det som kan hjälpa mjölken igång ännu mer är att "intensivpumpa" - dvs pumpa varannan timme under ett dygn - speciellt om man är på väg att få mjölkstockning eller om man har väldigt lite mjölk och måste ge ersättning vid sidan om.
    Annars kan det vara en bra idé att pumpa efter varje amning för att stimulera extra ;)
  • Modeshi

Att pumpa ej i anslutning till amning har aldrig funkat för mig.. jo en gång fick jag i gång utdrivningsreflexen själv efter en hel kvarts pumpande men då hade jag ONT i brösten sen. Jag pumpar på höger samtidigt som han ammar på vänster eller tvärtom, gärna vid första morgonamningen. Det funkar bäst för mig!

• Veritaslux

För mig funkade inte Avent alls heller, däremot går det lite bättre med Medela Swing. Men jag är helt klart ett "svårpumpat" fall för brist på mjölk har jag inte. Med Avent kunde jag sitta hur länge som helst och få ut 20 ml men med Medelapumpen har jag fått ut som mest 70, och drygt 100 från båda någon enstaka gång. Jag har också gjort som Medeshi och pumpat medan jag ammat och det har gått hyfsat, men i princip har jag gett upp för det tar jättelång tid och maken har gett ersättning när jag varit borta då och då. Då har jag i stället använt pumpen för att "lätta på trycket" men det irriterande är att det inte kommer mycket mer trots att brösten känns sprängfyllda!

Ett tips är i alla fall att också att köpa mjölkuppsamlare som du har på andra bröstet när du pumpar ena. Jag läcker ganska rejält från det bröst det inte pumpas/sugs på...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Krake

Japp, det är mycket möjligt att det går bättre med en elektrisk! Jag lärde mig pumpa med elpump, när jag fått in snitsen med den så funkade handpumpen också.

På min presentation har jag samlat mina tips om pumpning, gå gärna in där och kolla! 

Moster, inte monster.
  • Tallen

Jag använde Medela Swing 5 gånger om dagen i 2 veckor när vår son låg på neonstal och inte kunde amma och därefter en gång om dagen i 6 månader och den var fantastisk! Sköterskorna på sjukhuset hjälpte mig de första 2 gångerna. Pumpen var verkligen toppen, fungerar även med batteri så i början satt jag i bilen och pumpade på vägen till och från sjukhuset och när vi var hemma kunde jag sitta framför TVn etc

• narie24

Att pumpa samtidigt som man ammar har jag hört som tips. Men jag hade inte så mkt mjölk sist och dottern åt från båda brösten varje amning. Hm, antar att man egentligen måste hålla på sådär och pumpa tätt för att kicka igång produktionen ordentligt. Men jag vill ju inte heller ha mer än vad som behövs till barnet.

Det låter så skönt för dom kan pumpa ur för att lätta på trycket. Jag fick stockning sist och det vill jag gärna slippa! 

Svar på tråden Svårt att pumpa, kan det funka med en elektrisk??