• Strawberry Mum

Rethosta så jag spyr&inte kan sova.

Hej.
    Jag har, efter en 2 dagars vanlig förkylning, med lite feber och vanligt slem+ont i halsen plötsligt fått världens rethosta.
    Jag kan inte sova på natten! Hostar alltså, utan överdrift minst! var 3:e minut.
    Kräks Jag hostar tills jag spyr ibland (även på dagen).
    Min röst är så hes just nu Rynkar på näsan, går knappt att prata, låter som en 80-årig gammal rök-kärring.

Någon annan som haft såhär under graviditet??
    Fanns det något som hjälpte? Isf VAD?
    Hur länge tog det innan det gick över?

SNÄLLA! hjälp, detta är fruktansvärt jobbigt.

Detta är nu 3:e dagen (med en dags uppehåll då jag trodde att det var över).
    Jag är nu i v.20 och känner iaf bebisen ofta, det är en livlig liten en, vilket är skönt!! Skrattande
    Det är iaf något som får mig att lee under nätter av vak...Glad

• Svar på tråden Rethosta så jag spyr&inte kan sova.
  • Mariaaa

Jag hade så under graviditeten. (dock så har jag så varje förkylning)
    Hostade tillslut sönder blodkärl vid lungorna.

Har du gått till vårdcentralen? Du bör ha hostmedicin.

• Strawberry Mum
    Mariaaa skrev 2011-10-24 16:51:50 följande:
    Jag hade så under graviditeten. (dock så har jag så varje förkylning)
    Hostade tillslut sönder blodkärl vid lungorna.

Har du gått till vårdcentralen? Du bör ha hostmedicin.
    Men vad hände då?
    Alltså när du hostade sönder blodkärl vid lungorna??
    Var bebis ok???
    Fick du hostmedicin? Isf vilken?

Jag ska gå till vårdcentralen imorgon.
    Blodprover skall tas&en läkare skall lyssna till mina lungor.
    Jag hade TBC när jag var liten.
    Men har aldrig! vanligen hosta, har inte haft sån här hosta sen jag var 5 år och hade kikhosta.

Tack för ditt svar.
    Svara gärna även på ovanstående frågor, när/om du har tid, tack.
  • Mariaaa

Åkte in till förlossningen (var i vecka 30). Trodde först att jag hade fått en propp i lungan då jag har ökad risk. Men sedan visade det sig att jag hade hostat så mycket att blodkärlen sprack.
    Bebisen mådde bra, dock tyckte hon det var jobbigt med allt hostande för magen drog ihop sig varje gång.
    Fick cocilliana. Det är den enda hostmedicin som man får äta som gravid.

Du kommer nog få samma hostmedicin.
    Hoppas du blir bättre snart!

• TwinkleStar

En hostmedicin som är superbra är cocilliana etyfein (stavning?). Vet inte om man kan ta den som gravid men den är iallafall guld värd när du hostar sönder!! Dock inte bra att ta om du skulle råka ha lunginflammation då den dämpar hostan och döljer inflammationen.. Krya på Dig!

• Mariaaa

TwinkleStar: den hostmedicinen är den enda man faktiskt får ta som gravid :) så det är den TS kommer få.

• TwinkleStar

Mariaaa: Läste lite och såg att du skrivit detta nu. Men den är ju ganska stark om man jämför med andra hostmediciner eller? Men som sagt har inte så stor på "gravidmedicin" om du tolkar mig rätt ;)

• MiScHoOo

jag hade det jobbigt för några veckor sedan, det som hjälpe var att dricka mycket, spelar ingen roll om det är varm eller kallt samt att ligga med huvudet högt

• Strawberry Mum

Tack så mkt för alla era svar Glad
    Det känns redan mkt bättre, både med hosta&heshet-men jag tar det lungt&vilar! rösten så mkt det bara går.

Lungorna lät bra, hade bronkit-som skall gå över av sig själv.
    Jag fick hostmedicinen:  Cocilliana etyfein som är ok för gravida, tycker den fungerar sådär, har iaf slutat hosta som en galning.
    Jag ska ta 5 ml av den i minst 3 kvällar, sen ska jag testa sluta&se om hostan återkommer.
    Jag ska vara hemma (från jobbet) till minst måndagen&längre om det behövs.

Jag ska göra allt för att bli BRA! snart.
    Vila, dricka, och hålla käft Flört
    Synd bara att jag inte kan gå på mina älskade körkvällar, men huvudsaken att jag kan medverka på årets stora! julkonsert 1:a advent, då borde jag ju iaf va helt återställd (om inte FÖRE).

• Hemlighet
    Mariaaa skrev 2011-10-24 23:12:13 följande:
    TwinkleStar: den hostmedicinen är den enda man faktiskt får ta som gravid :) så det är den TS kommer få.
    Jag har sedan jag blev gravid haft rethosta + slemhosta( sån som bubblar i luftröret) är i vecka 16 nu.
    Av första läkaren fick jag cocilliana etyfein som jag skulle ta.
    Tre veckor senare fick jag träffa en annan läkare som sa att det skulle jag absolut inte ta! Varför det förklarade hon inte riktigt men att det var inte så bra fast det är klass A medicin. Så jag fick börja ta nipaxon/noskapin tabl.(max 3st 3 gånger om dagen)
    Det var mycket bättre för fostret sa hon.
    Nu behöver jag ta tabl. en gång i veckan mot i stort sett varje dag dom första 12 veckorna av min graviditet.
  • Jen08

Jag får rethosta varje graviditet. Med min lilltås hostade jag konstant, jag hostade till och med sönder ett revben, det fanns ingen hostmedicinen i världen som hjälpte, sen blev jag gravid med sonen, som på beställning blev jag förkyld och då kom hostan tillbaka, efter fyra veckors hosta då skrev läkarn ut pulmicort ( inhalator ) svag dos till mig- plus en nässpray med kortison, jag använde spray och inhalator i kanske 3 dar sen var hostan som bortblåst, pulmicort var jag tvungen att fortsätta med resten av graviditeten då hostan kom tillbaka när jag slutade med den. Nu är jag gravid igen och hostan kom som ett brev på posten men den här gången var jag beredd så nu klarar jag mig undan hostan :D

Svar på tråden Rethosta så jag spyr&inte kan sova.