• Lotta Kvarnung

Sveriges snyggaste barnrum - så blev det

Här kommer vinnarna av tävlingen Sveriges stökigaste barnrum att lägga upp bilder på sina rum efter den stora make-overn.

De två vinnarna har fått varsitt presentkort på 5000 kr och är nu i full gång att handla ny inredning plus en sprillans höstoutfit till sitt barn.

Håll utkik, senast den 7e november ligger bilderna uppe.

// Lotta*   

• Svar på tråden Sveriges snyggaste barnrum - så blev det
  • Tres o Liten

Välkomna in till Greta! Lite bättre nu va?

Vi började så klart med att röja i rummet och målade sedan väggarna med en miljövänlig diffusionsöppen emulsionsfärg (ingen plast här inte!) som vi själva pigmenterat. Sådan färg kan hittas på Folkes Bygg & Byggnadsvård.

Jag tog en sväng till möbelmagasinet i byn som säljer bättre begagnat och hittade både en liten garderob, byrå och lampskärm för några slantar.

Sedan var det dags för lite planering och shopping. Efter att jag besökt ett par Åhlénsvaruhus hittade jag det mesta jag sökte. Tyvärr blev jag dock utan matta Awesome. Eftersom Åhléns inte skickar varor mellan varuhus blev omöjligt för mig att få tag på två av de fina mattorna, vilka nog varit pricken över i:et i barnrummet. Det får duga med en trasmatta köpt på loppis för en femma.

Jonas snickrade till en liten griffeltavla av en mdf-skiva och några lister som jag sedan målat med magnetfärg och griffelfärg.

Lampskärmen skalades av och piffades till med passande band och träpärlor. Den fina röda sladden hittade jag på Åhléns.

Greta har på sig en röd tröja med krus, jeans och röda mockasiner med stjärnor.

På sängen hänger en blårandig pyjamas och så har vi bäddat med bäddset Stampe.

I garderoben finns bland annat fina strumpor med pippimönster, mjukisklänning, två par leggings, två tröjor och en kofta. Allt från Åhléns som har riktigt trevliga barnkläder. På garderoben står en jordglobslampa som ger mysig nattbelysning.

Galgar, och ett litet rött förkläde med vita prickar till julbaket, hänger här på krokar med keramikknoppar. Från Åhléns. Greta fick också mer duplo, en orange briobil och en bok ” Den lilla lilla gumman” illustrerad av Elsa Beskow.

Vi valde en stor vit matta, Siv, till att leka på, den ska gå att tvätta i maskin om det behövs.

Den stickade puffen, pläden på garderoben och ugglan på hyllan är också från Åhléns, liksom tygen jag sytt två kuddar av.

Förvaringen fixade vi med två vita packbandskorgar som rymmer hur mycket som helst samt med tre förvaringsboxar mix i olika färger. Mycket möjligt att vi kompletterar med fler av dessa efterhand som leksakssamlingen sväller...

Tror jag fått med det mesta nu men det är möjligt att jag glömt något.

Mer information, fler bilder och detaljer kan ni få på blogg.kviinge.se Det dyker upp fler inlägg där under veckan.

Vi tackar för presentkortet och för roliga och kreativa dagar! Det känns fantastiskt att nu ha ett iordningställt barnrum och Greta verkar gilla det!

Hälsar Greta, Terese & Jonas

• Leah

Välkomna tillbaka till James lilla hörna! Vi har haft lite kameraproblem men jag hoppas att fotona går att se nu.

Här är det mycket som är nytt!! Det första inköpet blev den coola hyllformationen i vit plåt, där allehanda lerkluttar, pärlplattor, favoritbilar, kritor mm ryms. Lite prydnadssaker i form av &-tecken, glasskål för pärlor och en sparbössa blev det också.
    James valde bokhyllan med tåg och svamppallen. Bordet var precis rätt storlek och vi väntade läääääänge (fram tills igår faktiskt) på att fåtöljen Hedda skulle komma in i rosa sammet. Väl värd väntan, den är så stilig!
    Förmodligen kommer den att få byta plats med kistan vid sängen så småningom för den är så skön att sitta och läsa böcker i ;D
    Egentligen hade jag spanat in en annan taklampa men jag föll pladask när jag såg den här. Den ger ett så mjukt sken och skapar fina mönster i taket.
    Till vänster på bilden skymtar man några överdimensionerade legobitar, de fungerar som förvaringsboxar för allt lego.
    Den lila gardinen, ljusslingan med rispappersbollar och (den ommålade) gitarren går också att hitta på Åhlens. Tältet är ett hemmabygge sedan tidigare; jag tog stommen från ett vanligt leksakstält (säljes bla på Åhlens), klippte lite och använde tygbitarna som mallar. Tygerna till det här tältet kommer från Åhlens och Panduro.

Även på den här sidan har det hänt lite! Kudden i tältet är ny, och äntligen lyser jordglobslampan! Den turkosa tyglampan över sängen ger percis lagom mycket ljus för godnattstunder och påslakanet Stampe har fått James att vilja sova i sängen igen (han har envisats med att sova i tältet det senaste halvåret).
    På sänggaveln hänger en färgglad knoppbräda för kläder.
    Kläderna på bilden har James valt själv: petrolfärgade manchesterjeans och jeansskjorta. En ny pyjamas med Barbapappa på blev det också.
    De fina kuddarna i sängen är av märket Pip Studio men finns bla att köpa på Åhlens City och där hittar man även legoförvaringsklossarna.

Jag kan varmt rekommendera förvarignslådorna som står på golvet, de sväljer ALLT. James hittar lätt det han vill ha och det går fort att städa på kvällarna. Kommer definitivt att behöva fler sådana efter julafton... Matchande lila manchesterkuddar för de som tycker att golvet blir för hårt efter några timmars lek.

Vi är så himla glada för att vi vann presentkortet, den här förvandlingen hade inte blivit av utan det!! Rummet blev jättemysigt och välkomnande och James vill så gärna visa upp sitt rum för sina kusiner och kompisar.
    Det är så skönt att ha mer förvaring och ett riktigt lekbord för James. Äntligen kan vi leka med lera och rita tillsammans. STORT TACK ÅHLENS!!!!!

• Lotta Kvarnung

Hej!

Stort tack för ert engagemang! Så roligt att se. Det blev verkligen superfint!

Bra jobbat!

Jag tror fler än jag gärna skulle vilja se "före-bilderna" igen. Ladda gärna upp dessa nedan Glad

Ha det så fint!

// Lotta*

Svar på tråden Sveriges snyggaste barnrum - så blev det