• Anonym

sveda

Hej, min treåriga dotter säger då och då att det svider när hon kissar. Hon försöker sluta med blöja, vissa dagar går det bra utan  och vissa dagar går det inte alls. Det är framför allt när det svider som hon vill ha blöjan. Härom veckan grät hon när hon kissade och jag ringde 1177 och fick rådet att avvakta den dagen (eftersom tiderna var fullbokade...) och ge henne dricka. Den eftermiddagen och dagen efter drack hon sammanlagt 1,5 liter lingon- och tranbärsdricka. Efter det sa hon inget mer om sveda. Hon har en gång efter detta tillfälle haft samma problem, men inte varje gång hon kissade, även denna gång gav jag henne dricka och det försvann.
    Min fråga är nu: hur länge kan jag göra så här? Kan det vara uvi ändå? (fast det inte svider jämt när hon kissar). Går det att behandla helt med "syrliga drycker" som lingon-, tranbär- och citrondricka?  För hon verkar ju bli symptonfri efter varje "drickaperiod".
    Tack på förhand

• Svar på tråden sveda
  • BVCsköterska Helena

Hej!

Om detta händer vid återupprepade tillfällen råder jag dig att kontakta dni vårdcentral eller en barnmedicinsk mottagning. Om det är UVI är det viktigt att den behandlas.

Mvh//Helena

Svar på tråden sveda