• Analoga

Borde en frisör upptäckt om kunden har löss??

Fick nyss ett samtal från min dotters bästa kompis förälder. De är mkt tajta och leker ihop jämt. H*n hade upptäckts ha löss idag efter skolan och har nu lusbehandlats. MAmman ville informera så vi skulle luskamma dottern.

Grejen är den att min dotter varit till frissan i eftermiddag och klippt sig. Hur stor är risken att frissan skulle ha upptäckt eventuella löss?

Jag har nu luskammat igenom håret så gott jag kunnat och inte sett något. När kan jag känna att faran är över??

Ska jag luskamma flera dagar på raken?

Hur stor är risken att hon blivit smittad av kompisen?          

• Svar på tråden Borde en frisör upptäckt om kunden har löss??
  • Philippa

Löss märks om de har blivit ttillräckligt stora, inte om man bara har ägg...

Googla på löss så hittar du en massa info

• Analoga
    Philippa skrev 2011-10-24 18:08:31 följande:
    Löss märks om de har blivit ttillräckligt stora, inte om man bara har ägg...

Googla på löss så hittar du en massa info
    Jag har googlat och läst massor - men jag har PANIK!!    Vill höra från er med erfarenhet!
  • Mary Jo

Min man är frisör sitter här brevid mig.

Du ska luskamma i 2 veckor,ungefär så länge tar det innan äggen blir till löss och äggen kan frisören missa. Inte löss dock.

• Analoga
    Mary Jo skrev 2011-10-24 18:13:00 följande:
    Min man är frisör sitter här brevid mig.

Du ska luskamma i 2 veckor,ungefär så länge tar det innan äggen blir till löss och äggen kan frisören missa. Inte löss dock.

Ok, det var ju skönt att höra iallafall. Men låt oss säga att hon blivit smittad - är det då inte löss som kryper över i håret? Eller kan det bara vara ägg som kommer över i håret? 
  • Mary Jo
    Analoga skrev 2011-10-24 18:14:34 följande:
    Det kan vara ägg också,så kamma på! Därför ska du luskamma,för att kamma bort äggen innan det blir löss.
    Det hjälper inte att använda lusmedel mot äggen för dom dör inte av det.

Sen kan du kolla i luskammen,för äggen är små huvudfärgade eller vita prickar. Lite som mjäll fast runda.  
  • SilverLadyG

Självklart!!!! Om personen har inte upptäckt det, är det sjukt konstigt. Min mor är frisör och märker direkt om någon har löss eller lusägg i håret. Fy på den frisören...

• Analoga
    SilverLadyG skrev 2011-10-24 18:27:28 följande:
    Självklart!!!! Om personen har inte upptäckt det, är det sjukt konstigt. Min mor är frisör och märker direkt om någon har löss eller lusägg i håret. Fy på den frisören...

Nej, alltså min dotter var till frisör idag, men hon har inte löss. Min fråga var bara om utifall hon hade haft löss, om en frisör borde upptäckt det då Har lite panik för en kompis till henne har behandlats för löss idag
Svar på tråden Borde en frisör upptäckt om kunden har löss??