• Kattswanch

Administratörer - berätta om ert arbete!

Jag är sugen på att byta jobb och även bransch, och kikar runt på några olika slags jobb.
    Ett jag fastnat för är just administratör, vilket för mig låter som ett väldigt intressant och kanske bred jobbtitel (?).

Jag har försökt Googla lite men det är svårt när det verkar finnas så himla många grenar inom detta arbete.
    Därför söker jag er som jobbar inom administration!

- Vad har ni för jobbtitel, alternativt vilket/vilka ansvarsområden har ni?
    - Vad gör ni på en "typisk" arbetsdag, vad har ni för arbetsuppgifter?
    - Trivs ni med ert jobb, tycker ni att det är kul?
    - Har ni administrativ utbildning? Om inte, hur kom ni in i branschen? (har hört att många börjat utbildning som sommarjobbare)

Jag har inga problem att plugga om så skulle behövas. Har någon tips på kurser eller utbildningar?

• Svar på tråden Administratörer - berätta om ert arbete!
  • Kattswanch

Puff! Ingen som vill dela deras jobberfarenheter? 
    Annars kan ni gärna inboxa mig om ni inte vill skriva här. 

• Frambuesa

hej!
    Jag jobbar som administratör, min titel är kontorsansvarig.
    Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, det är otroligt serviceinriktat och man måste vara en person som inte har problem med att serva andra.. för är mycket assistentjobb åt personer som jobbar ''högre'' upp än du.
    Typiska arbetsuppgifter beror ju på var du jobbar såklart, kan tänka mig att det är otroligt olika beroende på var du är.. i mitt jobb handlar det mycket om att förbereda, avlasta och strukturera upp andras uppgifter.

Jag registrerar affärer, ställer ut fakturor, sköter posthantering, inköp till webbshop och kontor, svarar på inkommande mail och samtal, förbereder presentationer och korrekturläser utskick, sammanställer statistik osv på en typisk arbetsdag.

Hoppas detta var till lite nytta iaf :)

• Kattswanch
    Frambuesa skrev 2011-10-25 17:58:26 följande:

hej!
    Jag jobbar som administratör, min titel är kontorsansvarig.
    Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, det är otroligt serviceinriktat och man måste vara en person som inte har problem med att serva andra.. för är mycket assistentjobb åt personer som jobbar ''högre'' upp än du.
    Typiska arbetsuppgifter beror ju på var du jobbar såklart, kan tänka mig att det är otroligt olika beroende på var du är.. i mitt jobb handlar det mycket om att förbereda, avlasta och strukturera upp andras uppgifter.

Jag registrerar affärer, ställer ut fakturor, sköter posthantering, inköp till webbshop och kontor, svarar på inkommande mail och samtal, förbereder presentationer och korrekturläser utskick, sammanställer statistik osv på en typisk arbetsdag.

Hoppas detta var till lite nytta iaf :)

Tack för svaret! Vad kul att höra att jobbet är serviceinriktat, såna slags jobb har jag haft förut (butik, restaurang) och som jag älskar :)
    Skulle du säga att det är ett socialt jobb, har du mycket kontakt med "andra människor"?

Efter att ha läst vad du gör så tycker jag att det låter som ett ännu intressantare jobb! :)
    Hur fick du ditt jobb, genom annonsering, kontakter, praktik? Är du utbildad inom administration?
  • Frambuesa

Ibland kan det vara lite ensamt om man inte ingår i något administrativt team, det beror förmodligen på hur stort företaget är.. där jag jobbar är vi inte så många som gör detta och ibland kan de bli lite ensamt, men o andra sidan är det socialt med all kundkontakt.

Jag har inte pluggat någon admin och tror inte heller du behöver det, ett bra sätt att jobba sig upp är genom att börja i receptionen :) Det är nog oftast den vägen man får gå.. så gjorde även jag.

Om ja skulle sammanfatta min tjänst är den väldigt mångsidig vilket gör att man inte tröttnar så lätt.. men ibland därför väldigt stressig eftersom det är så otroligt många olika saker man ansvarar över. 

• Carooline

Jag har jobbat (jobbar kvar till och med 11 nov) som administrative assistant på ett internationellt företag.

Mina arbetsdagar ser lite olika ut men på en månad ser det ut som så här,

första halvan av månaden trillar fakturorna för våra konsulter in. Jag står som enda godkännare på dessa fakturor och vi har 90 st konsulter så det är ett stort ansvar att allt är rätt med fakturanummer, ordernummer, antal timmar osv.

Andra halvan av månaden så är det ordrar för nya konsulter/förlängningar av konsulter. som ska göras.

Under hela månaden kommer det in nya konsulter och då ska de ha någonstans att sitta, en LAN-connection, en stol, dator och accesser. Sedan har jag ett intromöte med alla nya och eftersom det oftast är engelsktalande konsulter så blir intromötet på engelska.

I slutet av månaden så jagar jag alla med tidrapporteringen vilket är ett hästgöra då folk inte verkar bry sig om tidrapporteringen men i slutändan är det ju jag som sitter med fakturor på högre belopp än tidrapporterna och dessa kan jag så klart inte godkänna.

Vi handhar internflyttar, festplaneringar (julfest, sommarfest mm) inköp av fika, luncher och teknik mm. så ja det är ett väldigt brett arbete.

• Frambuesa
    Carooline skrev 2011-10-26 10:44:22 följande:
    Jag har jobbat (jobbar kvar till och med 11 nov) som administrative assistant på ett internationellt företag.

Mina arbetsdagar ser lite olika ut men på en månad ser det ut som så här,

första halvan av månaden trillar fakturorna för våra konsulter in. Jag står som enda godkännare på dessa fakturor och vi har 90 st konsulter så det är ett stort ansvar att allt är rätt med fakturanummer, ordernummer, antal timmar osv.

Andra halvan av månaden så är det ordrar för nya konsulter/förlängningar av konsulter. som ska göras.

Under hela månaden kommer det in nya konsulter och då ska de ha någonstans att sitta, en LAN-connection, en stol, dator och accesser. Sedan har jag ett intromöte med alla nya och eftersom det oftast är engelsktalande konsulter så blir intromötet på engelska.

I slutet av månaden så jagar jag alla med tidrapporteringen vilket är ett hästgöra då folk inte verkar bry sig om tidrapporteringen men i slutändan är det ju jag som sitter med fakturor på högre belopp än tidrapporterna och dessa kan jag så klart inte godkänna.

Vi handhar internflyttar, festplaneringar (julfest, sommarfest mm) inköp av fika, luncher och teknik mm. så ja det är ett väldigt brett arbete.
    Hahaha känner igen det där med tidrapporten..
  • Carooline
    Frambuesa skrev 2011-10-26 11:23:34 följande:
    Hahaha känner igen det där med tidrapporten..
    Ja det är ju helt hopplöst ibland! och eftersom folk inte läser mejlen så får jag gå runt och påminna varenda en och ändå så diffar det minst 16 h. Rekordet är 86 h faktiskt...
  • Kattswanch

Vad kul att höra att det finns så väldigt mycket olika saker att ha att göra med!

LolloLovisa, pluggade du administration? Har du precis som Lao, "arbetat dig upp" från en annan arbetstitel?

• Carooline
    Kattswanch skrev 2011-10-26 14:34:20 följande:
    Vad kul att höra att det finns så väldigt mycket olika saker att ha att göra med!

LolloLovisa, pluggade du administration? Har du precis som Lao, "arbetat dig upp" från en annan arbetstitel?
    Jag har bakgrund inom videografik (ky-utbildning) sedan arbetade jag som projektledarassistent inom Tv efter det kortare vikariat inom admin och sedan fick jag det här så nej ingen utbildning inom administration :)
Svar på tråden Administratörer - berätta om ert arbete!