• Kimstad 4ever

    2-åring som vägrar ytterkläder, totalt!

    Tips mottages tacksamt! Min förstfödda dotter är 2,5 år och bara VÄGRAR att klä på sig ytterkläder. Har jag tur får jag henne att ta på sig fleecetröja och mössa. Sen går hon alltså ut med tights, lite tjockare skor och fleecetröja och mössa. Jag har hittills inte gjort så stor affär av det hela, men nu börjar det bli så kallt! Det spelar ingen roll om jag tar med ytterkläder, för hon vill inte ta på sig när vi väl är ute, trots att hon står och hackar tänder och är "halvblå".

    Jag har försökt att inte "ge" mig och förklarat att hon måste ha kläder för det är så kallt, men hon vägrar och bara gråter. Jag vill inte, det går dessutom inte, att klä på henne med våld.

    Hon är hemma med mig (som är föräldraledig med barn nr 2)  och har alltså inte börjat på förskola ännu.

    Någon som har några bra tips?

  • Svar på tråden 2-åring som vägrar ytterkläder, totalt!
  • Pyttismamman

    Här gör vi påklädningen till en tävling. Kan 3-åriga dottern få på sig sina ytterkläder före mig och lillebror? hon behöver ju lite hjälp ibland med tex dragkedjor men hon brukar snabba sig för att vinna.
    Hon gillar klädracet på Bolibompa så det är därifrån vi fått idén.

  • Kimstad 4ever

    Ja, det var en bra och kul idé. Vi har inte sett klädracet på Bolibompa, men det kanske finns på svt play, som lite inspiration!

  • principessan

    Ja eller så går man inte ut.... Här ska vi alltid göra nått JÄTTE roligt ute så man måste ju bara följa med. Det räcker oftast med att han får plinga på dörren eller stoppa nyckeln i hålet....

  • Konstantine

    Vill hon gå ut? Har du testat att inte gå ut tills hon klär på sig? Nu har jag bara ett barn att tänka på, och som är yngre än din, men för oss funkar det att vänta Jag känner att det går lika fort att vänta in henne som att försöka klä på henne medans hon springer runt! 
    Vår dotter vill alltid gå ut också så den här ytterkläder-vägran förstår jag mig verkligen inte på. Obestämd 

  • Kimstad 4ever

    Njae, hon är ju inte alltid så pigg på att gå ut, men det hör nog samman med att hon numera alltid fryser ute... Innan detta började kunde hon tjata om att gå ut så fort vi vaknade. Så kanske vi hamnat i en ond cirkel. Ska pröva med att inte gå ut ett par dagar, eller vänta så länge tills hon säger att hon vill gå ut. Jättetack för ögonöppnaren!

  • Sanningsdan

    Vissa saker måste man bara, som tex ha varma kläder på vintern. Min 18-månaders har också börjat trilskas, inte så konstigt egentligen. Det finns ju en massa saker som är roligare än att klä på sig en massa. Börjar man trilskas och bli arg så blir man dessutom svettig och varm. Men som sagt, kläderna måste ju på. Jag håller alltså fast barnet och klär på. Det arga går över så snart vi kommer utanför dörren. Ett tips: Strunta i lager på lager. Använd så få plagg som möjligt men varma.

  • korvmamman

    Har själv lite problem med påklädning. har en 1,5åring och en 2,5åring.

    Båda är lite jobbiga att få på kläder.

    Om vi bara ska till bilen så får dom gå som dom är... vanliga inomhuskläder och mössa om det går på. sen lägger jag på filt i bilen.

    Men om vi ska ut lite längre stund så öppnar jag ytterdörren när jag klär på dom så de känner kylan. 1,5åringen klär jag på oavsett protester... brukar funka rätt bra om jag sjunger för henne samtidigt.

    2,5åringen försöker jag busa med samtidigt, berätta att man blir sjuk... och ta med extrakläder med ut. hon brukar be om mer kläder när hon blir kall...

    vet inte om dessa tips hjälper dig... men vad händer om du frågar henne? Frågar om hon fryser ute? Berättar om alla andra barn som har varma kläder på sig? Finns kanske någon bok att läsa?

    Hörde det sjukaste häromdagen... ett barn som inte ville ha mössa på sig.. så sa mamman, du vet vad vi pratade om i badrummet imorse.... sen ville dottern fortfarande inte ha mössa... då gick mamman iväg.. pratade med henne. sen kom hon tillbaka med mössa på sig. Sen förklarade mamman för mig att dottern har varit olydig, men hon har sagt förlåt till mig nu... så vi är sams igen...   Det var varmt ute den dagen... mina barn sprang runt utan jacka och utan mössa... och var VARMA. stackars unge... hon var väl varm, det var därför hon inte ville ha ngn mössa!  MENAR Verkligen inte att ditt barn inte behöver ytterkläder på sig, tolka DET INTE SOM SÅ. det var bara att denna historia dök upp i mitt huvud!

  • cruz

    Vi har också kört med varma kläder i ett lager som är lätta att få på, i stället för att plåga sig igenom flera lager. En något förstor overall är bra  när det blir vinter. På hösten har vi kört med fleecefodrad jacka o byxa. När vår son inte vill bli påklädd brukar jag ge honom kläderna själv. Då sitter han och pular och försöker faktiskt klä sig och efter ett tag brukar jag få hjälpa honom med det som inte går.

  • stromL

    Jag tänker att ibland är det bara att bestämma som vuxen. Är det kallt så har vi det här på oss. Det får bli att man tvångsklär dem. 

    Det jag tycker är viktigt är att inte heller distrahera bort det de känner och vill med sång och lek. De är arga, vill bestämma men får inte det. Då får min dotter känna sig besviken och arg,  jag tänker inte ta bort hennes känsla men däremot bestämma att vi har på oss overallen när det är kallt ute.

     

  • stardream

    Min dotter tycker om ifall hon får bestämma lite själv, så jag brukar ge henne val. "Vill du ha den eller denna jackan" osv....fungerar jättebra på ALLT.

    annars kan du ju säga att "nu ska vi gå och köpa en jacka till dig, och du ska få bestämma heeeeeeeelt själv, visst ska det bli kul? , så om det är dags att köpa nytt till henne, låt henne välja mellan lite olika modeller i affären själv. Sånt tycker min dotter är jättekul! Och det underlättar enormt för trötta stressade föräldrar :)

  • äppelmos

    läs "totte går ut" samtidigt som påklädningen?
    sidobyte sker efter att samma plagg som totte klätt sig är på ditt barn med :) 

  • Fridayyy

    Varför vill hon inte ha ytterkläder? Är det jobbigt att leka i dem? SÅ kan det ju vara med vantar och bylsiga kläder.

Svar på tråden 2-åring som vägrar ytterkläder, totalt!