• Kroken

Bästa kattfodret utan spannmål eller med så lite spannmål som möjligt?

Hämtade hem vår kattunge för några veckor sen. han och hans syskon är uppfödda på Mjau torrfoder så vi har fortsatt med det sen han kom hit + lite blötmat och rått kött emellanåt. Men nu vill jag/vi införa bra mat till honom. Rått kött kommer han fortsätta få men vad ska vi välja för torrfoder? Vill ha ett utan spannmål elle rmed så lite spannmål som möjligt. Kommer fortsätta ge honom blötmat också ca. 1 ggn/dag.

• Svar på tråden Bästa kattfodret utan spannmål eller med så lite spannmål som möjligt?
  • whitetrach86

Royal Canin, Hills eller Purina Pro plan sägs ju vara dom bästa.
    Själv ger jag Friskies. 

• VIldamary

Eukenuba (stavning) har hög köttprocent. Just nu (och kommer att fortsätta med) äter de ett foder som heter Brit care indoor, spannmålsfritt och hytsad kött procent. De mår bra, är fina i hud och i magen (Jag har en allergikatt). Det har även bra pris, ca.389 kr per 7.5 kg.

• nemo1
    whitetrach86 skrev 2011-10-24 19:49:31 följande:
    Royal Canin, Hills eller Purina Pro plan sägs ju vara dom bästa.
    Själv ger jag Friskies. 
    Du räknade upp dom stora märkena med mest spannmål i. Själv ger du det sämsta du kan ge en katt, Friskis. Du är inte rädd om dina katter du, innehåller BARA spannmål, 4% kött är inte mycket att hänga i julgranen. Om man inte vet något om foder varför svarar man då på en fråga här inne?

Porta 21 sensible är helt spannmålsfritt , Eukanuba fick bäst i test och även Orijen är ett bra foder.
  • whitetrach86

kan inte se att det bara är spannmål i dom.. beror ju på vilken du väljer. sen varför skulle veterinärer rekommendera något som är så dåligt för djur? Aja... 

Sen får folk säga vad dom vill om Friskeis. Mina katter är nu 4år och fullt friska och aldrig varit sjuka. Mammas katter är 7 och 10 även dom friska och krya utan minsta problem.
    Så så jävla dåligt kan det ju inte vara :) 

• ForReal
    whitetrach86 skrev 2011-10-24 22:17:53 följande:
    kan inte se att det bara är spannmål i dom.. beror ju på vilken du väljer. sen varför skulle veterinärer rekommendera något som är så dåligt för djur? Aja... 

Sen får folk säga vad dom vill om Friskeis. Mina katter är nu 4år och fullt friska och aldrig varit sjuka. Mammas katter är 7 och 10 även dom friska och krya utan minsta problem.

Jo så jävla dåligt är det faktiskt :) Du vet ju inte alls om de är friska eller hur det kommer påverka dem senare, insidan syns ju inte. Kanske det ligger några ansamlingar till urinstenar eller annat därinne, vem vet? Alla föds med olika förutsättningar att klara sig, skulle inte chansa med fodret i onödan

Du kan likna det med min mormor som blev 85 år trots att hon rökte massor, medan alla hennes syskon dog unga i cancer. Det betyder väl inte att rökning är bra och inte leder till cancer? Ingen vet ju varför det blev som det blev, finns så många faktorer inblandade.

• ForReal
    nemo1 skrev 2011-10-24 21:25:52 följande:
    Du räknade upp dom stora märkena med mest spannmål i. Själv ger du det sämsta du kan ge en katt, Friskis. Du är inte rädd om dina katter du, innehåller BARA spannmål, 4% kött är inte mycket att hänga i julgranen. Om man inte vet något om foder varför svarar man då på en fråga här inne?

Porta 21 sensible är helt spannmålsfritt , Eukanuba fick bäst i test och även Orijen är ett bra foder.
    Håller med dig nemo om att de torrfoder du rekommenderar är riktigt bra :)
  • ForReal
    whitetrach86 skrev 2011-10-24 22:17:53 följande:

Just det, angående veterinärers rekommendationer. De flesta rekommenderar såklart det de själva köper in. Det behöver inte betyda att de inte bryr sig om katten, men jag har hört många veterinärer som talar sig varma om vissa märken de har, fast de inte alls är lika bra som märken de händelsevis inte har :) Det är ju inte direkt skadlig mat vi talar om, men nog finns det bättre än vad många veterinärer rekommenderar.
  • Litet My
    ForReal skrev 2011-10-25 03:46:20 följande:

Jo så jävla dåligt är det faktiskt :) Du vet ju inte alls om de är friska eller hur det kommer påverka dem senare, insidan syns ju inte. Kanske det ligger några ansamlingar till urinstenar eller annat därinne, vem vet? Alla föds med olika förutsättningar att klara sig, skulle inte chansa med fodret i onödan

Kan bara instämma, mina ena katt jag hade för många år sedan blev jättesjuk av just Friskiesm när jag googlade efter det så märkte jag att MÅNGA katter fått problem med urinvägarna pga just Friskies.

När vi bytte foder till våra katter så upphörde kisseriproblemen på en gång.

Tycker det är tråkigt när folk aktivt försvarar sina "dåliga val" istället för att neutralt lyssna och ta reda på fakta istället för att känna sig påhoppade och ha taggarna utåt. gav som sagt mina katter skitfoder förr, men efter lite efterforskning och mer kunskap har jag ändrat mig.

Skulle aldrig ge mina katter Friskies idag.
  • Majken

Funderar också över det här med foder...

Ger våra två tjejer Royal Canin veterinärfoder idag, det är ett torrfoder och heter " Young Female" och är för kastrerade honor. Men sista tiden tycker jag att de äter kopiösa mängder... Har avmaskat båda (de är ute en del och tar en och annan mus/fågel), de verkar friska och sunda, så jag tror inte de är sjuka. vet inte riktigt vem av dom som äter mest - bara att en 10 kg säck gått åt galet snabbt sista gången?! Proteinhalten i detta foder är 37%, är det en ok procenthalt?

Kolla gärna innehållet och kom med feedback, ni som kan det här med kattfoder
    http://royalcanin.se/katt/foder-veterinar/young-female/

Love my M-girls
  • PumpkinQueen

Orijen, Porta 21 och Carnia Lynx är alla bra foder med högt köttinnehåll. Vissa anser att Carnia Lynx innehåller lite för mycket magnesium, medan förespråkarna för detta foder säger att det är samma mängd som ändå finns i kattens naturliga bytesdjur.

Det finns även ett nytt foder som heter Ziwi Peak, vilket jag tycker verkar se bra ut i innehållsförteckningen men jag har själv inte provat det.

En annan bra grej som man kan göra är att ge katten en rå kycklingvinge då och då, de håller tänderna rena. (OBS att det måste vara råa, annars är det farligt.)

Svar på tråden Bästa kattfodret utan spannmål eller med så lite spannmål som möjligt?