• sofie27

dotter på 2,5 år som gå på toaletten hemma men vägrar på dagis...vad ska jag göra?

Ha en dotter på 2,5 år som går på toaletten hemma. Tyvärr vägrar hon gå på toaletten på dagis. Vet inte hur man ska göra för att få henne att vilja det där....jag har ingen brådska med att få henne blöjfri men ibland så vägrar hon ha blöja när vi ska till dagis och vägrar också då gå på toa där..Kan jag uppmuntra henne på något sätt? eller ska jag låta bli tills hon säger själv att hon vill? mvh

• Svar på tråden dotter på 2,5 år som gå på toaletten hemma men vägrar på dagis...vad ska jag göra?
  • Spinnelin

Kanske kan ni be personalen att hon kan vara med när lite större barn går på pottan eller toan på dagis? Min dotter var väldigt "knuten" till en speciell potta i 2-3 månader innan hon accepterade toa, andra pottor eller friluftskissning. Ni kan ju om ni orkar ta med er egen potta till dagis om personalen tycker det är ok. Om hon vägrar blöja till dagis ta med ombyte och hon lär ju märka att det blir blött och omständigt att kissa ner sig där.  Annars är det ju en envis ålder där de inte alltid är så lätta att resonera med, blir nog bättre med tiden=) Lycka till

• Super blondinen

skulle nog rekomindera dagisblöja så att hon får träna .

• Men

Vi hade samma en period: Vägrade blöja men ville inte gå på toa. Vi pratade med förskolepersonalen och kom överens om att vi alla skulle försöka så gott det gick utan att det blev en pressande situation för barnet. Jag och min sambo följde med på dagistoan några gånger, skickade med MÅNGA ombyten och så fick det ta lite tid helt enkelt. Det gick några veckor och sen var det inget problem längre:) Hoppas ni har bra dagispersonal som är engagerade och beredda att hjälpa till!

Svar på tråden dotter på 2,5 år som gå på toaletten hemma men vägrar på dagis...vad ska jag göra?