• Anonym (Kännermigdum)

Relativ autonomi?

Jag känner mig dum. Jag har googlat men hittar inget svar; vad betyder relativ autonomi? Utdrag ur meningen;

"tagit en syn på samhället som komplexa helheter med relativ autonomi mellan de olika delstrukturerna"

• Svar på tråden Relativ autonomi?
  • Tealhawk

Prova att bara söka på autonomi istället. Relativ verkar mer vara ett beskrivande ord som jag uppfattade det av citatet.

• Anonym (Kännermigdum)
    Tealhawk skrev 2011-10-24 20:44:53 följande:
    Prova att bara söka på autonomi istället. Relativ verkar mer vara ett beskrivande ord som jag uppfattade det av citatet.
    Tack! Autonomi är synonymt med självständighet/självbestämmanderätt, men hur tusan ska man tolka relativ i detta sammanhang? Synonymerna är ju så många och betyder så olika (beroende, föränderlig etc.).
  • Sweet life

Inom Etiken pratar man mycket om autonomi. Speciellt inom vården där man säger att en patient har rätt till sin autonomi oavsett hur sjuk den är. Så vill han inte ha blod, ska han inte heller behöva det. Även fast man ibland tvingar patienter till det...

jag skulle väl tolka det som att autonomin kan vara väldigt varierande....

• Tealhawk

Nu blev det svårare, jag är jättesämst på att tolka uttrycket relativt. :P

Kanske att de menar att det är förhållandevis självstyrt inom delstrukturerna.

(Har faktiskt ingen aning, svårt med meningen tagen ur kontext också. Hoppas jag kunnat hjälpa till lite iaf :)

• vap

I vilken situation handlar det om?

• Matteratsi

Det är väl att när man ibland tänkt kolla på CL-fotboll på TV istället liksom av sig själv drivs in i duschen där kärestan av en händelse befinner sig. Det tror jag är relativ autonomi

• Anonym (Kännermigdum)

Det handlar om ideologi. Tälen - jag kör på din tolkning så håller jag tummarna på att det är rätt, tycker personligen att det låter mest pasande (annars bör man enligt min mening lagt till "litet" efter relativ). Tack för all hjälp!

Svar på tråden Relativ autonomi?