• In your face

När började ditt barn äta godis?

För ett par veckor sedan samtalade vi med några andra föräldrar på vårt barns förskola (han är drygt 1,5 år). Det visade sig att alla föräldrar började ge sina barn godis (inte kakor, glass, tårta - utan riktigt godis, dvs choklad, klubbor, lösvikt) innan eller omkring ca 1 års ålder.

Jag vill poängtera att jag inte lägger någon värdering i huruvida man ger dem godis eller inte, bara nyfiken på när "debuten" brukar ske Glad Om du har fler än ett barn, svara då när första barnet började och skriv gärna kommentarer!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ditt barn äta godis?
  • Majsan70

Första barnet var 3-4 år nånstans innan han fick smaka godis, saft eller andra sötsaker.

De andra barnen har varit runt 14-16 månader nånstans.

• iolanthe

När hon var 1,5-2 år valde jag, det var då hon fick smaka första gången. Men regelbundet fick hon inte godis förrän vid 2,5 ungefär.

• bollanmollan

han var 2 ,5 när han började få smaka godis, kommer nog bli svårare med lillebror men minst 2 år

• Tant Green

Hon var under 2 år när hon fick smaka första gången, men hon gillade det inte och var närmare 3 år innan hon försökte igen och då tyckte hon om det. Så jag röstar nog på 3 tror jag.

• No ordinary love

Mina syskon har gett mitt barn godis vid enstaka tillfällen, men bara att smaka på. Barnet är 11 månader.
    Jag tycker inte att h*n ska äta godis ännu, tycker att kex eller kaka funkar ok eller glass när det är varmt eller när h*n är sjuk. 

• Charlottetott

Min son är två och kan få kaka och bulle ibland (av mig bara på kalas, hans pappa kan sticka till ett om dom är själv hemma) likadant med saft. Godis därimot har jag inte gett han alla och ser ingen mening med att göra de än

• CathrinLarsson

Sonen fick cellgifter som bidrog till att han inte längre ville äta (cellgifter brukar ge en metallisk smak i munnen, och förstöra aptit och smak) och vi blev inrådda att ge honom det han ville ha. Det viktiga var inte VAD han åt utan ATT han fortsatte få konsistenser och smak i munnen. När han då intresserade sig för vårt godis så var det bara att uppmuntra att stoppa i munnen. Det var ju aldrig någon mängd, utan mest smakbitar. Mellan 2 och 3 års ålder började han med lördagsgodis då vi började begränsa den mindre bra vanan som odlats...

Hade han inte blivit sjuk hade nog debuten dröjt längre! Vi får väl se hur det blir för småsyskonet som är på bakning... Tungan ute

• Marpal

Min dotter fick smaka "riktigt" godis några veckor efter 3-årsdagen. När hon var runt 1,5 år fick hon smaka bulle och muffins. Idag gillar hon inte godis alls men hon vill då och då ha en bulle och älskar att baka kakor. Då vill hon äta deg och socker, säger hon. Det är hennes "lördagsgodis"!
    Att hon trots allt var så gammal när hon fick sitt första godis var inget vi diskuterade här hemma innan, det föll sig helt naturligt. Varken jag eller pappan har någon sockerhysteri utan hon får äta när någon annan i hennes närhet får. Inom rimliga mängder förstås!

• In your face

Tack för era svar! Här har vi börjat låta honom smaka på kakor, glass och tårta när det är kalas men inget "riktigt" godis än. Vi har inte heller direkt tagit ställning, utan tar det lite som det kommer. Dock Intressant att se hur andra tänker Glad

• In your face
    bollanmollan skrev 2011-10-24 21:45:14 följande:
    han var 2 ,5 när han började få smaka godis, kommer nog bli svårare med lillebror men minst 2 år
    Hehe, ja man kan tänka sig att det blir svårare med småsyskonen när storasyskonen har börjat snaska Glad
Svar på tråden När började ditt barn äta godis?