Hur fungerar det med resurs i skolan?
hej...
måste bara få lite svar på hur andra har det i skolan med resurs.
har en son på 6 år och som går i förskoleklass. han fick diagnosen "genomgripande störning i utvecklingen" för snart 2 år sedan.
På dagis hade han ingen resurs, utan dom var 3 pedagoger på 15 barn och hade då möjligheten att kunna gå undan med sonen om han behövde det.
Idag, i förskoleklassen, är dom 3 pedagoger på 44 barn som dom delar in i tre grupper, så 1 pedagog på14 barn. Det här fungerade förståss inte med sonen utan skolan fick anställa en resurs.
Och nu till det jag inte riktigt förstår eller tycker känns riktigt rätt.
Tanken är ju bra, att man ska ha en extra personal i gruppen som fungerar bra med sonen för att kunna hjälpa honom iugenom en skoldag. Men, skolan använder sig av ett bemmaningsföretag, timvikarier, som resurs. Vilket hittills bara har resulterat i att det har varit en enda röra av olika resurser på skolan och till absolut inget nytta för sonen alls. Skolan har som mål att "beställa" en och samma vikarie en längre tid framöver, men är hon sjuk kanske 3 dagar så kommer det då en ny vikarie per dag, för att det är vad bemanningsföretaget kan ställa upp med.
Det här tycker inte jag känns OK, Eller det är inte OK nånstans... och jag har pratat med rektorn om detta. Men hon säger att hon inget kan göra åt saken utan det är tyvärr så här det ser ut och att vi hoppas på att den tänkta vikarien/resursen inte ska vara borta så mycket i framtiden.
:(
Jag känner mig maktlös och vet inte vad som är rätt eller fel. Jag vet att det här inte känns rätt men samtidigt får jag bara till svar att det är allt som kan göra.
Hur har ni det? snälla berätta !!