• LinaThulin

Hur fungerar det med resurs i skolan?

hej...
    måste bara få lite svar på hur andra har det i skolan med resurs.
    har en son på 6 år och som går i förskoleklass. han fick diagnosen "genomgripande störning i utvecklingen" för snart 2 år sedan.
    På dagis hade han ingen resurs, utan dom var 3 pedagoger på 15 barn och hade då möjligheten att kunna gå undan med sonen om han behövde det.
    Idag, i förskoleklassen, är dom 3 pedagoger på 44 barn som dom delar in i tre grupper, så 1 pedagog på14 barn. Det här fungerade förståss inte med sonen utan skolan fick anställa en resurs.
    Och nu till det jag inte riktigt förstår eller tycker känns riktigt rätt.
    Tanken är ju bra, att man ska ha en extra personal i gruppen som fungerar bra med sonen för att kunna hjälpa honom iugenom en skoldag. Men, skolan använder sig av ett bemmaningsföretag, timvikarier, som resurs. Vilket hittills bara har resulterat i att det har varit en enda röra av olika resurser på skolan och till absolut inget nytta för sonen alls. Skolan har som mål att "beställa" en och samma vikarie en längre tid framöver, men är hon sjuk kanske 3 dagar så kommer det då en ny vikarie per dag, för att det är vad bemanningsföretaget kan ställa upp med.
    Det här tycker inte jag känns OK, Eller det är inte OK nånstans... och jag har pratat med rektorn om detta. Men hon säger att hon inget kan göra åt saken utan det är tyvärr så här det ser ut och att vi hoppas på att den tänkta vikarien/resursen inte ska vara borta så mycket i framtiden.
    :(
    Jag känner mig maktlös och vet inte vad som är rätt eller fel. Jag vet att det här inte känns rätt men samtidigt får jag bara till svar att det är allt som kan göra.

Hur har ni det? snälla berätta !!

• Svar på tråden Hur fungerar det med resurs i skolan?
  • Philippa

Förstår inte vad som känns fel... du har ju fått en resurs till ditt barn, och det är klart den personen blir sjuk ibland, de kan ju inte anställa en person som garanterar aldrig bli sjuk?

• Annika i Gbg

Javisst är det svårt men hur fungerar ditt barn? Är det viktigt för honom att det alltid är samma person? Om inte så är det ju viktigast att det finns någon alls där. Vad man kan tänka sig är ju att den vanliga pedagogen håller sig mer i närheten av honom och den tillfälliga vikarien tar mer ansvar för de andra men det kanske inte heller fungerar? Människor kommer alltid att bli sjuka någon gång, det kommer man inte ifrån. Hur som helst är jag glad att ni fått resursperson. Min son fick aldrig det. Jag hoppas att det kommer att gå bra för ditt barn i skolan! 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • linjes

Förstår din tanke min son har resurs o han går icke till skolan om inte hon är där..Så är det vikarier hela tiden så kan det lätt bli error för din son..

Är sonens resurs sjuk får han jobba hemma den eller dom dagarna

• Nattljus

Men det där låter ju helt galet! Självklart kan din son inte ha en resurs ur en vikariepool. Din son måste ju få en ur den ordinarie personalen som resurs, och så får den ur vikariepoolen vara en övrig personal. Varför gör rektorn på detta sätt? Varför anställer hon inte en resurs istället?

Hos oss fungerar det inte heller, då vår rektor inte anställer nån resurs och dessutom inte använder vikarie för ordinarie personal heller.

Din son har ju en autismspektrumdiagnos och kontinuitet är ju superviktigt. Har du stöd av habiliterinen? Begär ett samverkansmöte där ni kan sitta ner tillsammans med rektor och habilitering och diskutera hur stödåtgärdena ska läggas upp, har ni ett åtgärdsprogram? Om skolan inte lyssnar och din son inte får rätt stöd så kan du anmäla till skolinspektionen, jag ska göra det själv snart...     

• linjes

Gå högre upp än rektorn,så gjorde vi när rektorn tjabblade om att det inte fanns pengar att anställa en resurs

• baby81

Jag jobbar i skolan och vi har extra resurser för vissa barn. Det är viktigt att ditt barn får en och samma person för att han ska må bra. Med de svårigheter han har så är detta jätteviktigt. Jag tycker som föregående talare att du ska prata med områdeschefen. Funkar inte det tycker jag att du ska höra av dig till Skolverket och fråga vilka rättigheter du har. Lycka till, hoppas det löser sig snabbt!

Svar på tråden Hur fungerar det med resurs i skolan?