När har barn störst chans att överleva?
Jag är i v 34 nu ( 33+2) och har en tid nu haft massa sd och även onda förvärkar, tappen är mindre och mjuk.
Hur ofta händer det att dom får komplikationer?
Jag är i v 34 nu ( 33+2) och har en tid nu haft massa sd och även onda förvärkar, tappen är mindre och mjuk.
Hur ofta händer det att dom får komplikationer?
Min son föddes i vecka 29, han låg på IVA några dagar, sedan i kuvös två veckor.. vi var sammanlagt 7 veckor på sjukhus.
Han är nu 5 år och har atutism som troligtvis beror på hans prematuritet....men han är världens goding
Barn som föds över vecka 28 har stora chanser till överlevnad enligt vår avdelning.
Vecka 33 är lugnt. Om barnet är sjukt kan det ju bli problem men även fullgångna barn kan ju vara sjuka.
min dotter kom i v 24+1 och vägde 488g och var 28cm lång. hon var jätte sjuk länge. lung kollaps och infektioner.
idag är hon 13mån okorr och 9mån korr och är en riktig vilde:) 4 ½mån var vi på neo..
vecka 28 och uppåt är det det 93% chans för överlevnad..
barn som födds i v 34 är inge problem när dom räddar barn som är födda i v 22:)
TS, ta det lugnt mår bara barnet bra så kommer det att gå finfint! Men visst sedan kan ju andra saker tillkomma under förlossningen och efteråt, men så är det alltid.
Vår son kom i v 24+0 med allt vad det innebar och fortfarande innebär åtta år senare...
Håll ut och ta det lugnt, oroa dig inte förrän bebisen har kommit ut OM du behöver oroa dig då vill säga.
Lycka till!
En av de "magiska gränserna" är v.32+0 som du nu passerat. Det är många undersökningar som man inte behöver göra om barnets föds efter det. Men de barnen kan fortfarande behöva lite hjälp i början med andning, mat, hålla värmen samt behöva sola.
Om barnet föds nu måste ni vara mycket noga med handhygienen, för det är fortfarande mkt infektionskänsligt. I övrigt brukar det gå väldigt bra för de barnen som föds efter v. 32.
Det beror helt på barnet i sig och miljön inne i magen, men det är en viss "gräns" vid vecka 28. Sen ju mer extremt prematur barnet är desto mer problem kan uppstå, men det beror helt på barnet.
Jag känner barn som är födda i vecka 22 och 23 som mår toppen och aldrig haft några problem
jag födde i v 30+3 o det var aldrig snack om att överleva, han SKULLE ÖVERLEVA, fanns inga som helst misstankar eller tankar kring att han INTE skulle överleva. efter v30 överlever 80% av alla barn, även dom som drabbas av olika kind of infektioner oså! idag är dom så himla duktiga på neontalen o våran son kunde andas själv o behövde ingen andningshjälp alls trots att han var 10v förtidig!
det går bra idag! att föda i v30 är en baggis idag sade sköterskorna till mig. nu såhär i efterhand så måste jag hålla med :)
så du behöver inte vara orolig! det kommer gå perfa ;)
Vår dotters förlossning satte de igång i vecka 32 för att överlevnaden då är lika stor som för fullgångna barn. Så det kommer säkert gå hur bra som helst för er!
Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen.
www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossningen/For-tidigt-fodd---om-barnet/
jag föddes själv i v27, 33 cm lång o 900g var jag då och överlevde fint för 25 år sedan (var 2 mån på sjukhus utan mina föräldrar då jag fick flygas till karolinska för spec vård) sen så klart många extra besök på bvc tills jag va 17 år ca, har inga men efter det alls, så idag är jag säker på att de kan rädda barn som föds tidigt då de har bättre kunskap och metoder nu för tiden.
Jag vet att de sagt till mina föräldrar att det på den tiden va flest flickor som överlevde men idag vet jag inte om de är någon skillnad på könen.
önskar er lycka till o tror att de kommer gå bra :)