• Snäckan6

Hjälp att beräkna mängden mat....

Ska fixa maten till "Bridge-gänget" och hade behövt hjälp med att beräkna hur mycket mat jag ska köpa. Vill inte köpa för lite, men inte heller för mycket eftersom då blir det mindre förtjänst över till mig för själva jobbet.

De är ca 42 personer, och övervägande äldre. Som förrätt kommer de troligtvis bjudas på potatis- och purjolökssoppa med vitlöksbröd, till huvudrätt blir det varmrökt lax, kokt potatis, romsås, ärtor och sparris, som avslutning önskar de tårta och kaffe.

Hur mycket bör man beräkna per person?
    Soppa?
    Varmrökt lax?
    Potatis?
    Romsås?
    Ärtor?
    Sparris?
    Hur många tårtor (färdiga bottnar) bör jag göra?

• Svar på tråden Hjälp att beräkna mängden mat....
  • Frontline

Med så mycket folk så hade nog jag istället ringt en cateringfirma...
    Jättesvårt att beräkna...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ann Nelly

Det enklaste sättet som jag brukar använda mig av är att skapa "provtallrikar".
    Det bästa är om man har tillgång till det porslin som kommer att användas vid bjudningen. Man brukar nämligen anpassa sig lite efter storlek på porslin när man lägger upp eller tar sin egen portion.

Soppan: Häll upp vätska i en djup tallrik, så mycket som du tycker ser lämpligt ut för soppa. Mät sedan upp vätskan och multiplicera med antal gäster. Ungefär 2 dl brukar väl vara lagom vid förrätt, beroende på vilken typ av soppa det är förstås. Inte mer än 3 dl iallafall.

Varmrätt: Lägger du upp en normal tallrik med mat så är nog 2 - 3 potatisar lagom beroende på storlek. Ca 150 g lax skulle jag tippa på (tänk på att en laxfilé brukar ligga på 140 g och det blir man mätt på).
    Ca 0,5 dl sås per person skulle jag gissa på. Samma mängd ärtor är nog lagom. Har du ärtor i frysen så väg 0,5 dl så du får en vikt att räkna på istället. 3 sparrisar per person tycker jag är lagom.
    Ovan mängd är ganska ordentligt tilltagen med tanke på att det blir förrätt och dessert också.

Tårta: En tårta räcker till ca 10 personer vid kalas. Så när man innan tryckt i sig så kraftig förrätt och varmrätt så räcker nog en tårta till 12-14 personer. Så tre tårtor borde räcka men återigen så beror det lite på vad för tårta det är. Är det en mastig tårta med mycket topping borde det absolut räcka. Samtidigt brukar äldre vara rätt bra på att trycka i sig när de har chansen och något gott serveras :) Så gör 4 tårtor om du är osäker, en extra tårta kostar ju inte så mycket när man gör dem själv.
    Kan du ju ta hem resten själv och njuta av när du jobbat så hårt med maten!

Lycka till!

• Snäckan6

Tack för era snabba svar!

Svar på tråden Hjälp att beräkna mängden mat....