Tips & Råd mottages gällande pottan
Vår son använder inga böljor längre på dagen, ibland på natten men när man väl tar bort den på morgonen så är den för det mesta torr. Han kissar på pottan eller direkt på toaletten när han behöver. Nu till vårt problem, när det kommer till det här med att bajsa så säger han att han är rädd att bajsa på pottan. Det är helt hopplöst att få honom att göra det på den. Trots att pottan spelar fin musik. Han har visserligen bajsat 2 gånger på den själv och kände sig verkligen jättestolt över det. Nån gång av dessa gånger sa vi att -Om du bajsar där så får du en leksak och då blev det roligt. Men varje gång kan man ju inte säga att han ska få något. Och på förskolan går han och håller sig hela dagen. En dag hade han blivit ledsen och bett personalen att ringa mig vilket dem inte gjorde. De gav honom en blöja istället eftersom han blev så ledsen. Han är ofta hård i magen lite förstoppad, bajsar ofta små eller stora "harskitar" som jag brukar uttrycka det som eftersom det liknar det (dock inget jag säger till honom). Vet inte om förstoppningen kan komma i samband med att han verkar gå och hålla sig på dagis hela tiden? Någon som haft liknande problem, behöver tips och råd om hur vi ska kunna få honom att våga bajsa på pottan både hemma och på förskolan.