• High Heel Baby

Tips & Råd mottages gällande pottan

Vår son använder inga böljor längre på dagen, ibland på natten men när man väl tar bort den på morgonen så är den för det mesta torr. Han kissar på pottan eller direkt på toaletten när han behöver. Nu till vårt problem, när det kommer till det här med att bajsa så säger han att han är rädd att bajsa på pottan. Det är helt hopplöst att få honom att göra det på den. Trots att pottan spelar fin musik. Han har visserligen bajsat 2 gånger på den själv och kände sig verkligen jättestolt över det. Nån gång av dessa gånger sa vi att -Om du bajsar där så får du en leksak och då blev det roligt. Men varje gång kan man ju inte säga att han ska få något. Och på förskolan går han och håller sig hela dagen. En dag hade han blivit ledsen och bett personalen att ringa mig vilket dem inte gjorde. De gav honom en blöja istället eftersom han blev så ledsen. Han är ofta hård i magen lite förstoppad, bajsar ofta små eller stora "harskitar"  som jag brukar uttrycka det som eftersom det liknar det (dock inget jag säger till honom). Vet inte om förstoppningen kan komma i samband med att han verkar gå och hålla sig på dagis hela tiden? Någon som haft liknande problem, behöver tips och råd om hur vi ska kunna få honom att våga bajsa på pottan både hemma och på förskolan.

• Svar på tråden Tips & Råd mottages gällande pottan
  • JAG är BÄST

LÅT HAN HA BLÖJAN DÅ HAN VILL BAJSA!!!!!

Detta ska gäller både på dagis framförallt men även hemma också.

Han är uppenbarligen inte redo att släppa blöjan helt då det gäller bajsandet.

Det kommer bara bli en ond cirkel, tro mig jag VET!!! Vi har ett rent helvete med trollet som är 4år och som totalvägrar släppa blöjan då det gäller bajsandet. Det går uppåt 4dar innan han gör något och då få han kämpa på ett bra tag, jag lider som fan med trollet å dagis VÄGRAR ge honom blöja för dom jobbar på sitt sätt.
    Men idag sa jag ifrån att nu får han ha på sig blöjan tills han är redo att vara utan helt å hållet!!

• JAG är BÄST

Kom ihåg det finns ingen "NORMÅLDER" då barn bör/ska vara totalt blöjfria!!!!
    ALLA barn är olika.

• High Heel Baby
    JAG är BÄST skrev 2011-10-25 11:11:17 följande:

LÅT HAN HA BLÖJAN DÅ HAN VILL BAJSA!!!!!

Detta ska gäller både på dagis framförallt men även hemma också.

Han är uppenbarligen inte redo att släppa blöjan helt då det gäller bajsandet.

Det kommer bara bli en ond cirkel, tro mig jag VET!!! Vi har ett rent helvete med trollet som är 4år och som totalvägrar släppa blöjan då det gäller bajsandet. Det går uppåt 4dar innan han gör något och då få han kämpa på ett bra tag, jag lider som fan med trollet å dagis VÄGRAR ge honom blöja för dom jobbar på sitt sätt.
    Men idag sa jag ifrån att nu får han ha på sig blöjan tills han är redo att vara utan helt å hållet!!

Vad beror det på att ert barn inte vill bajsa på pottan? Har han själv sagt varför? Vilket sammanträffande vår son fyller 4 år om några månader. Ja, det kanske är som du säger att han inte är mogen riktigt än för just detta. Men jag vet att när vi satt och tittade i en pärm på dagis med hans personliga bilder i och vi kom fram till en bild där han satt för första gången på pottan och skulle kissa, då hans ena (lite äldre dagiskamrat) sa men usch vad äckligt. Strax därefter fick han även lite problem med att kissa på pottan, jag misstänker att han blev ledsen när han sa så. Jag avskyr barnuppfostran där man lär barnen att kissa och bajsa är något äckligt, det tror jag inte är bra för då "vågar" dem till slut inte göra det, de ser sig själva som äckliga. Usch det är ganska synd om den pojken också med tanke på hur hans mamma är..
  • JAG är BÄST
    High Heel Baby skrev 2011-10-25 11:45:19 följande:
    Vad beror det på att ert barn inte vill bajsa på pottan? Har han själv sagt varför? Vilket sammanträffande vår son fyller 4 år om några månader. Ja, det kanske är som du säger att han inte är mogen riktigt än för just detta. Men jag vet att när vi satt och tittade i en pärm på dagis med hans personliga bilder i och vi kom fram till en bild där han satt för första gången på pottan och skulle kissa, då hans ena (lite äldre dagiskamrat) sa men usch vad äckligt. Strax därefter fick han även lite problem med att kissa på pottan, jag misstänker att han blev ledsen när han sa så. Jag avskyr barnuppfostran där man lär barnen att kissa och bajsa är något äckligt, det tror jag inte är bra för då "vågar" dem till slut inte göra det, de ser sig själva som äckliga. Usch det är ganska synd om den pojken också med tanke på hur hans mamma är..
    Nej han har bara sagt att han vill inte! Personligen själv tror jag att han känner trycket från omgivningen. Han både bajsade och kissade förut på pottan. Å han var riktigt stolt över det. Men när vi skulle fara tex på stan, handla el dyligt så ville han ha blöja på sig vilket han fick med, men så finns det ju stolpskott i vår omgivning som pratatde över han skalle som om han inte existerade å sa til oss att ska han inte sluta med blöja snart,,,sedan flög dom på trollet å sa- Du är ju stor pojke nu å är 3år så du ska inte ha blöja, i din ålder så har man inte blöja mm.

Så vad tror du det blir av det? ren pannkaka tyvärr. Idag har han ren panik att vara utan blöja även här hemma i huset. Vi har sagt det gör inget om det händer olyckor för han har rena kläder att byta till, men ändå vägrar han, men på kvällskvisten så tar jag av han blöja bara för att lufta & på morronen innan han far på dagis.
    Mellan blöjbyterna så har vi sagt att han ska försöka kissa på pottan innan han får en ny ren blöja å det kommer alltid kiss.
Svar på tråden Tips & Råd mottages gällande pottan