• Anonym (rasist?)

förhållande med asiatisk tjej

Jag har träffat en kvinna som börjar bli mer än en vän. Hon kommer från Kina men har bott här många år och talar och skriver bra svenska. Jag är däremot lite orolig för omgivningens reaktioner. I mina kretsar är folk ganska fördomsfulla och män med asiatisk partner anses vara en viss sorts män som antingen inte hittar en "normal" svensk kvinna eller som har en asiatisk kvinna för hushållsarbete och sängkamrat och i övrigt behandlar dem illa.

Jag vet att jag ska strunta i vad andra tycker men jag har barn sedan tidigare äktenskap och det sista jag vill är att de ska höra en massa skit om sin pappa. Umgänget och bekantskapskretsen består av övre medelklass och anser sig vara lite bättre än andra, inte alla men många.

Hur skulle ni resonera om detta hände i er bekantskapskrets? Jag vill tillägga att jag ingalunda hyser rasistiska fördomar själv.

• Svar på tråden förhållande med asiatisk tjej
  • Anonym

Inte född här? Tänker nog tyvärr detsamma som dina vänner!

• Litet My

Om hon inte ser typiskt Thailänsk eller Filippinsk ut så tror jag folk reagerar mindre, är ofta kvinnor därifrån som fördomarna tycks kretsa runt.

Är själv från Indien (adopterad) och har aldrig stött på några sådana fördomar.

• Anonym (rasist?)

"Om hon inte ser typiskt Thailänsk eller Filippinsk ut så tror jag folk reagerar mindre, är ofta kvinnor därifrån som fördomarna tycks kretsa runt.

Är själv från Indien (adopterad) och har aldrig stött på några sådana fördomar."

Det kanske beror på att du redan är etablerad i samhället från barndomen som adopterad. Jag har många vänner som också är adopterade men som heller inte upplevt detta fenomen. Det syns ofta på dem som är adopterade att de är det och på invandrade att de är det, även om de har ursprung i samma land. Jag tycker mig ha märkt att adopterade står lite högre i "samhällsrang" än invandrade.

• Rakad Apa

Jag hade inte reagerat negativt om nån vän hade skaffat sig en asiatisk tjej. Hade ju snarare blivit glad för hans skull att han hade hittat nån att dela livet med.  

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Svägerska)

Har själv tre bröder som har asiatiska fruar/sambo. Ingen av dem är född här utan har kommit hit för studier/kärleken. Min ena bror träffade sin fru när han studerade utomlands och de andra två har träffats i Sverige.
    Till på köpet var det nära min syster skaffade sig en asiatisk pojkvän ett tag, men det blev aldrig så seriöst. Nu har hon en blond blåögd väldigt svensk kille istället. :-P

Visst har jag hört kommentarer som "Vad är det egentligen med dina bröder och asiater?" och det skämtas lite om det ibland. Men jag har aldrig märkt några seriösa fördomar och tror inte mina bröder upplever det så ofta heller. Sen umgås de mycket med asiater (och andra som kommit till Sverige för högre studier) överlag och även flera av deras vänner har utländska partners så det kan såklart vara olika beroende på miljön man lever i.

Alla mina tre svägerskor är välutbildade och självständiga och har bra karriärer och sociala liv här i Sverige, det gör garanterat sitt till för hur människor med fördomar ser på dem. Mina bröder hade utan problem kunnat få svenska flickvänner, och har haft det med så det är ingen bland deras bekanta som tror de skaffat sig asiatiska tjejer för annat än att de blev förälskade i just de här tjejerna. Vad andra som ser dem på stan tror och tänker vet de såklart inte och bryr sig inte heller.

Så jag tycker du ska strunta i vad andra kan tro och satsa på kärleken och om det är så att du älskar den här kvinnan tycker jag du ska ge det en chans och inte bry dig om vad andra tror. Och är du orolig för dina barn så prata med dem om att det finns människor som kan tala illa om dig och din nya partner men att det är för att de inte vet bättre och jag förmodar att dina barn känner dig och kommer komma nära denna kvinnan och därmed själva få se att de fördomsfulla människornas elaka kommentarer (om det nu kommer några sådana) inte stämmer. Och precis som Lilla My21 sa så är det oftast kvinnor med thailändskt och filippinskt uteende som folk har dessa fördomar mot, vilket är väldigt trist.

• Anonym (rasist?)

@Psychonaut, jo det är ju så man önskar att folk ska reagera.

@Svägerska, tack för att du tog dig tid att berätta erfarenheterna från liknande situationer. Visst kan man tala med sina barn om situationen och andras reaktioner men det är ändå barnen som får ta gliringarna när de väl kommer, oavsett hur korkade de är som fäller dem. Det är inte roligt att höra oavsett.

Fler åsikter någon? Även om ni tycker som tidigare redan skrivit är det värdefullt att se hur åsikterna fördelar sig.

• An0nym0us
    Lilla My21 skrev 2011-10-25 12:22:29 följande:
    Om hon inte ser typiskt Thailänsk eller Filippinsk ut så tror jag folk reagerar mindre, är ofta kvinnor därifrån som fördomarna tycks kretsa runt.

Är själv från Indien (adopterad) och har aldrig stött på några sådana fördomar.

Vad är det för skillnad på utseendet mellan Thailändskor, fillippinskor och Kineser (kinesiskor?) ?

Jag tycker att de flesta från de länderna ser likadana ut förutom det att Kineser kanske är lite ljusare i hyn annars ser jag ingen skillnad och tror inte medel svenssons ser någon skillnad heller om jag ska vara ärlig.

Det är ju som att säga att det är skillnad på svenskar, norskar och danskar rent utseendemässigt och det är det ju inte.

Ts, om du och tjejen är runt samma ålder tror jag ingen kommer bry sig men om du är eller ser mycket äldre ut än henne så kanske folk börjar tänka en massa fördomar.

Jag tycker inte du ska bry dig om vad andra tycker och tänker, jag själv kan tycka att det är lite typiskt svenska killar att vara lite mesiga och bry sig om vad andra tänker hela tiden medans vi svenska tjejer inte bryr oss så mycket och kör vårt race.

• Anonym (rasist?)

Tackar för input och jag puffar lite. Vore roligt med fler erfarenheter och tankar.

Ang ålder så är vi båda över 40 även om hon ser yngre ut men inte som en 20-åring.

• Akkakk
    An0nym0us skrev 2011-10-25 15:07:19 följande:

Vad är det för skillnad på utseendet mellan Thailändskor, fillippinskor och Kineser (kinesiskor?) ?

Jag tycker att de flesta från de länderna ser likadana ut förutom det att Kineser kanske är lite ljusare i hyn annars ser jag ingen skillnad och tror inte medel svenssons ser någon skillnad heller om jag ska vara ärlig.

Det är ju som att säga att det är skillnad på svenskar, norskar och danskar rent utseendemässigt och det är det ju inte.

Jag tror att du behöver umgås mer med folk från olika asiatiska länder, det finns helt klart skillnader mellan utseendet hos folk från olika delar av Asien.
  • Anonym

En chans för dig att visa dina barn att fördomar inte ska få styra våra liv, tycker du inte? Du verkar lite för ängslig över vad andra ska tänka för ditt eget bästa, tycker jag.

Svar på tråden förhållande med asiatisk tjej