• Joico

Tråden hoppar ur nålen!! (maskinsömnad)

När jag syr på maskin så hoppar tråden plötsligt ur nålen ibland och änden är en bit upp i "labyrinten" (man ska ju dra tråden på ett visst sätt från själva rullen och ner till nålen).

Vad är det som gör att tråden åker ur nålen?! Jag blir vansinnig. Oftast händer det när jag syr i nåt som är lite tjockare...  

• Svar på tråden Tråden hoppar ur nålen!! (maskinsömnad)
  • Tecken

Har du kollat trådspänningen? Rätt nål/pressarfot för rätt tyg?

• Joico
    Tecken skrev 2011-10-25 13:11:47 följande:
    Har du kollat trådspänningen? Rätt nål/pressarfot för rätt tyg?
    Trådspänningen... hm, va?

Nä jag kan ingenting om att sy, jag bara syr liksom. Väljer söm, trycker på pedalen och hoppas på det bästa. Ingen avancerad maskin. Har ingen annan pressarfot. Nålen ska vara bra
  • Lowika
    Joico skrev 2011-10-25 13:19:02 följande:
    Trådspänningen... hm, va?
    Det finns ett hjul med siffrorna 1-10 (brukar det vara) där typ 5-6 brukar vara markerade lite extra. Detta hjul kan man experimentera lite för att få snygga sömmar på fram och baksidan av det man syr, samt se till att tråden inte dras ur. Det påverkas av tygtjockleken och grovleken hur spänt du behöver ha. Ta en slatt-bit av samma tyg och testa dig fram till snygg söm.
  • Joico
    Lowika skrev 2011-10-25 13:30:10 följande:
    Det finns ett hjul med siffrorna 1-10 (brukar det vara) där typ 5-6 brukar vara markerade lite extra. Detta hjul kan man experimentera lite för att få snygga sömmar på fram och baksidan av det man syr, samt se till att tråden inte dras ur. Det påverkas av tygtjockleken och grovleken hur spänt du behöver ha. Ta en slatt-bit av samma tyg och testa dig fram till snygg söm.
    Hmm.... var kan detta hjul sitta tro? Är det stort?
    Såhär ser min maskin ut http://pics.ricardostatic.ch/2_654881174_450/haushaltsgeraete-und-maschinen/naehmaschine-bernina-matic-910-electronic-top-zustand.jpg Ingen modern pjäs direkt men den funkar klockrent 
  • Mlir

Hoppar tråden ur nålen eller går tråden av?

Går tråden av så kan du antingen välja att köpa tråd av bättre kvalité ;) Jag kör bara med polyestertråd från Gütermann är den jag tycker är bäst kvalité på. Eller ändra trådspänningen hittade dock inte den på din maskin bilden var för suddig och har aldrig använt en sådan maskin. Du kan inte ta närbilder på de olika menyerna?

• Joico
    Mlir skrev 2011-10-25 13:59:20 följande:
    Hoppar tråden ur nålen eller går tråden av?

Går tråden av så kan du antingen välja att köpa tråd av bättre kvalité ;) Jag kör bara med polyestertråd från Gütermann är den jag tycker är bäst kvalité på. Eller ändra trådspänningen hittade dock inte den på din maskin bilden var för suddig och har aldrig använt en sådan maskin. Du kan inte ta närbilder på de olika menyerna?
    Att tråden hoppar ur nålen vet jag defintivt, kanske går den av också... vet inte riktigt... 

Jag har beställt en annan tråd nu! Och annan nål har hittat världens bästa webbutik där jag beställer allt symaterial hehe
    Jag googlade fram bilden, därav kvalitén. Tar kort på min maskin, återkommer strax...
  • Joico

Bilderna går inte att förminska i Google Chrome så du får stå ut med att dom är lite stora hehe. Kameran ville inte riktigt få bilderna bra heller, men du ser säkert...

• Lowika

COOOL maskin

skulle misstänka den med + och - på.... men osäker... du får experimentera.

Manual till maskinen är inte att tänka på va?

• Mlir

Skulle kunna vara hjulet på ovansidan där det står + och - på var sin sida. Står det några siffror på själva hjulet? Dvs från den vinkeln man inte ser på bilden ;) prova annars och röra lite på den men kom ihåg var den stod så du kan ställa tillbaka ifall det blir värre :) Sen provsyr du en bit av samma sorts tyg du ska se på och ändrar tills sömmen ser fin ut.

• Joico
    Lowika skrev 2011-10-25 15:00:27 följande:
    COOOL maskin

skulle misstänka den med + och - på.... men osäker... du får experimentera.

Manual till maskinen är inte att tänka på va?
    Haha vadå cool? Sååå gammal är den inte  FlörtDen går faktiskt på ström, ingen trampmaskin  

Hmm, törs jag det?
    Johodå, hos mamma finns det! Kanske får åka dit och hämta den 
  • Joico
    Mlir skrev 2011-10-25 15:03:04 följande:
    Skulle kunna vara hjulet på ovansidan där det står + och - på var sin sida. Står det några siffror på själva hjulet? Dvs från den vinkeln man inte ser på bilden ;) prova annars och röra lite på den men kom ihåg var den stod så du kan ställa tillbaka ifall det blir värre :) Sen provsyr du en bit av samma sorts tyg du ska se på och ändrar tills sömmen ser fin ut.
    Nix, inga siffror på hjulet. Vad ska jag förvänta mig för resultat när jag vrider på den? haha
  • Lowika

Risken är att tråden går av, eller att det blir trassligt på undersidan, eller på ovansidan t.ex. Så gör det på en provbit, inte på det du ska sy på riktigt. Tänk på att vika provbiten i lika många lager som det du tänkt sy.

• BuoBä
    Joico skrev 2011-10-25 15:30:48 följande:
    Nix, inga siffror på hjulet. Vad ska jag förvänta mig för resultat när jag vrider på den? haha

Över- och undertråden ska gå ihop mellan tyglagren. Om du får öglor på ena eller andra sidan är trådspänningen fel.

Öglor på ovansida = överspänningen för hård.

Öglor på undersidan = överspänningen för lös.

Trådspänningen på undertråden brukar gå att justera litegrann med en skruv på hållaren, men undvik att börja pilla där om det inte verkar helt nödvändigt.

• BuoBä

Och om tråden åker ur nålen ofta brukar överspänningen vara för hård, så rimligtvis borde du ändra mot minus. 

• BuoBä

Kolla också så att trådrullen för övertråden snurrar lätt på pinnen den sitter på. Om det tex är en papprulle som fått en smäll kan den snurra ojämnt och därför rycka i tråden. 

• Joico

Jag har beställt ny tråd och ny nål nu väntar med att mixtra med nå spakar och hjul innan jag provat det haha. Tack för hjälpen!

• Mlir

Gör en liten markering på hjulet var du börjar eftersom det inte fanns någon gradering på den ;)

• Joico
    Mlir skrev 2011-10-25 19:59:30 följande:
    Gör en liten markering på hjulet var du börjar eftersom det inte fanns någon gradering på den ;)
    Om jag pillrar på den så ska jag göra det tack!
Svar på tråden Tråden hoppar ur nålen!! (maskinsömnad)