• ericaL

Bör jag vara orolig?

Jag har en liten dotter på 2 år och 7 månad. Det är vanligtvis en glad, fartfylld tjej med massor av energi och kallas för solstrålen av många även förskolan. Hon har alltid haft en väldigt stark vilja och hon vet precis vad hon vill och inte. Farmor har alltid varit den som skämmer bort henne lika så morfar. 
    Det började mot oss; att hon började slå mot oss när hon blir arg, hon har ännu kortare stubin, slänger sig direkt på marken/golvet och skriker om vi säger nej. (det gjorde hon innan med men inte på direkten som nu) På senaste tid har det även börjat med slag mot farmor o morfar som e det två stora favoriterna.
    Känner att det är inte samma glada tjej på samma sätt längre och hon blir arg så lätt. Och idag på dagis frågade de hur vi tycker hon är nu för tiden och då har de sett samma sak på förskolan, att hon är inte samma solstråle längre, slår och knuffar kompisarna (men fröken sa att det ser ut som att hon vill inte göra det utan hon gör det för att det är nått som stör henne nått som är jobbigt). Vill verkligen ta det här i tid så det inte bli nått allvarligt.
    Fröken på förskolan sa att det kanske kan va nått i kroppen, magen en förkylning som inte vill blomma ut riktigt eller nått som gör att hon inte mår helt bra.
    Tänkte efter sen och hon säger ganska ofta att hon har ont i magen och bajsar inte allt för ofta.
    Ska jag kontakta bvc och kanske ta några prover eller vad kan detta bero på?
    Vill ha tillbaka våran solstråle. 
    En ängslig mamma!Rynkar på näsan 

• Svar på tråden Bör jag vara orolig?
  • BVCsköterska Carmen

Hej EricaL!

Det är jobbig tid att vara mellan 2 - 3 år. Händer mycket i den lilla kroppen.
    Hon vill inte slåss mm. men hon måste för att avreagera sig.

När hon slänger sig på marken, låt henne få arga av sig, sitt bredvid , kramas
     (om ni får)
    har ni sagt nej så är det nej.

Ni  måste kunna få säga ifrån  och markera, men sanera så mycket konflikter som möjligt.

För att utesluta att det inte är något fysiskt, är det iallafall bra om du pratar med din BVC-sköterska,
    som känner hela eran familj.

Solstrålen kommer tillbaka, men kan gå på utflykt ibland:)

//Carmen

Svar på tråden Bör jag vara orolig?