hur och när ska man börja pottträna?
hur ska jag göra för att börja lära min dotter på 18månader att bli blöjfri =)
hur ska jag göra för att börja lära min dotter på 18månader att bli blöjfri =)
Köp en potta och ställ fram den och prova och se om hon är intresserad av den.
Jag har inte potttränat mina barn. har bara låtit pottan stå framme och uppmuntrat att sitta på den emellanåt mest när jag eller pappa suttit på toan själva. min stora var 3 när han slutade helt (även på natten) 2 när han slutade på dagen. min minsta är fortfarande inte blöjfri men blir mer och mer intresserad av att ha kalsonger på sig.han är 2½ Själv tycker jag inte man ska stressa fram det utan låta dom ta det i sin takt.
Tror inte så många 18 månaders är så mogna för pottan ännu men man kan ju alltid göra det till en rolig och kravlös grej att gå på pottan men om hon inte är intresserad så ta undan den några månader. Låt henne följa med när ni går på toa. Roligt att låta dockan eller nallen låtsaskissa. Vi hade en spelande potta ett tag, som när den blir blöt spelar en trudelutt (köpt på ullared men har sett den på fler ställen) och då blev det jätteskoj att kissa. Annars får man applådera och jubla när det kommer kiss och inga kommentarer alls om det inte kommer kiss, helt kravlöst och roligt med pottan ska deta vara! Låt henne vara med när du tömmer pottan i toan och låt henne spola. Men som sagt tror det ännu är minst ett halvår tidigt att introducera pottan på "riktigt".