• Multignutten

Helstekt kyckling

Tänkte prova att göra helstekt kyckling nån dag och har ingen aning om hur jag gör eller vad jag kan/ska servera till. Tips någon?

• Svar på tråden Helstekt kyckling
  • k girl

Helstekt kyckling är kanon! Jag brukar salta och peppra i och utanpå, stoppa in citron, lök, färska örter och någon vitlöksklyfta i håligheten. Eller också kan man blanda ett kryddsmör, lossa skinnet på kycklingen (försiktigt) och trycka ut över brösten och i skåror i låren. Brukar köra på 200-225 grader i 50-60 minuter, lossar benen lätt och köttsaften är klar är kycklingen färdig.

• nea ea

Jag brukar blanda vitlök, rosmarin och smör och tycka in det under skinet. Salltar sedan ovanpå med grovt salt så blir skinet lite knaprigt, steker det i ugnen i 225grader. Till det så har jag klyftpotatis eller ugns rostade rotfrukter.

• Multignutten

Båda recepten låter smarriga, fler tips nån?
    Förresten, är det vanlig ugn eller varmluft ni kör på? Blir det nån skillnad med varmluft, alltså ska jag sänka tillagningstiden eller temeraturen då jag har varmluft? 

• Pimpinellan

Jag rör ihop olja,viltfond,salt,svartpeppar,hackad vitlök (på burk då) och sambal och penslar hela kycklingen. In i ugn 225 grader 1 timme för varje kilo. Går göra sås av skyn som blir runt kycklingen.

• amia01

Gör en marinad med olja, citron, örtkryddor, vitlök, grillkrydds, salt och peppar som jag smetar in hela kycklingen i, både inuti och utanpå.
     Sedan in i 175 tills den är färdig, vílket varierar rätt mycket beroende på hur stora dom är, men med en kötttermometer är det inget problem.
    Ett bra tips, om du inte redan har en kyckling hemma, är att börja prova med kronfågels gådskyckling.Färdigkryddad och bara att ställa in i ugnen, och den är supergod!!!!!!!   (det var så jag kom över min "fågelskräck" )

• Smilla1976

En fråga: brukar ni använda er av fryst kyckling? Flört jag är helt novis när det gäller hel kyckling... vilken typ av kyckling ska jag ta, vad är bäst även miljömässigt och kvalitetsmässigt?

• MissUnderstood
    Smilla1976 skrev 2011-11-03 15:53:35 följande:
    En fråga: brukar ni använda er av fryst kyckling? Flört jag är helt novis när det gäller hel kyckling... vilken typ av kyckling ska jag ta, vad är bäst även miljömässigt och kvalitetsmässigt?
    Jag brukar köpa färsk hel kyckling eller fryst och tina den innan tillagning.Jag brukar använda Kronfågel eller Guldfågel för de är godast tycker jag.
  • Multignutten

Jag har ju aldrig gjort detta innan men jag köpte en hel färsk kyckling som åkte in i frysen då det var kort datum på den, ska ta upp den och tina den imorgon då jag ska ha den på söndag. Kommer inte ihåg var det var för märke dock...

• M Y L F

Något som jag brukar göra för att få färg om hela kycklingen, spettar kycklingen med ett långt spett och hänger kycklingen på en gryta där jag i botten har lagt lök, paprika, morötter osv. Då hänger kycklingen lös och man behöver inte hålla på och vända på den för att få färg överallt.

Sedan blandar jag olja med vitlök, grillkrydda, dijon senap, kycklingbuljong salt och peppar och gnider in kycklingen med. Sedan har jag kycklingen inne i upp till nästan 2 timmar. Då lossnar allt från benen.

Grönsakerna i botten blir jättegoda av allt som droppar ner från kycklingen. Antingen som tillbehör eller att man gör en sås på dem.

• Gul13

Oj jag kör min helstekta i 150 grader i ugnen ca 1.5-2 timmar beroende på storleken.

Ett tips är att ställa den hela kycklingen över ett rör eller en gammal (ren och pappersfri) konserviburk. I röret häller du ett par dl öl eller juice tex. Krydda kycklinge i övrigt som vanligt med vad du gillar.
    Den blir otroligt saftig och god.

• Smilla1976
    MissUnderstood skrev 2011-11-04 11:23:21 följande:
    Jag brukar köpa färsk hel kyckling eller fryst och tina den innan tillagning.Jag brukar använda Kronfågel eller Guldfågel för de är godast tycker jag.
    Ok, då ska jag hålla utkik efter dessa Glad tack för ditt svar!
Svar på tråden Helstekt kyckling