• Anonym (Räddharen)

Första dagarna av sertralin?

Jag har fått sertalin utskrivet och sobril för ev ångest, men jag är livrädd för att börja ta dem! Jag vågar inte! Jag kan bara inte ta dem, är mest rädd för de första dagarna av behandlingen...

Tänk om...en massa saker, tänk om jag får värsta ångest attacken på jobbet! Eller om jag skulle svimma? Hjärtklappning eller vad som helst...usch...det skrämmer mig!
    Jag jobbar ju så offentligt! En massa folk hela tiden...

Jag har har fått detta utskrivet pga depression, men jag har inte haft några panikattacker på flera år. (Har aldrig tidigare tagit medicin) Lite tryck över bröstet och svårt att andas senaste veckorna.

Är det så att de symptom man har för tillfället är de som förstärks under de första dagarna?
    Alla verkar ju må skitdåligt de första 14 dagarna! Jag vill inte göra det, det går bara inte. Jag kan inte ens sjukskriva mig...   
    Finns det ens någon som inte haft biverkningar?
    Vad säger man till dem som inte har med att göra varför man reagerar som man gör? (Jobbet tex)  
    Yoga, mindfullness och andra medicinfria saker finns ju oxå, men hur är det med mängden serotonin, behövs medicinsk hjälp eller kan den öka ändå?
    Oro......................................................................................................................................  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 08:53
    Har tagit första tabletten nu- halv dos...nu är jag bara jättenervös för hur detta ska bli...hur går det för er andra som nyss startat?

• Svar på tråden Första dagarna av sertralin?
  • Anonym (Börja)

Var inte rädd för medicinerna. Dom kommer att hjälpa dig. Jag har ätit seratralin till och från i 5 år. Första veckan kan man känna sig lite torr i munnen och lite hjärtklappning. Sällan ngt mer. Efter en evcka kommer du känna markant skillnad. Jag lovar dig!

• Anonym

Jag hade inga biverkningar av det =) Började med en halv tablett ca 1 vecka för att vänja mig vid dem, sen ökade jag till 1 tablett. Mådde nästan bättre av det. Vet inte om det är psykologiskt! Men inbilla mig att jag blev stabilare rätt fort.

• Anonym (fri från depp)

Det tar ett par veckor innan man märker någon effekt av medicinen bara. Jag fick börja med 50 kg och kände tryck över bröstet efter det, så min läkare sa att jag skulle minska till 25 mg och efter ett par veckor hade jag ingen ångest längre och kände mig inte deprimerad. Det är också viktigt att du trappar ner väldigt långsamt när du börjar känna att du mår bättre.

• Anonym

Hehe började du med 50 KG? Det va värst mycket.

Men TS.. Börja med 25 mg, sen öka till 50.

• Anonym (Räddharen)

Tack ((Kram)) till er, ni är de första positiva och lugnande människor jag mött i mitt sökande av erfarenheter i detta...Jag är bara så himla rädd att förlora kontrollen och att allt sräp och alla känslor ska rinna över eller explodera:(
    Har ni börjat någon särskild dag med sertralinet? En fredag kväll eller så...
    Om man får biverkningar, får man det direkt efter någon dag? 

• Anonym

Jag hade mina liggandes ett tag, pga samma rädsla som du! Men en dag när jag mådde skit dåligt, så tänkte jag "ähh vafan, nu tar jag mina piller". Och jag mådde inte alls dåligt av dem.

• Astarte

Jag hade inga biverkningar av Sertralin. (fick i och för sig ingen effekt heller, men men. . . )

• Anonym

jag fick utskrivet sertralin 50 mg för 7 veckor sen och var som du jätteorplig för alla ev. biverkningar, men började för 6 veckor med en halv tabl i 8 dagar och sen en hel, nu mår jag mycke bra, ingen ångest o känner mig inte depprimerad. du ska med fördel ta tabletten på morgonen. lycka till!!

• Anonym

Jag gick upp i vikt utav sertralin o fick härliga kärlekshandtag. Dessutom förändrades min hud så att ja fick finnar.

• Anonym

någon som gått upp i vikt att medicinen?? Vet att man kan göra det av "såna" tabletter....

Svar på tråden Första dagarna av sertralin?