• herself

Illamånde, några tips?

Jag började att må illa i vecka 7-8, väldigt illa. Men har inte spytt förrän nu, är i vecka 14. Mår otroligt illa nästan hela tiden. Har fått lergigan utskrivet men får bara ta den 2-3 gånger per dag (och blir såå trött av den).

Så jag tänkte om ni hade ni tips på hur ni klarade er igenom illamåendet? Något speciellt ni åt som lindrade?

• Svar på tråden Illamånde, några tips?
  • NyaMy

Knäckebröd och samma, aldrig bli hungrig

• Pinkflower880

Har/hade samma problem... Kunde inte äta lergiganen, blev för slö helt enkelt... :/

Men ät konstant på något. Spelar inte så stor roll vad, bara något.

En morot, ett kex, sug på en polkagris eller en halstablett. (Inte så bra för tänderna, men vad gör man inte)

Jag har nästan alltid något i munnen. Illamåendet försvinner inte, men det lindras, man fokuserar på att äta istället liksom... :)

Sådär ja
  • Katarina30

Samma här! Aldrig tom mage.

För mig hjälpte det att äta vindruvor, ananas och vattenmelon eller salta kex. Sedan om jag mått illa på jobbet, har jag gått och satt mig i mörker inne på toletten och bara andats lungt och stilla i 10 minuter. Förutsatt att det inte luktat illa på toaletten då

En kollega till mig brukade dricka bubbelvatten när hon mådde illa, men det hjälpte inte för mig.    

• herself

Ska köpa hem lite kex och sånt smått som är lätt att ha.

Men vissa dagar mår jag så illa att det nästan blir värre när jag äter.. 

Hur länge satt erat illamående i? När började det kännas bättre?

• Katarina30

Med första mådde jag illa i 6 månader, med andra slutade det tack och lov i vecka 10.

Hoppas att det blir bättre för dig snart! 

• herself
    Katarina30 skrev 2011-10-25 20:47:26 följande:
    Med första mådde jag illa i 6 månader, med andra slutade det tack och lov i vecka 10.

Hoppas att det blir bättre för dig snart! 
    Oj, ja.. man vet ju aldrig hur det blir (kanske lika bra det) :)

Tack! :D
  • Havsjungfrun

Polkagrisar att suga på.

• herself
    Havsjungfrun skrev 2011-10-25 20:55:03 följande:
    Polkagrisar att suga på.
    Ja, jag är jättesugen på just polkagrisar.. Men med en viss smak..
    Men såna finns väl inte att köpa i vanliga affärer?
  • Helle333
    herself skrev 2011-10-25 20:29:02 följande:

Jag började att må illa i vecka 7-8, väldigt illa. Men har inte spytt förrän nu, är i vecka 14. Mår otroligt illa nästan hela tiden. Har fått lergigan utskrivet men får bara ta den 2-3 gånger per dag (och blir såå trött av den).

Så jag tänkte om ni hade ni tips på hur ni klarade er igenom illamåendet? Något speciellt ni åt som lindrade?

Jag testade salta kex, osaltade kex, såna där armband (akupressurband) och sötmandel. Det enda som fungerade mot mitt illamående var mandeln. Jag idisslade mandel men det fungerade.
  • ROCKfia

För mig lindrar frysta hallon, fryst mango, isglass och andra syrliga saker. Jag är i v 16 och mitt illamående har gått från hela dagen till bara på kvällen.
    Oj, vad sugen blev på polkagris nu...ni smittas!Skrattande

• Havsjungfrun
    Helle333 skrev 2011-10-25 21:05:00 följande:
    Jag testade salta kex, osaltade kex, såna där armband (akupressurband) och sötmandel. Det enda som fungerade mot mitt illamående var mandeln. Jag idisslade mandel men det fungerade.
    Fast det är just pepparmyntan som funkar mot illamående.

Själv har jag börjat må illa i v. 6-7 och det har hållt i sin ordentligt bortåt v. 15 men funnits med hela vägen fram till förlossningen. Får se hur det blir denna gången.  
  • Helle333
    Havsjungfrun skrev 2011-10-26 12:59:35 följande:
    Fast det är just pepparmyntan som funkar mot illamående.

Själv har jag börjat må illa i v. 6-7 och det har hållt i sin ordentligt bortåt v. 15 men funnits med hela vägen fram till förlossningen. Får se hur det blir denna gången.  
    Senare i graviditeten så var mintchoklad det bästa som fanns =)
  • herself

Mm, nu blir jag ju sugen att äta allt ni skriver :)

Måste åka och köpa hem lite idag:)

Men, finns polkagrisar i vanliga affärer? Jag vill ha en sån man kan hålla i, och vill ha någon god smak :P

• Havsjungfrun
    herself skrev 2011-10-26 15:05:26 följande:
    Mm, nu blir jag ju sugen att äta allt ni skriver :)

Måste åka och köpa hem lite idag:)

Men, finns polkagrisar i vanliga affärer? Jag vill ha en sån man kan hålla i, och vill ha någon god smak :P
    Det är lite olika med det. Har köpt små i påse på ÖB för de är riktiga, d.v.s. hårda.
  • Mosing

Be om att få Lergigan Comp, innehåller koffein och efedrin som piggar upp.

• Havsjungfrun
    Mosing skrev 2011-10-26 20:23:43 följande:
    Be om att få Lergigan Comp, innehåller koffein och efedrin som piggar upp.
    Fick jag utskrivet igår och jag har varit som en klubbad säl idag, hur trött som helst. Kanske hade varit ännu tröttare utan.
Svar på tråden Illamånde, några tips?