• voxim

Min dotter vill ta hål i öronen

Vilken ålder tycker ni är hyffsat  OK att ta hål i öronen på barnen ?  Jag  tog hål när jag va 9 och dom i min klass hade de nog runt 8år (vet att jag va lite avundsjuk) 

Nu ikväll hittade min dotter 3år,8 mån) som hon ville ha. Men jag sa att då måste man ha hål i öronen och visade mina.  Men jag tror hon nog får vänta ett tag till,vet inte om jag skulle palla med att ge henne de nu när hon är så pass liten, visst hon skulle bli huuuur gullig/söt som helst, lite mer tjejig.

Har ni någon speciell ålder ?  

• Svar på tråden Min dotter vill ta hål i öronen
  • strojes

Jag själv var 7 år när jag fick ta hål i öronen och inte före det får mina tjejer (har inga pojkar men hade jag haft hade samma gällt för dem) ta hål i öronen.
    Min äldsta tjej fyller 7 år nu i februari och när hon var kring 5 år ville hon ta hål i öronen men då sa jag bara att hon är för liten och får vänta tills hon har fyllt 7 år. Hon har inte frågat något mer när hon får ta hål.

• Snällspiken

Min dotter (3 år och åtta månader!) vill: 

- Använda smink.
    - Ha mina BH:ar på sig.
    - Dricka kaffe på morgonen.
    - Äta glass till frukost, lunch och middag.
    - Köra bil.
    - Ta hål i öronen.
    - Ha kraftiga halsband på sig när hon klättrar.
    - Ha kortärmad tröja mitt i vintern, utan jacka.

(Om du vill att din dotter ska bli huuuuuuur gullig som helst och lite mer tjejig föreslår jag bara... äh, skit, jag orkar inte ens skriva vidare. Är du på riktigt??)

• FrökenLöken

Om du tummislovar att hon verkligen blir superdupergullig och jättejättetjejig, så håla på!

• Havsjungfrun

Jag var sex år men kommer inte att tillåta det före 10 års ålder tror jag.

• Nintendo

Jag var 6 år när jag fick ta hål. Alldeles för tidigt!

Mina barn kommer att få pierca sig (inklusive hål i öronen) när de är stora nog att inse vilka konsekvenser det kan få (smärta, infektion, ärr osv) och själva kan klara av omvårdnad och rengöring. När det blir får vi se, jag sätter inte någon definitiv ålder men det lär säkerligen inte bli innan de fyllt 10 år. Troligen runt 12-15 år beroende på vad det är för piercing.

• Fairybolt

Jag var 10 år när jag fick ta hål i öronen. Jag hade velat ha hål i öronen jättelänge men mamma hade sagt att jag var tvungen att vänta tills jag var 10 år. Jag visste i flera år innan att när jag är 10 då är det dags. Jag påminde mamma på min födelsedag och då tyckte inte hon att det var så roligt längre. Men hade hon lovat så hade hon lovat. Så jag tog hål i öronen och var superstolt. Men fy fan vad ont det gjorde (det hade hon ju sagt också).

När jag gick på gymnasiet tog jag fem hål till i öronen men det gjorde inte alls så ont som jag mindes det. Men de två första hålen glömmer jag aldrig. Jag ville jättegärna pierca mig i tungan eller näsan när jag var 15 år men jag vågade inte eftersom jag kom ihåg hur otroligt ont det gjorde att ta hål i öronen när jag var tio - och tur var väl det.

• Firewall

Jag var 9 år när jag tog hål i öronen. Gjorde det på en frisörsalong och med sån pistol.
    Det ska man INTE göra. Gå till en riktig piercare. Och se till att få med nån rengöring.

• 010306

Kör på 9 år med mina tjejer.. så de ska va gamla nog att rengöra hålen själva & byta örhängen.. Äldsta började fråga när hon var 6 år men accepterade självklart att jag tyckte hon va för liten & att hon skulle vänta i 3 år.

själv var jag 6 år & först i min skola men det känns som de va för tidigt.. bar tunga hängen & dem hålen är FÖR stora nu pga de.

• Flisan79

Vi har 7 år som gräns. Tror jag själv var 7-8 år och det kändes lagom. Fick som 13 åring ta två hål till i ena örat och sen vid 15 ett högst upp på samma öra.

Mina systerdöttrar har tagit hål vid 7 år och det har gått jättebra. Känns som lagom ålder och att man är tillräckligt stor för att förstå smärtan. Jag tyckte givetvis att det gjorde ont men kunde bita ihop då jag visste om att det skulle göra ont.

• Fru  Svensson

Jag var 5 år når jag fick hål i mina och min dotter fick ta hål i sina i fredags och hon är 4,5 år

Svar på tråden Min dotter vill ta hål i öronen