• vidarsmamma

Hjälp mig välja: Overall från coop (friends) eller Ica (My wear)?

Har köpt två overaller pga. att jag verkligen inte kunde bestämma mig.
    En från coop och en från Ica Maxi.

Den från Maxi tycker jag är snyggast men är osäker på om det är någon skillnad i kvalitet. Någon som vet? Båda två kostade 399 kr från början men det var 100 kr rabatt i båda affärerna.

Både är vindtäta och andas men den från maxi är märkt med "vattentät" och den från copp med "vattenavvisande". Vill ju att den ska stå emot så mkt vatten som möjligt såklart men litar inte ritkigt på att coops verkligen är helt vattentät. Jag vet att coop haft bäst i test på någon av deras overaller men jag tror att det är på en dyrare variant.

Någon som har erfarenhet av dessa märken?
    Och nej...Jag tänker inte köpa en begagnad av ett dyrare märke.

• Svar på tråden Hjälp mig välja: Overall från coop (friends) eller Ica (My wear)?
  • dogcatbird

jag visste inte att Maxi hade overaller, men jag har pga av att vi bor där det finns ett Coop kört med flera Friendsoveraller. De har i alla lägen varit toppen!

• vidarsmamma

Har du haft även den billigaste modellen? Har den varit vattentät som det står att den ska vara?

• dogcatbird

Jag vet faktiskt inte, men om man inte använder sköljmedel när man tvättar så borde den ju vara vattenavvisande i tillräcklig grad. Jag tycker att vattentät låter lite misstänkt. De är säkert lika bra. Men du, om du har råd så kan du ju ta båda, tänk vad praktiskt att kunna köra två. Nu när du fått nedsatt pris. Om en måste tvättas och inte hinner torka, eller en har blivit sur av snö och ni ska ut igen, eller blivit kissad i så VIPS tar du fram den andra...

• whitetrach86

Jag tycker om Maxis Mywear :) använt det i 3 år och aldrig varit missnöjd eller haft problem.

• cicci85

Jag har haft två vinteroveraller från maxi. Har varit nöjd med dem tills de gått sönder. Båda har fått en stor reva, de är inte så slistarka. Men ungarna har aldrig blivit blöta.

• Johan70

Vattentät betyder att den i princip skall tåla detsamma som regnkläder, medan vattenavvisande kan bli genomblöt om barnet står i en vattenpöl t.ex. Så om de är rättmärkta (vilket inte alltid är fallet med kläder, tyvärr) så skall ICA-overallen tåla mer vatten än Konsumoverallen.

• MrsMurphy

Coop hade bäst i test för ca 3 år sedan, förra året hade de trillat ner några hack och jag hade den och den var helt ok. I år har den rasslat ner en massa hack till så jag skulle undvika att köpa den. Ica har jag ingen aning om. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • LitetBus

Hade en overall från Ica Maxi till sonen förra året, fungerade toppen! Läckte aldrig in och han frös inte. Däremot släppte reflexerna strax innan säsongen var slut men då hade han haft den i 5 månader dagligen så det tyckte jag inte var underligt

• Indianica

Vi hade för länge sedan (typ 5 år sedan) en Coop overall och den var toppen, var verkligen vattentät då iaf. Jag köper numera sällan barnkläder på Maxi för sist jag köpte mjukisbyxor sprack sömmen upp efter ett användningstillfälle, så jag är skeptisk till kvalitén.

Svar på tråden Hjälp mig välja: Overall från coop (friends) eller Ica (My wear)?