• Madjo

    Eget företag

    Kan man adoptera om man har eget företag och inte är tillsvidareanställd? 

  • Svar på tråden Eget företag
  • hellokitty1

    Hej, ja det går bra. Man kommer att få frågor om sin ekonomi under utredningen och enligt min utredare var det viktigt att man tog ut en lön så man klarade sig och kunde lägga undan och spara. Själva företagandet spelar alltså ingen roll om du tjänar ok. Sen kan också ursprungslandet komma att vilja ha intyg på att du har en stabil ekonomi (som din revisor får skriva). Tänk i god tid före adoptionen på att betala ordentlig skatt så du får en bra SGI.

  • Namaste72

    Ja, du behöver bara skaffa ett intyg från revisor eller liknande.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Madjo

    Tack för era svar. Jag har sett i flera länders beskrivningar på organisationernas hemsidor att det krävs tillsvidareanställning, t ex i Kina.

  • sui

    Min man är egenföretagare, fotograf, och vi har adopterat från Sydkorea, där var det inga problem;)

  • Madjo

    Tack för svaret :) Jag är också fotograf, men ensamstående så det är tyvärr inte aktuellt med Sydkorea.

  • JAG är BÄST
    hellokitty1 skrev 2011-10-25 22:49:45 följande:
    Hej, ja det går bra. Man kommer att få frågor om sin ekonomi under utredningen och enligt min utredare var det viktigt att man tog ut en lön så man klarade sig och kunde lägga undan och spara. Själva företagandet spelar alltså ingen roll om du tjänar ok. Sen kan också ursprungslandet komma att vilja ha intyg på att du har en stabil ekonomi (som din revisor får skriva). Tänk i god tid före adoptionen på att betala ordentlig skatt så du får en bra SGI.
    Nu blev jag konfundersam här. Men vad har ens SGI med att göra hur mycket du betalar i skatt?Obestämd
    SGI beräknas ju på din INKOMST inte vad du betalar i skatt.

    Dessutom kan ju inte en revisor skriva att du har en stabil ekonomi privat, det gör ju hemutredaren,,,,eller menar du HUR själva företaget går? för det behöver inte heller revisorn skriva, ingen har med det att göra hur ens företag går!!!!

    Huvudsaken att du har en inkomst. Revisorn ska bara skriva vad din årsinkomst är inget annat.
  • hellokitty1

    Ursäkta om jag blandade ihop begreppen... jag tänkte att om man betalar mycket i skatt så har man en god inkomst också. Det finns väl en del företagare som tex får in en del brutto men som tex köper utrustning för en stor del av de pengarna (tex om man är fotograf). 
    Min revisor skrev ett intyg om att jag haft en stabil inkomst under de åren hon hjälpt mig. Det var vad min organisation ville ha, det kanske är olika i olika organisationer, har inte koll på det.  

Svar på tråden Eget företag