• Anonym

Röd rumpa :( inget hjälper

Min son har alltid haft röd rumpa har testat lite krämer men tycker inget hjälper. Försöker lufta men han är jätte röd sen har han fått ett litet sår uppe vid låret där blöjan "skär" in .. någon som har några bra tips??

• Svar på tråden Röd rumpa :( inget hjälper
  • Malena C

Pröva olika blöjor tills du hittar en som sitter bra. Vår son tål inga salvor med zink i - vilket det är i nästan alla salvor mot röd stjärt. Det blir bara värre. Vår barnläkare tipsade om en salva som här (Belgien) heter Daktozin. Den är egentligen mot svamp men helt fantastiskt mot röda stjärtar. Tillhör samma grupp salvor som daktakort men det finns inget kortison i den.  Till och med när han hade rotavirus och bajset var frätande var det röda borta inom en halvtimma efter att salvan kommit på och ett tjockt lager skyddade mot nästa attack. Om den inte finns i Sverige så pröva receptfri kräm mot underlivs- och fot-svamp.

• Anonym

Vi har pevaryl och canesten (eller hur de stavas) salvorna hemma, vågar man testa lite där?
    Vi kör libero nu och jag tycker dom sitter bra. 

• Freijah

Det som jag tycker funkar bäst är att rengöra med vanligt vatten, utan kemikalier, och sen smörja på med barnolja (liberos? den som är gjord av rapsolja)
    I början använde vi bephanten, men det tog ändå några dagar innan det röda var borta.

♥ 2010-11-23 ♥
  • Anonym
    Freijah skrev 2011-10-25 23:39:23 följande:
    Det som jag tycker funkar bäst är att rengöra med vanligt vatten, utan kemikalier, och sen smörja på med barnolja (liberos? den som är gjord av rapsolja)
    I början använde vi bephanten, men det tog ändå några dagar innan det röda var borta.
    Tack! Jag får testa mig fram, vi får ha en hemmavecka så han får vara nakenfis konstant och sedan smörja och lufta :) Använde mycket våtservetter förut men slutat helt med det nu! 
  • adromina

Jag använder änglamarks baby zinksalva.. den funkade toppen på Markus röda stjärt, han är 6 veckor.

• Anonym

vi använder inotyol och den funkar super bra hos oss i alla fall:) Finns på apoteket, har du inte provat den så rekommenderar jag den varmt.. Jag smörjer alltid ordenkligt också ett tjockt lager så är det bättre redan vid nästa blöjbyte och dottern har varit rejält röd i rumpan vissa gånger.

• Anonym
    adromina skrev 2011-10-25 23:43:56 följande:
    Jag använder änglamarks baby zinksalva.. den funkade toppen på Markus röda stjärt, han är 6 veckor.
    Tack för tipset, får prova mig fram! 
    Vart köper du det någonstans? 
  • whitetrach86

testa pulver annars.
    En kompis barn har jätte röd rumpa och inga salvor hjälper. Men baby pulvret gör underverk för henne :) Salvor tar ju och mjukar upp och med en röd rumpa som redan är uppmjukad så blir ju saken bara värre. Pulver torkar ju ut på ett skonsamt sätt.

• Freijah
    Anonym skrev 2011-10-25 23:41:33 följande:
    Tack! Jag får testa mig fram, vi får ha en hemmavecka så han får vara nakenfis konstant och sedan smörja och lufta :) Använde mycket våtservetter förut men slutat helt med det nu! 
    Usch ja, våtservetter kan vara hemska.
    Vi körde med det i början, men slutade som tur är ganska tidigt.
    Dock fortsatte sambon lite längre än vad jag gjorde, och det syntes DIREKT vem som bytt blöja senast.

Hoppas du hittar något som funkar för er :)
    ♥ 2010-11-23 ♥
  • Anonym
    whitetrach86 skrev 2011-10-25 23:48:35 följande:
    testa pulver annars.
    En kompis barn har jätte röd rumpa och inga salvor hjälper. Men baby pulvret gör underverk för henne :) Salvor tar ju och mjukar upp och med en röd rumpa som redan är uppmjukad så blir ju saken bara värre. Pulver torkar ju ut på ett skonsamt sätt.
    Det visste jag inte Skäms Får ta mig ett besök till affären imorgon och köpa lite pulver :)
Svar på tråden Röd rumpa :( inget hjälper