• Anonym (puss)

Sex under säkra perioder, hur säkert är det?

Hej, jag och min man har bestämt oss för att sluta med preventivmedel, för jag önskar kunna sluta få i mig så mycket hormoner.. Ska bli sååå skönt att gå tillbaka till att vara "normal" ett tag! Vi ska köra på säkra perioder och komplettera med ägglossningstest  för att se när jag har det och därigenom undvika samlag då.

Hur säkert är egentligen detta? OBS! Blir jag gravid så är det ingen katastrof, vi vill gärna ha ett till barn inom några år, så det skulle nästan bli som en rolig överraskning mest, jag bara undrar kring preventivmetoden om den verkligen är så osäker som alla säger att den är.

• Svar på tråden Sex under säkra perioder, hur säkert är det?
  • jagäraf

Inte säkert alls! Spermierna kan leva ganska länge i slidan/livmodern, upp till en vecka och kanske ännu längre i vissa fall. Dessutom kan man, även om det inte händer ofta, få en extra ägglossning. Men om det inte gör något om du blir gravid så är det väl bara att köra.

• LinnIvan

Nä, min säkra period är idag en kille på 14 månader

• Anonym

Har alltid funkat för mig och då har vi verkligen aldrig kommit i ens nån dag under cykel, direkt vi prickat Ägglossning har det resulterat i 3 barn på första försöket =)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-26 07:59:54 följande:
    Har alltid funkat för mig och då har vi verkligen aldrig kommit i ens nån dag under cykel, direkt vi prickat Ägglossning har det resulterat i 3 barn på första försöket =)
    Jag förstår inte vad du skriver riktigt?
  • Anonym (3 barn)

Funkade för mig i 7 år och sedan när vi ville ha barn, funkade beräkningarna för alla tre ägglossningarna!

• Anonym (puss)

Det verkar som det funkat bra för vissa och dåligt för andra med andra ord!

• hannis

Funkade bra för oss i fem år. Först gången vi sedan hade sex under ägglossningen blev jag gravid.

• Anonym (flerbarnsmamma)

Det finnsinga säkra perioder jag är bevis på det ,blev nyss gravid hade sex samma dag som jag fick mens och hade mens men blev gravid....hmmm fråga mig ej hur diskuterat med läkare m.m de hävdar att trots mens kan ett ägg ha släppts samtidigt  och tro mig det var enda gången jag hade sex med min man oskyddat .....så säkra perioder nope

• Anonym

Jag har idag en sprallig och go treåring tack vare säkra perioder . Så nej, det funkade inte så bra. Tror att vi körde på det i 3-4 månader innan jag blev gravid.

• aaaaa

Funkade för mig. Men använder Persona p-dator i början till jag lärt mig cyklerna.

• Anonym (röven)

Lika säkert som rysk roulett!

Annars kör analt! Eller låt gubben din kapa ledarna!

• Anonym (puss)
    Anonym (röven) skrev 2011-11-03 23:11:51 följande:
    Lika säkert som rysk roulett!

Annars kör analt! Eller låt gubben din kapa ledarna!
    Nä men vi vill börja försöka bli gravida inom 6 månader, därför vill jag sluta med hormonerna i god tid innan och söker nu efter tillfälliga bra preventivmetoder (inte kondom), men skulle vi bli gravida om två månader så gör det ju såklart inget..
  • Anonym (puss)
    Anonym (Billingsmetoden) skrev 2011-11-04 20:50:32 följande:
    Läs på om Billingsmetoden, bäst är om du köper boken. 
     www.familjeplanering.se/metoden.php
    Men gud, detta verkar ju jättekrångligt och tidskonsumerande!
  • Helle333
    Anonym (puss) skrev 2011-10-26 07:52:30 följande:
    Hej, jag och min man har bestämt oss för att sluta med preventivmedel, för jag önskar kunna sluta få i mig så mycket hormoner.. Ska bli sååå skönt att gå tillbaka till att vara "normal" ett tag! Vi ska köra på säkra perioder och komplettera med ägglossningstest  för att se när jag har det och därigenom undvika samlag då.

Hur säkert är egentligen detta? OBS! Blir jag gravid så är det ingen katastrof, vi vill gärna ha ett till barn inom några år, så det skulle nästan bli som en rolig överraskning mest, jag bara undrar kring preventivmetoden om den verkligen är så osäker som alla säger att den är.
    Ett kompispar till oss, de har kört i 6 år tror jag det blev, på säkra perioderna, utan att det blev något barn. Men i januari måste de ha missat eftersom det nio månader senare kom en liten =)
  • Anonym (Billingsmetoden)
    Anonym (puss) skrev 2011-11-05 07:45:40 följande:
    Men gud, detta verkar ju jättekrångligt och tidskonsumerande!
    Bara i början. När man är insatt i tänket går det automatiskt att märka kroppens signalen, och att skriva upp dagens observationer tar inte längre tid än att gå och ta ett p-piller. Dessutom om man gör alldeles korrekt enligt alla regler är det lika säkert som p-piller.
  • Anonym (puss)
    Anonym (Billingsmetoden) skrev 2011-11-05 07:53:52 följande:
    Bara i början. När man är insatt i tänket går det automatiskt att märka kroppens signalen, och att skriva upp dagens observationer tar inte längre tid än att gå och ta ett p-piller. Dessutom om man gör alldeles korrekt enligt alla regler är det lika säkert som p-piller.
    Ja, jag har aldrig tagit piller för jag tycker det verkar skitjobbigt att behöva komma ihåg att ta dem och alltid ha dem tillgängliga och har kört på sånt man inte behöver tänka på, p-stav, spiral och sånt..
  • Anonym (Billingsmetoden)
    Anonym (puss) skrev 2011-11-05 07:55:25 följande:
    Ja, jag har aldrig tagit piller för jag tycker det verkar skitjobbigt att behöva komma ihåg att ta dem och alltid ha dem tillgängliga och har kört på sånt man inte behöver tänka på, p-stav, spiral och sånt..
    Då kanske mitt förslag inte passar dig.
    För ju mer man slarvar med Billingsmetoden desto större risk för graviditet. Men, metoden kan även användas tvärtom, för att veta exakt vilken dag man behöver sexa för att bli gravid. Jag har blivit gravid vid första ägglossningen med båda barnen när vi tyckt att det var dags. 
  • Anonym (puss)
    Anonym (Billingsmetoden) skrev 2011-11-05 08:12:10 följande:
    Då kanske mitt förslag inte passar dig.
    För ju mer man slarvar med Billingsmetoden desto större risk för graviditet. Men, metoden kan även användas tvärtom, för att veta exakt vilken dag man behöver sexa för att bli gravid. Jag har blivit gravid vid första ägglossningen med båda barnen när vi tyckt att det var dags. 
    Ja, det är väl så det funkar såklart, men jag orkar inte hålla på och mecka med sånt där, det måste ju vara rätt svårt att lära sig, jag tycker inte det är nån speciell skillnad på mitt sekret nånsin typ, och om man har haft sex och det är spermablandat då måste det ju vara ännu svårare att märka nåt på sekretet? Eller om man använt glidmedel när man hade sex? Hur funkar det?
  • Gullhönan

Skaffa cervixpessar och lär dig sen Billingsmetoden. Superlätt då sekretet samlas upp i pessarkoppen.
    Pessar är en mycket enkel metod. Man tar ut och gör rent det efter två dygn, in med det igen och så vidare. Du kan ha sex spontant.
    Du kan inte lära dig Billingsmetoden om du har sex, om du inte använder just cevixpessar.
    Har du sen enbart Billingsmetoden är det en säkrare metod än kopparspiral.

Säkra perioder är däremot inte alls nån egentlig preventivmetod överhuvudtaget. Som att köra bil och enbart titta i backspegeln. 
    Billingsmetoden är säkrare och billigare än ÄL test.
    Läs mer om hormonfria p-metoder på www.preventivmedel.com 

Svar på tråden Sex under säkra perioder, hur säkert är det?