Hur mycket sömn på dagen för en 5 månaders?
Hur sover era 5 månaders på dagen? Min lilla sover tre gånger runt en timme, men nu har hon börjat vakna vid 4-5 på morgonen så det kanske är dags för lite nap-reducering?
Hur sover era 5 månaders på dagen? Min lilla sover tre gånger runt en timme, men nu har hon börjat vakna vid 4-5 på morgonen så det kanske är dags för lite nap-reducering?
När vår son var 5 månader så sov han oftast 3x30 min på dagtid, alltså 1,5 timme totalt. Men det är välidgt lite för att vara en bebis i den åldern. Å andra sidan sov han 12 timmar i streck på natten...
Annars tror jag att så som din lilla sover på dagen är mer "normalt" för bebisar i den åldern.
När somnar hon för natten? Och hur sover hon på natten?
Min sov 2 eller 3 ggr. Kring 30 min per gång.. Ibland lite längre..
Ok. Hon sover 10 timmar på natten ca. Jag ska nog försöka dra ner lite på em sömnen om det går?
Vår son har aldrig varit en sjusovare varken dag- eller nattetid.
Han sov redan som liten max 30min i stöten.. Så från ca 5mån sov han kanske 30min på fm o 30min på em.
Nu sen någon månad tillbaka, han är 12 1/2 mån, sover han 'bara' en gång o då oftast 1-1 1/2 timme.
Men trots detta sover han inte hela nätter. Somnar runt 19, men vaknar till runt 22 men då räcker nappen. Vaknar igen runt 01-02 o då flyttas han in till oss då det inte går o somna om honom i hans säng. Sen vaknar han igen runt 04-05 o får då ersättning (babysemp3). Det är morgon enligt honom någongång mellan 06-08.
Skulle så gärna önska att han sov hela nätter - men icke. ;(
Ca 3x 30 min från 4-7 mån ålder. Nu snart 7 mån och sover ibland 2 ggr och då oftast 30-40 min åt gången.
Min dotter är nu snart 7 månader, men hon har haft samma sov vanor dagtid ett tag nu. När hon var 5 mån så sov hon 3-4 ggr under dagen. 1-2 timmar per gång. Hennes vakenperioder var max2-3timmar. Sen sov hon från 19-06 på natten, med ammningspauser var 4e timma. Så hon har sovit MYCKET på dagen och ändå mycket på natten. Jag tror inte att man ska minska dagsömnen för ett så litet barn. "Sömn föder sömn" har jag hört ang så små barn, och det har stämt bra på mina. Låt honom sova när o hur mycket han vill, snart nog kommer det att vara andra rutiner som gäller.
min son är 6 månader den 10e och sover numera 2 gånger per dag, 1 timme ungefär varje gång. Sista em luren brukar vi låta han sova från 15.15- 16.30 om han sover så länge, men oftast 60 min. 10 min mer eller mindre.
Vid 5 mån och innan från ca 3½ mån sov han 3 gånger i 60minuter. Så idags läget sover han 2-2½ timma per dag. Men är ofta ganska trött och gnällig till kvällen. Han nattas 20.00, och nu pga tänderna han har fått två så vaknar han väldigt många gånger runt 5-6 gånger iallafall. Men normal sett 2 -3 gånger per natt, och får nappen och så vaggar vi sängen.
10.30 fm nap
15.20 ( ca) han äter först och läggs när han ätit - ca 16.00-16.30 :)