• Anonym

Någon som är bra på bolån, brygglån, olika tillträden?

Hej!

Vi ska flytta snart och jag är totalt förvirrad ang allt nu så jag hoppas att någon kan bringa lite klarhet i det hela. Har varit mkt nu så jag är helt lost och vill inte skämma ut mig inför banken genom att fråga IGEN

Så här är situationen.

Vi har köpt ett hus som vi får tillträde till den 2 november. Den totala köpesumman är på 1 225 000 kr. På detta belopp kommer vi lägga in 210 000 kr i en kontantinsats när vi får betalning för vårt gamla (nuvarande) hus. Så vi kommer totalt ha lån på 1 015 000 kr. Av detta kommer vi flytta med två bunda lån på 467500 kr*2, dvs 935 000 kr samt ha ett rörligt lån på 80 000 kr. 

Vi har redan betalt in handpenningen på 10 % via ett räntefritt handpenningslån hos banken, på summan 122 500 kr. Detta då vi inte hade pengar att lägga in från sparande utan vi får alla pengar när vi får vår betalning den 24 nov. Så det återstår på tillträdesdagen att betala 1 225 000 kr (köpesumman)-122 500 kr (handpenning) = 1 102 500 kr.

Då tillträdena är olika så kommer vi perioden 2 nov-24 nov ha dubbla boenden och behöver ha ett brygglån då.  Vi har fått in handpenningen för vår försäljning minus mäklararvodet så totalt har vi fått 115 500 kr. Detta ligger på ett av våra konton.

När nu tillträdet sker för nya huset den 2 november, behöver vi betala något själva, dvs behöver vi lägga in dessa handpenningspengar som vi fått eller går banken då in med hela brygglånet? Och att det den 24 november sker en återbetalning av brygglånet+räntan för denna tid plus att allt övrigt regleras som förflyttning av våra två bundna lån från gamla bostaden+nytt lån rörlig ränta och det dras 210 000 kr från vårt konto som är vår kontantinsats?

Hoppas att någon förstår hur jag menar. Jag har fått hem papper från banken där det står att brygglånet, totalt kreditbelopp är 1 145 000 kr. Jag förstår inte hur brygglånet kan bli så mkt då nya huset ju bara kostar 1 225 000 kr? Är lite kass på det här med att räkna ut brygglånet tydligen.

Hjälp!        

• Svar på tråden Någon som är bra på bolån, brygglån, olika tillträden?
  • Anonym

Din bank räknar nog med att ni ska betala in de pengar som ni har fått i handpenning direkt när ni fick dem (eller vid inflytt) så brukar det vara om de vet att ni sålt det ni bor i nu. Det räntefria handpenningslånet är ju bara så länge ni inte har fått tillträde (alltså till och med den 1:a november). 

• Anonym

Okej men vi har bara 115 500 kr då mäklaren drog av mäklararvodet direkt. Och handpenningen på det vi ska köpa är 122 500 kr. Dvs det fattas pengar?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-26 11:15:42 följande:
    Okej men vi har bara 115 500 kr då mäklaren drog av mäklararvodet direkt. Och handpenningen på det vi ska köpa är 122 500 kr. Dvs det fattas pengar?
    Okej men då kanske de räknar att ni har kvar handpenningslånet tills ni har fått alla pengar för ert tidigare boende och de pengar som ni fick i handpenning ska gå till brygglånet. Så tror jag att det var för oss, bara det att man fick börja betala ränta på hendpenningslånet när man hade fått tillträde till huset.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-26 11:20:46 följande:
    Okej men då kanske de räknar att ni har kvar handpenningslånet tills ni har fått alla pengar för ert tidigare boende och de pengar som ni fick i handpenning ska gå till brygglånet. Så tror jag att det var för oss, bara det att man fick börja betala ränta på hendpenningslånet när man hade fått tillträde till huset.

Aha okej så ja att de 115 500 kr dras nu den 2 november, det låter ju vettigt ändå. Onödigt att de ligger på kontot utan hellre då att de redan är avdragna så räntan blir lägre åtminstone i slutändan.
  • Anonym

Förstår inte hur man räknar ut bryggningslånet? Det står summan 1 145 000 kr som total kredit där. Hur har de fått fram den summan?

Svar på tråden Någon som är bra på bolån, brygglån, olika tillträden?