Emetofobi (hur ser det ut för dig?)
Jag är en tjej som är 19 år gammal som haft denna hemska fobi sålänge jag kan minnas. Jag är av den "sorten" där själva illamåendet och kräkningarna (hua) är det som skrämmer mest (fast det leder ju givetvis till att andra människor med sympton (eller fantasi sympton...) skräms pg.a smittrisken..). Jag är bara rädd för själva virusen som orsakar kräkning, utan spyande i sig, te.x biverkningar, graviditet, migrän, fylla osv..
Hela dagarna går ut på att analysera och undvika situationer där smitta kan finnas. Det tar så fruktansvärt mycket energi och livskvalitée och folk i min närhet har börjat tröttna på mitt eviga ältande.
Jag känner mig handikappad. Jag undviker och gömmer mig för så mycket saker jag egentligen vill göra och det får mig att känna mig så svag. Skulle aldrig kunna skaffa barn som de känns nu och letar frebrilt efter en bil så jag slipper vara kollektiv nu under de intensivaste månaderna..
Antar att alla med fobin har fått höra "men ingen gillar ju att kräkas", och det är ju sant. Men det är inte hos alla som livet kretsar runt dethär i prencip alla vakna (ibland mardrömmar..) timmar på dygnet.
Jag har försökt att få hjälp av kurator och kbt behandling, men det var verkligen ingenting för mig (kan berott på BEHANDLARNA, inte själva behandlingen..).
Ju närmare vintern vi kommer desto högre blir paniken. Det måste finnas någon där ute som blivit botad från denna hemska fobi! Dela med er av hur det är för er och hur ni löser de vardagliga "kamperna" vi utstår.
Vi är inte ensamma och kan kämpa tillsammans!