• 1978nettan

nån mer som har bakåtlutad livmoder?

jag har det , och jag undrar om det finns fler. det e ju inget farligt eller så. bara att det e ovanligt. typ 20% i sverige har det fick jag reda på.

• Svar på tråden nån mer som har bakåtlutad livmoder?
  • Buffa

Jag har det.
    Jag trodde det var ganska vanligt, alltid lär man sig något nytt :)

• Prego75

Jag har det, men jag har ingen aning om vad det innebär. Vet bara att en gynekolog påtalade det vid en undersökning en gång, samt att de hade svårt att sätta i en spiral (de misslyckades helt) efter min förra graviditet på grund av detta...

Berätta mer! Vad innebär det att ha bakåtlutad livmoder? *nyfiken*

• Ania

Hej jag vet inte om jag har det men blev så nyfiken på vad det innebär kan du inte förklara det när du har tid?

• 1978nettan

jag vet inte vad det innebär alls. en läkare sa bara till mig att jag hade det och att det var ovanligt men att det inte påverkar mig alls. det enda som jag dock kan känna är att det gör ont om jag har sex han kommer för långt in i mig. annars påverkas jag inte.

• Prego75

Hm... ja, det har jag också känt! Jag ska genast meddela maken att det alltså inte beror på att han är så välutrustad (som han tror) utan på min livmoders lutning!

• M73

Är det därför att det är ovanligt som de envisas med att tala om det för mig?
    Tyckte att det tog tid innan det blev bebismage av det hela i början men har för mig att livmodern "rätar upp sig" när den växer till? (eller är det bara nyårshalucinationer?)

• Kajak

Jag har för mig att man inte får "stormage" när man har bakåtlutad livmoder om man ska jämföra med "framåtlutad livmoder" (då menar jag normalt)

Jag minns en kollega visade mig en bild på typ av catwalk eller vad ska jag säga?
    Men iallafall han frågade mig om jag kan gissa vilken månad hon var i.

Jag tittade på bilden o hon (fotomodellen) har plattmagen o sånt.. o svarade typ 1-2 månader.-
    Nej svarade han det var 8:e månad.

Gissa om jag blev förvånad.
    Det var så jag fick veta att det finns någon som heter "bakåtlutad livmoder"

Sen fick jag evta att det kan vara olika för varje livmoder är inte lika.
    Precis för varje graviditet.

Så jag vet inte hur era mage ska "se ut" senare.

Ni får återkomma o berätta mer om det.

• Prego75

Ahhh... ja, det kan ju i så fall förklara varför min första graviditet inte syntes förrän runt vecka 30 och den andra syns inte alls nu när jag är i vecka 16...

• 1978nettan

båda mina graviditeter har synts mycket tidigt. jag har bilder i mitt galleri. så jag tror inte det beror på det faktiskt

• Stora

Min är bakåtlutad. det fick jag veta när jag gjorde ett UL med kontraströntgen när vi gjorde en barnlöshetsutredning. Tydligen kan det försvåra att få barn.
    När jag väntade Ella så blev jag inte så stor heller- man har ju liksom barnet mera inne i kroppen. Men nu när vi väntar 2:an så fick jag börja m mammabyxor i v 8.....men jag blir nog inte så stor ändå.

Svar på tråden nån mer som har bakåtlutad livmoder?