• Anonym

    Köpa hus ensam?

    Någon här som köpt hus själv? Hur mycket måste man tjäna för att få ett lån på runt 1.5 milj?

    Hur funkar det för er att bo själv och fixa och dona med ett hus/bostadsrätt? Är det att rekommendera??

  • Svar på tråden Köpa hus ensam?
  • Anonym (Funkar)

    Jag har köpt radhus själv som ensamtsående med 2 barn. Huset kostade 1.950.000 och jag betalade in själv 500.000, så lån på 1.450.000. Amorterar, men inte så mycket nu i början, sparar hellre och betalar in en klumpsumma efter vintern. Har en buffert på över 100.000 oxå, för saker som KAN gå sönder.
    Klarar oss utmärkt, men än har ju inte vintern kommit, med tanke på elen.
    Vi flyttade hit i Maj.

    Inkomst ca: 35.500 (innan skatt)
    Underhålsbidrag 1273 X 2
    Barnbidrag 2100

    Så ser det ut.

    Lycka till det är underbart att bo i radhus, fast man får räkna med att det är en del att fixa själv.

  • Anonym
    Anonym (Funkar) skrev 2011-10-26 18:05:17 följande:
    Jag har köpt radhus själv som ensamtsående med 2 barn. Huset kostade 1.950.000 och jag betalade in själv 500.000, så lån på 1.450.000. Amorterar, men inte så mycket nu i början, sparar hellre och betalar in en klumpsumma efter vintern. Har en buffert på över 100.000 oxå, för saker som KAN gå sönder.
    Klarar oss utmärkt, men än har ju inte vintern kommit, med tanke på elen.
    Vi flyttade hit i Maj.

    Inkomst ca: 35.500 (innan skatt)
    Underhålsbidrag 1273 X 2
    Barnbidrag 2100

    Så ser det ut.

    Lycka till det är underbart att bo i radhus, fast man får räkna med att det är en del att fixa själv.
    hur mkt betalar du i månaden för huset? vad har du för uppvärmning, bara el eller?
  • Red drum

    Min sambo köpte och äger huset vi bor i själv. Fick lån på 1 495 000 kr vilket var hela köpesumman plus alla andra saker, lagfarter, pantbrev mm. Har inkomst på 35 000 kr i månaden. Han betalar 4900 kr i månaden, amorterar lite av det och sen sparar 2000 kr utöver.

  • Anonym (mmm)

    Jag kommer snart att köpa och först så måste jag ha;
    Kontantsats på minst 15%
    Buffert till eventuella kriser  75 - 100 000 kr
    Inkomst som banken kräver är runt 35 000 kr brutto

    Utan amortering så hade månadskostnaden legat på närmare 9 000 kr före skatteavdrag.
    Sen gäller det att hitta ett radhus som bara ligger på runt 1 500 000 kr vilket är svårt här därför jag inte köpt men då är det bra att spara tills jag fått tag på något

  • Anonym (Funkar)

    Jag betalar ca 7000 lån+amortering. Direktverkande El (som är det dyraste vad jag förstår) De förra ägarna hade 34.000 per år som blir nästan 3.000 i månaden = 10.000
    Sen tillkommer sophämtning, samfällighetsavgift. Kommer inte ihåg vad jag betalar, men det blir nog ca:1000 i månaden.
    Så ca 11.000 i månaden för allt.

  • Anonym (Funkar)

    Glömde, jag har luftvärmepump och golvvärme.
    Sen kostar ju försäkring också.

    Förutom att jag la in 500.000 i köpet, så betalade jag också lagfart och pantbrev + besiktningsman

Svar på tråden Köpa hus ensam?