• Anonym

Avsluta ett mail med tack!

Jag vet inte om det bara är jag som är överkänslig, men jag stör mig mycket på folk som avslutar sina mail med tack!. Jag jobbar på en IT-avdelning och får dagligen mail från kollegor om saker som behöver fixas eller göras. En del skriver något i stil med:

"Skulle du kunna lägga till information på vårt intranät, så att man kan se hur många som använt tjänsten, tack!"

Just det där tacket på slutet får mig att känna mig så billig. Det är en sak att tacka för något jag utfört, men när man skriver tack redan innan så uppfattar jag det som en uppmaning, ungefär som "capice!". Känns precis som att personen säger "jag bryr mig inte om dig, om du har tid, om det är jobbigt eller något annat, men jag förväntar mig att det blir gjort."

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avsluta ett mail med tack!
  • Idun

Förstår hur du känner- men jag tror att den som skriver det oftast menar väl. Som att de i förväg vill tacka för det du gör. 

• NadiaMi

De gånger jag lägger till ett "tack" i en förfrågan så är det menat som ett 'Tack i förväg' istället för att jag när det är fixat ska skicka ett separat 'Tack' som i många fall annars blir bortglömt.
    Dock blir det väl tydligare med det om man inte avslutar meningen utan gör punkt och sedan lägger till 'Tack' som ett separat ord.

• Ziindlaa

Nog tror jag de menar väl. Kan själv lägga till tack men jag tycket snarare att det är ett sätt att visa att jag uppskattar den andres arbete i förväg.. Fast jag skriver nog tack på förhand.. Tror tacket från min sida handlar om att jag inte vill besvära andra trots att det kanske är dennes jobb...

• Husis

Det tycker jag är artigt!

Som "Kan du skicka mjölken, tack", etc...

• Anonym

inte undra på att dom tycker svenskar är så otrevliga i engelsktalande länder. om svennar tycker det är 'fel' att tacka för en tjänst :D
    tror det bara är att dom vill vara trevliga/artiga och tacka dig för tjänsten i förväg. :)

• Litet My

Tycker också det låter lite drygt med tex "Kan du posta mitt brev imorgon, tack"

Finns vänligare sätt att utrycka sig på, även ovanstående troligtvis inte är otrevligt menat

Svar på tråden Avsluta ett mail med tack!