• Anonym (undrande)

Finns det hjälp?

Hej,

Jag och min man har ett problematiskt sexliv. Vi började försöka få barn direkt när vi träffades och det tog nästan fem år innan vi fick barn, så sexproblemen kan ha påverkats av infertilitetsproblem. Känslomässigt har vi det bra och står varandra nära även om vi bråkar en hel del. Vi har levt ihop i över sju år, och under hela den tiden har jag endast fått ett fåtal orgasmer i samband med samlag. Jag får orgasm vid onanering fast det tar lång tid, ofta över en timme innan det händer. Dessutom upplever jag orgasm vid samlag som mycket starkare än klitorisorgasm. I tidigare relationer har jag fått orgasm vid samlag, inte varje gång men nästan. Vi har sex ungefär en gång i månaden. Jag tycker att det är för sällan, men min man verkar inte ha större behov än så, Min man har lätt för att få stånd. Varje gång han ser mig naken åker den upp automatiskt, men han klarar inte av penetration mer än några minuter. Antingen avbryter han penetrationen after utlösnig, eller för att det gör för ont. Oftast har han fortfarande stånd efteråt. Han säger att han aldrig haft en orgasm, endast en lättare behaglig känsla vid utlösning. Jag trodde att män alltid fick orgasm i samband med utlösning, men så verkar inte vara fallet. Detta har lett till att han mest bara vill ha oralsex och det kan han hålla på med hur länge som helst. Jag kan uppskatta oralsex, men för mig är det bara förspel. Vi har testat med en dildo men jag blir inte upphetsad av det, tycker att det gör ont och känns onaturligt. Han har i några år tjatat om analsex, men det har jag sagt nej till eftersom jag är rädd att det ska göra för ont.

Är det för tidig utlösning det handlar om för min man tror du, och vad kan man i så fall göra åt det? Vid oralsex har han alltså inte detta problem utan kan njuta i timtal utan utlösning. Jag tycker inte att det är rimligt att jag ska kunna få orgasm på några minuters penetration, men kanske är det något fel på mig?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Finns det hjälp?
  • sexologen

Hej!

En för tidig utlösning brukar vara både vis oralsex samt penetrerande sex. Om han kan njuta i timtal utan utlösning vid oralsex är det inte fråga om en för tidig utlösning. Vad är det som gör att din partner upplever att det gör ont vid samlag? Kanske förknippar han penetration just vid försök att bli gravida och då kopplar samman detta med misslyckanden som gör att han inte fullt ut kan njuta av samlagen.Därav kanske också hans fundering på att testa analsex, då han i det kommer bort från tanken på graviditet och prestation.
    Försöker ni få barn nu? Kan sexlivet därför pressa honom?

Det är inget fel på dig utan du behöver lite mer tid på dig att få en vaginalorgasm. Kanske kan ni pröva att variera samlaget med oralsex för att skjuta upp din partners utlösning? Berätta för din partner hur du vill ha det och prata om ert sexliv vad ni kan göra för att båda ska njuta mer av det och vad ni kan göra för att fördröja din partners utlösning och kanske därmed furdubbla(eller mer) antal gånger samlag per månad.   

Sexuella svårigheter är alltid något man kan förändra om viljan finns.

Lycka till!
    Sara            

Svar på tråden Finns det hjälp?