• Sigge0624

    Vad anser ni...

    Hej!


    Vi är två kvinnor som läser till lärare och vi håller på en uppgift och mat i skolan och har därför två frågor:


    1. Anser Ni att skolan ska införa frukost i skolan, fritids har det men tänk på de som inte går på fritids, vad tycker Ni om det? Ska man införa frukost även i skolan och inte bara i fritidsverksamheten?


    2. Tycker Ni att skolan ska informera mer om kosthållning och vad som är viktigt att få i sig?


    Vore väldigt tacksamma för svar! :)


     

  • Svar på tråden Vad anser ni...
  • Anna i Hult

    Nej, jag tycker det räcker med fritids. Vi skulle inte utnyttja det, då skulle ju barnen lämnas ännu tidigare i skolan.
    Jag tycker de informerar på rätt mycket redan idag, det vore bättre att tala om grupptryck och klasskillnader.

  • MrsMurphy

    Jag är född -77 och när jag gick i grundskolan så fanns frukost på skolan. Jag tyckte att det var fantastiskt bra! Mysigt, trevlig start på morgonen. Utifrån egen erfarenhet, väldigt bra idé med frukost på skolan.

    Utifrån perspektiv som skattebetalare, mindre bra idé. 

    Beträffande information om kosthållning så är information alltid bra och finns det inte redan det? Men kanske inte skulle skada med lite vettigare och roligare än det traditionella pyramiderna och tallrikar.  


    Allt är såååååååå naturligt så...
  • vittra

    Varför ska man ha frukost i skolan? Det äter man ju hemma. Skolan börjar ju när första lektionen börjar, då måste man ju i så fall börja tidigare för att få tid för frukost och det skulle knappast några barn vilja Dessutom skulle det ju inte vara så populärt för skattebetalarna heller som sagt...

    Bättre information kring kosthållning (och livsstil över huvudtaget, även träning etc) tycker jag dock absolut att det bör vara. Men det bör ju såklart gå hand i hand med mer tid för gymnastik i skolan också, inte mindre som det tyvärr har blivit idag (åtminstone häromkring).

  • La Lola
    vittra skrev 2011-10-26 23:10:02 följande:
    Hahaha tack för infon
    Så lite så.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sigge0624

    Hej La Lola!

    Vi är både föräldrar och blivande lärare. Vi ville bara skaka fram en debatt om skolmaten. Såklart tycker vi den är bra men kan bli bättre och vi vill veta hur. Är väldigt tacksam för alla svar!  :)  

Svar på tråden Vad anser ni...