• Mummy

Större tvättstuga och mindre badrum eller tvärtom?

Frågan är vad som är viktigast. Jag vill gärna ha en lite större tvättstuga, medan maken anser att ett större badrum är bättre.

Vilket av rummen tycker ni är viktigast?? 

• Svar på tråden Större tvättstuga och mindre badrum eller tvärtom?
  • Butterscotch

Jag har aldrig förstått det där med jättestora badrum, där umgås man väl ändå inte i grupp och behöver mycket plats? Så länge det får plats badkar, dusch, tvättställ, toalett, lite förvaring samt att man inte behöver hålla in magen för att få plats är jag nöjd i alla fall. Vad gäller tvätt så hatar jag att behöva ha en torkställning ståendes i hallen... Jag vill ha en tvättstuga stor nog för både tvättmaskin, torktumlare, gärna ett torkskåp samt möjlighet att hänga/lägga tvätt på lina. Min tvättstuga skulle alltså högst troligen bli större än badrummet. Och så ska den ligga i anslutning till sovrummen och inte på en helt annan våning (men det var visst en helt annan fråga )

• MoonFlight

Vi hade jättelitet badrum med toa, handfat, dusch och så en tvättstuga som var lite större än badrummet. Vi slog ut väggen och gjorde en kombo och vart supernöjda med det! Kunde inte ha blivit bättre.

Har man småbarn är det en fördel med lite större badrum om man ska välja, eftersom dom alltid ska med in när man sitter där och hålla sällskap...

• Mandel

Vad ska du använda tvättstugan till?

Jag har satt inte underskåp till ett kök och en bänkskiva så jag alltid har mina symaskiner framme, lite som ett pyssel/hobbyrum med. Strykbrädan står alltid uppfällt, det finns en ho med avlastningsyta bredvid för handtvätt och grovrengöring, städskåp, en ytterdörr för att komma direkt ut till tvättvindan sommartid och det finns plats för att ställa dit en extra torkställning på golvet om jag tvättar mycket någon dag.
    Har torkställning på väggen och en tumlare, men ibland blir det en del att tvätta...

Den är drygt 11kvm.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Grätchen

Hur bor ni? Var ligger tvättstugan?
    Jag hade prioriterat ett större badrum . Med badkar och ångbastu.
    *drömmer*

• Butterscotch
    Mandel skrev 2011-10-27 07:58:27 följande:
    Vad ska du använda tvättstugan till?

Jag har satt inte underskåp till ett kök och en bänkskiva så jag alltid har mina symaskiner framme, lite som ett pyssel/hobbyrum med. Strykbrädan står alltid uppfällt, det finns en ho med avlastningsyta bredvid för handtvätt och grovrengöring, städskåp, en ytterdörr för att komma direkt ut till tvättvindan sommartid och det finns plats för att ställa dit en extra torkställning på golvet om jag tvättar mycket någon dag.
    Har torkställning på väggen och en tumlare, men ibland blir det en del att tvätta...

Den är drygt 11kvm.
    Ja, plats att stryka vill jag också ha! Det glömde jag skriva.
  • mammaannika

Utan tvekan större tvättstuga.
    När vi byggde vårt hus gjorde vi vår tvättstuga större än det var tänkt. Det har vi aldrig ångrat. Nu i efterhand skulle det gott kunnat vara ännu större. Badrummet gjorde vi däremot mindre än det var tänkt. Det kändes viktigare att barnen fick lite större rum

• jmmm

Tycker de beror lite på vad du menar som större resp mindre. Vi byggde hus för 8 år sen o då tyckte vi många badrum var små, vi byggde ett som har plats till dubbelvask, förvaring, toastol, dusch o bubbelkar o ändå kan man röra sig på golvet. de e guld värt. Men tvättstugan ville vi oxå ge plats. den inkluderar idag ena långväggen full m garderobsförvaring o andra långsidan vask o arbetsyta med backar i skåp. ur det skåpet drar/fäller jag fram strykbrädan o kan stryka med utsikt över vår trädgård tvättmaskin o tumlare, ytterdörr o skoskåp. Badrummet är drygt 11kvm , ganska fyrkantigt o tvättstugan e långsmal på drygt 13kvm

• Adamama

Lätt! Tvättstuga!

Fattar inte alla dessa stora badrum. bara kostnaden att kakla eländet och hålla det varmt med golvvärmen. Plus att det ibland känns som om man sitter i nåns vardagsrum när amn kissar! Nej, får man plats medd et man behöver tycker jag att överflödig golvyta är just överflödig.

Vi renoverar vår tvättstuga i källaren och den är cirka 16 kvm. Där ska vi ha ett liten toa/duschavdelning bakom egen vägg, lååång arbetsbänk med plats för symaskin, strykbräda etc. Utrymme för att torka tvätt, skotork etc. En hel vägg med garderober för barnens urvuxna och kommande kläder (syskon som ärver av varandra) våra vinterkläder etc. Har även tänkt att barnens kommande husdjur ska kunna få en liten rastgård och ha bur här. Så att det inte luktar kiss i hela huset

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Donum

Jag hade prioriterat tvättstuga. Vad ska man göra i badrummet som kräver så stor yta?
    Och hur mycket tid spenderar man där jämfört med i en tvättstuga?
    Som dessutom ändå kräver visst utrymme för att kunna fylla sin funktion?
    Någonstans att hänga tvätten?
    Någonstans att vika och sortera tvätten?

Vi gjorde om ett vanligt rum till tvättstuga och när vi värderade om huset var det enligt mäklaren ett mycket smart drag. Ordentlig tvättstuga höjer värdet och det har vi tjänat på. 

• Husis

I mitt gamla hus hade jag en 20 kvadratmeter stor tvättstuga i källaren, med 40 meter torklina och lång arbetsbänk + hyllor. Jag hade aldrig tvättkaos!

Nu har jag en liten, lyxig tvättstuga med NOLL torklina, bara torktumlare. Tvättställningen måste ALLTID stå uppe i vårt fina badrum, som är alldeles för stort....

• Colisa

Skulle faktiskt säga badrummet! Är där oftare, där känns det trevligare med lite extra utrymme. Förutsatt att allt nödvändigt får plats i båda rummen så klart, utgår från att det bara är extra svängrum du menar.

Tvättstugan är en ren nödvändighet, där ska gå att hänga en hel maskin, tumlare, tvättmaskin, vask och strykbräda ska gå in. Ja, och så ska man kunna röra sig så klart. Vår tvättstuga är drygt 9 kvm och det får plats alldeles utmärkt. Extra yta där behövs inte. Men då är det "bara" just en tvättstuga och inte kombinerat med groventré eller klädkammare som vissa verkar ha. Vi har tvättstugan uppe i direkt anslutning till sovrummet, som Butterscotch ville ha det. Jättesmidigt faktiskt, det är ju där man har kläderna och tar på och av sig.

Badrummet uppe är något mindre och skulle gärna få vara lite större för min del, tycker badrum lätt blir överbelamrade med div småsaker. Skulle vilja ha rejäl förvaring och gärna ett typ sminkbord i badrummet om utrymmet var obegränsat. Både dusch och badkar i samma vore också gött. Absolut inte nödvändigt men om det fanns plats över... Dessutom känns det lite lyxigt med större badrum.Glad

• johandra

OM vi nångång bygger ett hus så ska vi ha en ENORM tvättstuga där alla nödvändigheter ska finnas, strykbrädan ska ha sin plats ståendes, det ska finnas garderober till hela familjen så man slipper springa runt med tvätten runt hela huset(att ha garderober i sovrummen måste vara det sämsta påhittet nånsin)och så ska det finnas en ordentlig grovingång med duschhörn där man kan spola av smutsiga ytterkläder direkt.. 

Men för nu får jag nöja mig med vårt skyffe på 3kvm... 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Squeezy

Badrummet! Vi har en enorm tvättstuga. Fy va kläder man samlar där innan man tar tag i det. Dammigt blir det oxå. Blärk. Dock finns det en dusch i tvättstugan, så när vi har ork så ska den delas av till en relaxavdelning med bastu och bad och sådant. Och tvättstugan kommer hamna på ca 10-12 kvm ist. Det känns som att vi kommer att ha lättare att ta med oss kläderna därifrån om det är lite mindre.

Svar på tråden Större tvättstuga och mindre badrum eller tvärtom?