• Gizzie

När började er bebisar äta mat?

Jag har en snart fem månaders bebis här hemma. Han har fått små smakisar sen han var fyra månader. Altså först fick han bara känna smaken i munnen och sen fick han två små skedar, mosad potatis eller morot. Och för två veckor sen började han få smaka på gröt. kanske en matsked åt gången.

Nu får han väl en halv portion kokt potatis/palsternacka och morot och till runt sex-sju får han en portion gröt. Och det har han fått i en veckan nu och blir fem månader om nån dag. Tänkte på dom här nya rekommentationerna där man ska hel amma upp till sex månader. Annars ammar jag föresten. Men nu känns sonen mycke nöjdare, innan snuttade han en del och vaknade till då han sov på dagen för att äta och somna om. Nu håller han mellan mat stunderna lite längre..

Hur han ni gjort? Sonen är ganska stor och ligger på översta kurvan (storlek mässigt som en åtta månaders så han förbrukar en del)   

• Svar på tråden När började er bebisar äta mat?
  • skånegås

Har ammat tills sonen kunnat börja äta lite själv. Började med råa morötter kanske vid 5 mån. Sen har han fått något att hålla i och gnaga på när vi äter. Sista veckorna har han även fått lite pure eller gröt nån gång som han för det mesta äter själv. Kladdigt men glad unge. Han är främst intresserad av att äta på förmiddagen och kvällen. Till frukost, lunch och eftermiddag nöjer han sig bra med amning. Är nu snart 7 mån och vägde vid 6 mån 9700g...

• Natulcien

Vi har också en storväxt son.
    Men han helammades t.o.m. 6 månader och var helnöjd med det. Smakisar mellan 6-8 månader, och runt 8 månader började det bli lite större mängd och vi introducerade kött/fisk.

• Gizzie

vår son vägde vid 4m kontrollen 8,4kg. Men är de rekomenderad då man anser att bebisens mage inte är redo för fastare mat?

• dripdrop

Dottern helammades i sex mån sen började vi så smått introducera plockmat och hon gillade att äta! Men magen var fortfarande inte redo så vi har fått sakta ned tempot.

Det är ju ingen ny rekommendation att helammades i sex månader. Men en hel del BVC-sköterskor har ju gett fel råd till föräldrar. Så länge barnets mage klarar av födan är det väl ingen katastrof. Men man kan ju betänka det faktum att amningen skyddar så mycket mer så länge du inte gett något annat! Och det är ju bra att amma så länge som möjligt med tanke på det också.

• Natulcien
    Gizzie skrev 2011-10-27 11:24:03 följande:

vår son vägde vid 4m kontrollen 8,4kg. Men är de rekomenderad då man anser att bebisens mage inte är redo för fastare mat?

Ganska likt vår son då som vägde exakt 8 kg på 4-månaderskontrollen. Glad
    Men man måste ju inte ge mat tidigare bara för att bebisen är stor. De klarar sig bra på bröstmjölk/ersättning ändå. Men har ni redan börjat och din son verkar mår bra så är väl allt frid och fröjd!? Glad
  • 1978

Vi började ge vår lilla V puréer och gröt när hon var ca 4,5 månader. Hon älskade det direkt (och jag är lite trött på att amma så mycket) så vi gick snabbt över till att ge puréer som lunch (med lite tutte strax efteråt) och gröt på 1 dl vätska på kvällen. Vi gör både egen gröt på havremust och snabbgröt. Nu närmar hon sig 6 månader och vi ger fortfarande så mycket.

Hittills har hon fått potatis, kålrot, morötter, gröna ärtor, palsternackor, linser, brysselkål och broccoli. Vi blandar lite katrinplommon i gröten också. Vi häller alltid en skvätt rapsolja i maten. Ibland kryddar jag med örtkryddor.

Man ska väl vara uppmärksam på att deras små magar mäktar med och att de fortsätter att öka i vikt som de ska. Vid 5 mån kontrollen på BVC blev vi rekommenderade att öka på mängden puréer om jag ville dra ner ännu mer på amningen.

• vittra

Ingen av våra har börjat äta några större mängder förrän de varit uppåt 10-12 månader.

Det är ju inget nytt att man ska börja med smakisar först efter 6 månaders ålder, men om det fungerar bra som ni gör nu så är det ju ingen katastrof för det

Men tänk på att om han börjar visa tendenser att magen påverkas, tex att han blir förstoppad, så har ni högst troligt gått för fort fram.

• 071001

Siri åt en halv matburk (de fr 5 mån) till lunch och så lite fruktpuré efteråt vid den åldern. Runt 6 mån blev det mat till middag också.

• gryning2

Min äldsta son var stor som bebis och vi började ge gröt och pure vid 4 månader. Ökade på ganska snabbt eftersom han mådde bra av maten och inte blev förstoppad eller så. Han åt en full portion av gröt och en matportion om dagen vid 5 - 5½ månad om jag minns rätt. Det kanske är tidigt men man måste ju läsa av sitt eget barn. Han var inte nöjd på bara amningen och jag tyckte det var bättre att ge gröt/mat än att ge ersättning som tillägg. Jag tänker göra likadant med min lilla son son snart blir 4 månader. Om han tolererar mat bra så kommer han att få det i den mängd han vill ha helt enkelt. Jag ammar väldigt ofta som det är nu (med en timmes mellanrum större delen av dygnet) och jag börjar bli trött på det. Vet att de klarar sig på bröstmjölken men jag orkar bara inte amma såhär ofta för att han ska vara nöjd. Man måste ju trivas med situationen själv också.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Flickan och kråkan

Äldsta började med smakportioner strax efter 7 månader och åt rätt mycket mat efter sådär 2 månader. Yngsta ammade enbart tills han var 8 månader. Han var inte alls intresserad innan. Det är ju inget man direkt kan styra som förälder om man säger så. Är de intresserade så är de och är de det inte så är de det inte .

Svar på tråden När började er bebisar äta mat?