• Conzec

Vill ha ett Sparkonto - Låst

Hej.

Jag är jättedålig på att spara då jag har ett jobb som är väldigt osäker, jobbar som TM-säljare och månaderna kan svänga i pengar men dem månaderna jag har lite över vill jag lägga gärna över pengar på ett LÅST SPARKONTO.

Jag har tidigare fört över till ett sånt e-konto men där kan man ta ut pengarna när man vill ju.. dem försvann, och jag var tvungen att spara pengar till sommaren då jag jobbar mindre. (har semesterersättning inbakad i lönen)

Jag tjänar 100:- i timmen och har ungefär en vanlig månad ut 12300:- kronor ut efter skatt.

Jag har utgifter på cirka 10500-11000:- (detta inkluderar samtliga räkningar + mat)

Så vart tycker ni jag ska vända mig?

Swedbank har ett konto man kan låsa på, men då lär man lägga in 5000 direkt..

• Svar på tråden Vill ha ett Sparkonto - Låst
  • MatsAtari

Vet inte om det finns några låsta sparkonton överhuvudtaget.
    Även om kontot har en löptid på 1 år så kan du fortfarande ta ut dom i förtid mot en avgift eller usel ränta på det uttagna beloppet.

• MatsAtari
    MrsHW skrev 2011-10-27 10:36:00 följande:
    Vi har vårt på handelsbanken och det är begränsat så man bara kan ta ut från det 4 gånger på ett år..
    Nej, så är det inte. Du har 4 avgiftsfria uttag/år men du kan göra hur många uttag du vill.
  • Carooline

Bluestep har kontot där man inte får ut pengarna förrän 7, 30 eller 90 dagar efter att man gjort överföringen. Kanske vore något?

• MatsAtari

Ja, Bluesteps 7, 30 eller 90-dagars konton låter som bra val är nog de enda alternativen.
    Tror pengarna är helt låsta under bindningstiden.

• Typiskt

På Nordea kan du öppna ett konto tillsammans med någon och så säger ni till vid öppnandet av kontot att ni ska disponera det gemensamt. Då kan du inte ta ut några pengar från det såvida inte medkontohavaren är med.

• MaryEllen

Riksgäldens konton är visserligen inte låsta, men det tar upp till tio dagar att få ut pengarna och man måste höra av sig till dem personligen för att få ut pengarna. Lite knöligare än att bara göra en överföring mellan sina egna konton. Fördelen är också att man endast får ett kontoutdrag på varje år, så man "ser" inte pengarna hela tiden. Fungerade jättebra för mig när jag var fattig student som tvingade mig själv att starta en buffert.

Det lägsta man kan spara är 200 el. 250 kr i månaden på deras månadsspar.

• j a g

Jag har haft ett sparkonto på Swedbank som jag låste, kunde endast ta ut om jag gick ner på banken och det var ganska drygt! Behövde inte ha några pengar för att öppna det. Det var ett vanligt konto från början!

Svar på tråden Vill ha ett Sparkonto - Låst